  • 151. Data: 2022-11-28 21:45:50
    Temat: Re: Czego nie rozumiesz?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-26 o 12:14, _Master_ pisze:

    > Masz rację ale...
    >
    > Musisz z tym pojechać do KE. Mogą zrobić WIELKIE OCZY ;-)

    Czasem bierze się kredyt po to, aby korzystać, z czegoś wcześniej niż
    jest człowieka na to stać, ale ja to traktuję jako sytuację wyjątkową i
    jestem szczęśliwy, że KH 'się spłacił' zanim zaczęli podnosić stopy.

    Traktowanie zadłużenia (kraju) jako stanu permanentnego jest według mnie
    nienormalne i faktycznie mogliby zrobić wielkie oczy słysząc taką tezę.

    Wydaje mi się, że każdy rozumie, że zaciąganie kredytu jest kosztowne,
    ale jak mu rząd coś oferuje (na co rząd weźmie kredyt) to jakoś
    przestaje czuć, że to on i jego dzieci za ten kredyt zapłacą i głosuje
    za tym aby się zadłużać.

    Według mnie to oznacza, że większość bywa głupia. A jak się robi za
    mądra to trzeba trochę przy edukacji pogrzebać.
    P.G.

  • 152. Data: 2022-11-28 21:57:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-28 o 16:34, J.F pisze:

    > To byly lata 90-te, gdzie odsetki byly wysokie, i inflacja tez.
    >
    > Potem odsetki spadły, pensje wzrosly, a klienci nie chcieli sie z
    > bankiem dogadac na zmiane spłat.

    To musiało być inaczej niż ja to widzę. Po mojemu to nie byłoby potrzeby
    żadnego nowego dogadywania się. Po prostu mniejszy WIBOR (przyjmijmy, że
    0) powoduje, że trzeba spłacić całe odsetki (+ odpowiednią część
    kapitału) bo współczynnik dopuszczalnego wzrostu kapitału wychodzi 0.

    Czyli jak zostało 200 rat i kapitał jest aktualnie k to po spłacie ma
    zostać k*199/200 - czyli spłaca się całą ratę odsetkową i całą kapitałową.
    Nie wymaga to żadnego nowego dogadywania się.

    Skoro WIBOR jest 0 to znaczy, że ciężar obsługi kredytu nie zmienia się
    więc nie ma doliczania części odsetek do kapitału (wyjdzie prosto z
    dokładnie takich samych równań jak na początku, gdy WIBOR był duży).

    Dlatego sądzę, że ta Alicja to musiało być coś innego niż ja postuluję.
    P.G.

  • 153. Data: 2022-11-28 22:08:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-28 o 16:47, J.F pisze:

    > Jest roznie - sa odsetki stałe i zmienne.
    > Czesto sa na te obligacje przetargi, i to klienci decydują, po ile
    > kupią i jaki zysk osiągną. Tzn jak im sie uda kupic :-)
    >
    > Ale Panstwo ma tyle długu, ze co roku musi sporo wykupywac,
    > a że pieniedzy nie ma, to pozycza na nowo.
    > Tylko ze pożycza w aktualnych warunkach, wiec teraz kazdy kupuje tak,
    > zeby mu sie oplacalo.

    Nie wyjaśniłeś mojej podstawowej wątpliwość. Skąd się bierze hasło, że
    odsetki od obligacji (jakichś starych) wzrosły. I te wypowiedzi tak
    wyglądają jakby to nie wiedzieć od czego zależało.
    Chyba, że ja źle interpretuję to co słyszę czasem w radiu.

    To, że klienci mogą między sobą sprzedawać jak sobie chcą nie powinno
    boleć budżetu jeśli jest jakoś z góry ustalone co się z takimi
    obligacjami dzieje na końcu.

    Nie ma chyba takiej umowy, że my wykupimy po tyle po ile ludzie między
    sobą będą akurat sprzedawać. To byłoby dziwne.

    > Masz dwa przyklady
    > https://www.obligacjeskarbowe.pl/oferta-obligacji/ob
    ligacje-2-letnie-dor/dor1124/
    > " W kolejnych miesięcznych okresach odsetkowych: stopa referencyjna
    > NBP+0,10%. "
    >
    > https://www.obligacjeskarbowe.pl/oferta-obligacji/ob
    ligacje-3-letnie-tos/tos1125/
    > 6.85%
    > Na trzy lata.
    > Dobra oferta, zła?

    Sorry nie mam czasu zaglądać. Wygląda na to, że podajesz jakieś
    przykłady sprzedaży nowych obligacji.

    Ja nie rozumiem co kształtuje odsetki od starych. Takie hasło sugeruje
    mi, że od starych obligacji co roku płacone są jakieś odsetki i one
    jakoś są kształtowane przez rynek. Ale jak. Przecież właściciele nie
    mogą powiedzieć - a my chcemy 100% odsetek, a państwo na to, a my dajemy
    0 odsetek i co nam zrobicie.
    P.G.

  • 154. Data: 2022-11-29 11:15:23
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 28 Nov 2022 22:08:31 +0100, w <tm380g$nu9$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>,
    Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał(-a):

    > Nie wyjaśniłeś mojej podstawowej wątpliwość. Skąd się bierze hasło, że
    > odsetki od obligacji (jakichś starych) wzrosły. I te wypowiedzi tak

    Może to jakiś skrót myślowy w związku ze wzrostem kursu. Bo odsetki w EUR/USD
    oczywiście nie wzrosły, ale w PLN już wyraźnie tak. I te odsetki trzeba
    corocznie płacić.

  • 155. Data: 2022-11-29 11:16:47
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 28 Nov 2022 21:45:50 +0100, w <tm36lv$mtq$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>,
    Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał(-a):

    > Według mnie to oznacza, że większość bywa głupia. A jak się robi za
    > mądra to trzeba trochę przy edukacji pogrzebać.

    Spokojnie się to robi -- dlatego zamiast Wiedzy o społ. masz Historię i
    Teraźniejszość, cobyś za bardzo w zagadnieniach państwa nie orientował się.

  • 156. Data: 2022-11-29 13:56:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Zdaję sobie sprawę, że szczegóły nie są trywialne.
    > Ale mógłby takim wskaźnikiem być WIBOR (lub to co ma go zastąpić) -
    > tak jak w pozostałych kredytach.

    WIBOR jest niekorzystnym wskaźnikiem, bo odzwierciedla politykę rządu
    (= NBP).
    Chociaż to może być tylko efekt tego, że polityka rządu nie jest
    neutralna względem pieniądza.
    Rząd (NBP) powinien mieć zakaz nakręcania inflacji, zwłaszcza
    dwucyfrowej. Podobnie jak zakaz zadłużania się poza oficjalnym budżetem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 157. Data: 2022-11-29 14:05:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Nov 2022 22:08:31 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > wyglądają jakby to nie wiedzieć od czego zależało.
    > Chyba, że ja źle interpretuję to co słyszę czasem w radiu.

    jak popatrzysz w oferte "detaliczną"
    https://www.obligacjeskarbowe.pl/

    to teraz tylko jedne są stałoprocentowe. Dawniej moglo byc ich wiecej,
    ale zmiennoprocentowe tez byly, i co roku wyplaca sie odsetki.
    Albo i co miesiąc.

> [...]
    >
    > Nie ma chyba takiej umowy, że my wykupimy po tyle po ile ludzie między
    > sobą będą akurat sprzedawać. To byłoby dziwne.

    Natomiast "hurtowo"
    https://www.gov.pl/web/finanse/procedury-przetargowe
    1

    "Do końca 2011 roku przetargi sprzedaży SPW odbywały się w systemie
    aukcji wielu cen (angielski multiple-price auction), co oznacza, że
    każdy z inwestorów nabywał papiery po cenie, którą zgłosił w swojej
    ofercie."

    W przypadku przetargu jednej ceny wszyscy uczestnicy przetargu,
    których oferty zostają przyjęte, płacą za nabyte papiery wartościowe
    jednolitą cenę równą najniższej cenie spośród zaakceptowanych ofert."

    Jesli dobrze rozumiem, to jest tak, ze na obligacje o nominalnej
    wartosci np 1000zl, i tyle bedzie wyplacone po zakonczeniu,
    plus ewentualne odsetki, stalymi czy zmienne,
    chetni skladają oferty z ceną zakupu. Moze byc 1000zl, moze byc
    1010, moze byc 900.
    Minister sumuje te najwieksze oferty, az mu wyjdzie potrzebna kwota,
    i stwierdza - akceptuje te powyzej 963zl, i za tyle sprzedaje
    obligacje.
    Wiec jak to na gieldzie - cena po trochu zalezy od tego, ile klienci
    chca zaplacic, ale jak za malo chcą, to kupią inni.

    I teraz - jak minister potrzebuje 100mld na wykup starych obligacji,
    a klienci zaoferują cene 950zl, to minister bedzie musial tych
    obligacji sprzedac za 105mld nominalnych. Plus jeszcze odsetki
    oferowane. Z czego wychodzi procent efektywny.
    Ale to przeciez nie on bedzie splacal :-)

    A efekt koncowy
    https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/prz
    etarg-obligacji-odwolany-przez-bgk-rentownosci-najwy
    zsze-od-20-lat/emex6ge

    8.25% im malo.

    Inna sprawa, ze 8.25% na 10 lat ... swietna lokata, czy czysta strata?

> [...]
    >
    > Ja nie rozumiem co kształtuje odsetki od starych. Takie hasło sugeruje
    > mi, że od starych obligacji co roku płacone są jakieś odsetki i one

    No to masz cytat - obligacje o zmiennej stopie, odsetki platne co
    miesiac, oparte na stopach NBP ... a czy stopy referencyjne NBP sa
    ksztaltowane przez rynek, czy przez Partie, to trudno powiedziec :-)

    > Ale jak. Przecież właściciele nie
    > mogą powiedzieć - a my chcemy 100% odsetek, a państwo na to, a my dajemy
    > 0 odsetek i co nam zrobicie.

    Jeszcze sie nie nauczyles?
    Przyjdzie Tusk i powie "to my umorzymy wasze obligacje" :-(
    Czy tam Jaroszewicz czy Jaruzelski "nie splacimy, bo nie mamy z
    czego".

    No dobra - jak widac takich negocjacji przy starych obligacjach nie
    ma, jest jakies oprocentowanie ustalone, np "stopa referencyjna NBP",
    Glapinski decyduje :-)

    J.

  • 158. Data: 2022-11-29 14:34:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-29 o 14:05, J.F pisze:

    > No dobra - jak widac takich negocjacji przy starych obligacjach nie
    > ma, jest jakies oprocentowanie ustalone, np "stopa referencyjna NBP",
    > Glapinski decyduje :-)

    W którymś linku pojawiło się to słowo, którego nie pamiętałem - rentowność.

    Wydaje mi się, że słyszałem to w wypowiedziach w stylu:
    Rentowność jakichś tam (według mnie starych) obligacji wzrosła...
    Wyglądało to tak, jakby wzrosła w sposób aż zaskakujący dla rządzących.

    Ja rentowność rozumiem jako zysk z obligacji - czyli (zapewne w wielkim,
    a może nawet błędnym uproszczeniu) odsetki.

    Jeśli odsetki są jakoś tam powiązane z ustalonymi wskaźnikami to ich
    wzrost nie byłby dla nikogo zaskakujący.

    Skoro wzrost rentowności bywa zaskakujący to by znaczyło, że tę
    rentowność kształtuje coś innego co wymyka się spod kontroli emitenta
    obligacji.

    Nigdy nawet nie pomyślałem o kupowaniu obligacji i nigdy też nie
    próbowałem zrozumieć co nimi rządzi.
    Po prostu skojarzyło mi się to z dyskusją i pomyślałem, że może to czego
    ja nie łapię jest dla wszystkich tak oczywiste, że mi tu jednym zdaniem
    wytłumaczą :)
    P.G.

  • 159. Data: 2022-11-29 15:16:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 29 Nov 2022 14:34:51 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli odsetki są jakoś tam powiązane z ustalonymi wskaźnikami to ich
    > wzrost nie byłby dla nikogo zaskakujący.

    Tu akurat moglo chodzic o te cene sprzedazy z przetargu.

    Tzn jak 6 letnią obligacje kupujesz za 0.9 jej wartosci, to jakby masz
    dodatkowe 1.67%.

    Ale i same wskazniki mogą zaskoczyc rządzących, jesli np "stopa
    referencyjna NBP" wynosila 0.5% w 2020 i 6.75% dzis.
    To nagle MF ma wiele mld odsetek wiecej do wyplacenia co roku.

    > Skoro wzrost rentowności bywa zaskakujący to by znaczyło, że tę
    > rentowność kształtuje coś innego co wymyka się spod kontroli emitenta
    > obligacji.

    Widac Glapinski tez sie musi ugiac pod presją rynku :-)

    I poniekad to jest "poza kontrolą emitenta".

    > Nigdy nawet nie pomyślałem o kupowaniu obligacji i nigdy też nie
    > próbowałem zrozumieć co nimi rządzi.

    IMO - zawsze to byla "taka sobie" oferta. Ale te niedawne
    "indeksowane inflacją" mogą byc bardzo ciekawe.

    Ja sie na to jeszcze inaczej patrzylem - kupie obligacje, a potem rzad
    podniesie podatki, zebym sobie je splacil :-P

    J.

  • 160. Data: 2022-11-29 15:19:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 29 Nov 2022 13:56:55 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > neutralna względem pieniądza.
    > Rząd (NBP) powinien mieć zakaz nakręcania inflacji, zwłaszcza

    NBP ma ustawowy "cel inflacyjny", bodajze 2.5%.

    >Podobnie jak zakaz zadłużania się poza oficjalnym budżetem.

    Trudno powiedziec, bo mimo zakazu moze niezle ukryc.
    Poza tym i tak ma emerytury na glowie - i juz ukryte zadłuzenie, czy
    nie?

    J.