  • 1. Data: 2007-10-23 10:14:42
    Temat: Fundusze emerytalne
    Od: ")v(inerVa" <m...@w...pl>

    Jaka jesest zasada działania funduszy emerytalnych?

  • 2. Data: 2007-10-23 10:23:39
    Temat: Re: Fundusze emerytalne
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    )v(inerVa pisze:
    > Jaka jesest zasada działania funduszy emerytalnych?

    Zasada jest prosta: obecnie wpłaca się dużą część swojej pensji, w
    zamian za obietnicę przyszłej emerytury. Tylko że:
    - nie wiadomo kiedy na emeryturę będzie można przejść
    - nie wiadomo w jakiej wysokości będzie emerytura
    - nie wiadomo, czy nie będzie ona uzależniona od innych warunków (np.
    zaprzestanie pracy, posiadanie mniej niż 10 000zł majątku itp.)

    Ogólnie polecam trzymać się od OFE z daleka i starać się tak podpisywać
    umowy, aby jak najmniej do nich wpłacać.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-10-25 06:09:30
    Od: e...@g...com

    On 23 Paź, 12:14, ")v(inerVa" <m...@w...pl> wrote:
    > Jaka jesest zasada działania funduszy emerytalnych?
    >
    > --

    Ja polecam odwiedzić stronę http://www.ofedlaciebie.pl i zapisać się
    na darmowy kurs nt. OFE.
    Jestem już po kursie i muszę powiedzieć, że sporo spraw mi się
    rozjaśniło w głowie.

  • 4. Data: 2007-10-25 06:10:49
    Od: e...@g...com

    Ja ze swej strony polecam zapisać się na darmowy kurs e-mailowy nt.
    OFE dostępny na stronie http://www.ofedlaciebie.pl
    Niedawno ukończyłem ten kurs i sporo się dowiedziałem.

  • 5. Data: 2007-10-25 06:11:24
    Od: e...@g...com

  • 6. Data: 2007-10-30 05:07:21
    Od: l...@g...com

    On 23 Paź, 11:14, ")v(inerVa" <m...@w...pl> wrote:
    > Jaka jesest zasada działania funduszy emerytalnych?
    (To co poniżej dotyczy tylko osób podlegających ubezpieczeniu
    emerytalno-rentowemu w ZUS)
    I. PRZED PRZEJŚCIEM NA EMERYTURĘ
    1. Co miesiąc pracodawca odprowadza składkę do ZUS (na część
    emerytalno rentową idzie 19,52 proc. pensji brutto)
    2. w ZUS zostaje pensjabrutto * 0,1122 , do OFE jest przez ZUS
    przelewane pensjabrutto * 0,073
    UWAGA! Składka OFE jest CZĘŚCIĄ ze składki ZUS- nie powiększa
    wysokości tej składki.
    3. OFE od każdej składki pobiera prowizję
    4. Pozostała część jest przeliczana na jednostki rozrachunkowe OFE
    (wartości jednostek publikowane są min na http://rankingofe.knuife.pl
    oraz wielu innych serwisach- praktycznie w każdym serwisie
    finansowym). Ta ilość jednostek powiększa stan konta (również
    zapisywany w jednostkach rozrachunkowych)
    5. Inwestując, OFE większa wartość jednostki rozrachunkowej (im więcej
    warta jednostka, tym wyższy stan konta emerytalnego)
    6. Jeśli przed przejściem na emeryturę ubezpieczony umrze, wówczas
    jego konto w OFE wchodzi w skład spadku
    II. PRZYSTĄPIENIE I ZMIANA
    1. Każdy ubezpieczony w ZUS urodzony po 1968 musi należeć do OFE
    2. Można byc członkiem tylko jednego OFE. Można być członkiem
    dowolnego OFE z kilkunastu funkcjonujących w Polsce.
    2. Jeśli nie dokona wyboru w OFE przez losowaniem (o którym jest
    uprzedzany pismem z ZUS), wówczas ZUS wylosuje dla niego OFE
    3. Po dwóch latach od wpłynięcia pierwszych środków na OFE można
    bezpłatnie zmienić fundusz (i tak co dwa lata aż do emerytury)
    III. PRZEJŚCIE NA EMERYTURĘ
    1. Ostatecznej ustawy jeszcze brak
    2. Wysokosć emerytury tak z ZUS jak i OFE będzie ściśle zależna od
    ilości zgromadzonych (ZUS) i zainwestowanych (OFE) środków: wartość
    konta będzie przeliczana na przewidywalny dalszy czas życia.
    3. Wg ostatnich założeń 3 formy wypłacania emerytury (indywidualna, z
    gwarantowanym okresem płatności, małżeńska)
    opis założeń http://www.multiofe.pl/nowosci.OFEemerytura.143,wypl
    ataemerytur.shtml
    4. W przypadku śmierci ubezpieczonego po przejściu na emeryturę zasady
    dziedziczenia pozostałych środków zależne (jak w każdym ubezpieczeniu)
    od wybranego typu emerytury
    5. Emerytura z OFE będzie wypłacana równolegle (nie łącznie) z ZUSem.