  • 1. Data: 2003-02-25 08:16:46
    Temat: Czy ktoś mnie oświeci jak banki liczą odsetki od kredytu?
    Od: "Piotr Strycharz" <P...@B...computerplus.krakow.pl>

    Witam.
    Chciałbym samodzielnie się dowiedzieć jak banki liczą kredyty. Przykład:
    biorę kredyt mieszkaniowy 7.97% na 120000, 10 lat, r.malejące. Z
    www.expander.pl wyliczyłem, że pierwsza rata to 1797 zł. Ostatnia - 1006.64.
    Albo: 15 lat; 100000; 7,78. Pierwsza rata: 1203,89. No i pytanie: skąd te
    liczby? A więc 797 lub 648,33. Ratę kapitałową dzieli się na ilość miesięcy.
    Skąd jednak te odsetki?
    Idźmy dalej. Dajmy na to wpłacam po 12 miesiącach 30000 na wcześniejszą
    spłatę kredytu. Jak to teraz policzyć? Załóżmy, że mówimy o kredycie na 10
    lat/120000 (a więc 1000+odsetki / miesiąc). Czy okres spłaty SKRACA mi się o
    30 miesięcy ? Czy też zostaje identyczny, ale zmieniają się odsetki? Jak ?
    Czy liczy się, że spłaciłem 12+30 rat, czyli jestem przy 43 racie, czy też
    od końca: kredyt zmniejsza mi się do 90000, ale nadal jestem przy 13 racie.
    Czy wszystkie banki mają takie same algorytmy ? Jaki w sytuacji
    wcześniejszej spłaty opłaca się wziąć kredyt. Na długo? Czy na krótko?

    Dużo pytań.... A więc przydałyby mi się jakieś chytre strony WWW które
    umożliwią takie obliczenia. A może arkusz Excel. A najlepiej algorytm.

    Piotr.

  • 2. Data: 2003-02-25 09:18:21
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > liczby? A więc 797 lub 648,33. Ratę kapitałową dzieli się na ilość miesięcy.

    Hej ! Przeciez to proste. Masz kredyt na 120000 na 120 rat. Czyli rata
    kapitalowa to 1000 (120000/120). Rate odsetkowa liczysz w sposob nastepujacy:
    w pierwszym miesiacu 120000 * 7,97 % / 12 = 797 Czyli w pierwszym miesiacu
    Twoja rata wyniesie 1797. W nastepnym podstawa do naliczenia odsetek bedzie nie
    120000 a 119000 (tysia juz splaciles) itd.itd.

  • 3. Data: 2003-02-25 09:20:06
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > Czy wszystkie banki mają takie same algorytmy ? Jaki w sytuacji
    > wcześniejszej spłaty opłaca się wziąć kredyt. Na długo? Czy na krótko?

    To juz zalezy od banku i produktu jaki maja. Powiedz o jakim kredycie
    myslisz/mowisz, to zobaczymy co da sie zrobic.