  • 1. Data: 2004-06-17 21:23:50
    Temat: Gotowość banków do wdrożenia NRB - schizofrenia ZBP
    Od: "Cezgoc" <c...@b...com>

    Mam pytanie do grupowiczów: czy są pośród Was tacy, dla których bank
    przesyła jeszcze wyciąg z nadrukowanym numerem rachunku w formacie nie-NRB?

    Pytanie jest o tyle istotne, że najwyraźniej nie wszystkie banki są gotowe z
    wdrożeniem NRB, skoro zarząd ZBP "w drodze wyjątku" pozwala łamać
    zarządzenie prezesa NBP:
    http://www.zbp.pl/isi/isi_0176.html

    "Zarząd przyjął następujące stanowisko:
    1. Wszystkie banki uznają, że standard NRB jest warunkiem dalszego
    unowocześniania systemu płatniczego w Polsce, obniżania kosztów i
    podnoszenia jakości obsługi rozliczeniowej Klientów oraz usprawnienia
    procesu włączenia się krajowego systemu do rozliczeń w Euro z państwami
    Unii Europejskiej.
    2. Z dniem 1 lipca 2004 r. banki wprowadzają powszechne stosowanie
    standardu NRB w rozliczeniach krajowych.
    3. W stosunku do klientów, którzy z różnych przyczyn nie będą w stanie
    zastosować poprawnie numeru rachunku bankowego NRB, banki w drodze wyjątku,
    będą realizować zlecenia ze starym numerem.
    4. Banki stosują indywidualnie uzgodnione z klientami procedury obsługi
    starych numerów rachunków bankowych.
    5. Zarówno od obsługi zleceń z niestandardowym numerem rachunku bankowego
    jak i od usług informacyjnych dotyczących uzyskania informacji o poprawnym
    numerze rachunku bankowego beneficjanta banki mogą pobierać podwyższone
    opłaty.
    6. Biuro Związku we współpracy z bankami w miesiącu czerwcu i lipcu 2004 r.
    realizuje program kampanii informacyjnej na temat nowego numeru rachunku
    bankowego.
    7. Zarząd przyjmuje do wiadomości, że Biuro ZBP nadal będzie kontynuować
    maksymalnie szerokie konsultacje na temat trybu wdrożenia NRB.
    Zarząd postanowił wystąpić do wszystkich banków i poinformować o przyjętym
    stanowisku oraz skłonić klientów do stosowania NRB. "

    Czy to nie jest swoista schizofrenia, jeżeli wyrażone w innym miejscu
    stanowisko ZBP brzmi:
    http://www.zbp.pl/stanowiska.php?id=24&rnd=5052

    "Od 1stycznia 2004 r. wszystkie rachunki bankowe - założone do 31 grudnia
    2003 r. oraz założone po 1 stycznia 2004 r, będą posiadały oznaczenia w
    standardzie NRB. Zatem po 1 stycznia 2004 r. można wymagać podawania
    numeru rachunku w standardzie NRB od każdego posiadacza rachunku bankowego w
    kraju.
    Od 1 lipca 2004 r. obowiązuje w całym sektorze wyłącznie identyfikator w
    standardzie NRB i banki mają prawo nie przyjmować do rozliczeń
    międzybankowych zleceń zawierających stare identyfikatory."

    A może zarządzenie prezesa NBP jest dla ZBP nieaktualne, jeśli na tejże
    stronie prezentowany jest nieaktualny link?

    Pozdrawiam
    Cezgoc

  • 2. Data: 2004-06-18 08:18:41
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Cezgoc wrote:
> [...]
    > łamać zarządzenie prezesa NBP:
    > http://www.zbp.pl/isi/isi_0176.html

    > Czy to nie jest swoista schizofrenia, jeżeli wyrażone w innym miejscu

    nie brzmi, tylko brzmiało a teraz robią to o czym się mówi od paru miesięcy
    czyli przejsciowo dopuszczają za wyższą opłatą obsługę starego numeru.
    - to nie wymaga żadnych zmian w systemach - wymaga zachowania jeszcze parę
    miesięcy tego co jest
    - to umożliwi spóźnialskim wykonanie przelewów których brak może mieć dla
    klienta istotne znaczenie (sami widzicie co sie dzieje jak bank 1 dzien nie
    obsluguje przelewów)
    - to pozwoli bankom zarobić na spóźnialskich bez ponoszenia jakichkolwiek
    nakładów

    Wg mnie Balcerowicz nawet na parę dni przed 1 lipca może takie stanowisko
    klepnąć nową uchwałą i wszyscy będą z tego zadowoleni
    I jestem przekonany, że tak będzie - to nikomu nie zaszkodzi
    *** blad ***

  • 3. Data: 2004-06-18 10:14:32
    Od: "rsa127" <r...@n...gazeta.pl>

> [...]
    > obsluguje przelewów)
    > - to pozwoli bankom zarobić na spóźnialskich bez ponoszenia jakichkolwiek

    A co jeśli spóźnialskim jest Bank? Pekao SA na wyciągu z karty otrzymanym w
    czerwcu ma jeszcze tylko stary numer rachunku. Ciekawe czy wyciąg przysyłany
    w lipcu będzie miał nowy numer. Jeśli nie to dlaczego ja mam płacić więcej?
    A jak mój bank nie będzie oferował przelewów w starym systemie?