  • 1. Data: 2004-12-03 22:31:54
    Temat: CHF czy PLN ?
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

    witam,

    chcialbym spytac ekspertow czy dobrze licze ;)

    czy moze mi ktos wytlumaczyc dlaczego wiekszosc teraz namawia do brania
    kredytu w PLN ?

    powiedzmy kredyt na 150000zł:

    rata równa w PLN wychodzi ok. 1170zł (oprocentowanie 8%)
    rata równa w CHF 240 franków co przy kursie ok 2,78 daje 667zł
    (oprocentowanie 2,2%)

    przy zalozeniu ze kurs wzrosnie o 20% czyli do 3,34zł
    rata by wyniosła 802zł czyli i tak mniej niz w PLN.

    czy dobrze rozumiem iz frank musialby wzrosnąć do 4,88zł zeby to sie
    zrownalo ?

    nie mowiac juz o mozliwosci inwestowania oszczedności wynikajacych z
    roznicy rat PLN<->CHF

    czyli nadal oplaca sie we frankach ?

    _________________
    pozdr
    michal

    Michal Hopfer

  • 2. Data: 2004-12-04 00:53:52
    Temat: Re: CHF czy PLN ?
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Michal Hopfer wrote:
    > witam,
    >
    > chcialbym spytac ekspertow czy dobrze licze ;)
    >
    > czy moze mi ktos wytlumaczyc dlaczego wiekszosc teraz namawia do
    > brania kredytu w PLN ?

    Wiekszosc namawiajaca uwaza, ze juz zlotowka sie wzmocnila i teraz bedzie
    spadac.

    pzdr
    wkg

  • 3. Data: 2004-12-04 07:47:15
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

    wkg napisał(a):

    > Wiekszosc namawiajaca uwaza, ze juz zlotowka sie wzmocnila i teraz bedzie

    no tak ale przy zalozeniu ze zlotowka spadnie od razu o 20% w stosunku do
    franka to i tak raty sa duzo nizsze

    Michal Hopfer
    Sklep z komiksami zagranicznymi http://gervail.bazarek.pl

  • 4. Data: 2004-12-04 08:01:30
    Od: "gg" <n...@m...com>

    Użytkownik "Michal Hopfer" <g...@h...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > rata równa w PLN wychodzi ok. 1170zł (oprocentowanie 8%)
    > rata równa w CHF 240 franków co przy kursie ok 2,78 daje 667zł

    Prawda jakie to miłe? :)

    > przy zalozeniu ze kurs wzrosnie o 20% czyli do 3,34zł
    > rata by wyniosła 802zł czyli i tak mniej niz w PLN.

    Rata to nie wszystko. Pozostaje jeszcze wartość w PLN niespłaconego
    kredytu.
    Twój niespłacony kredyt będzie też 20% większy.
    Zalóżmy że udało Ci się spłacić przykładowo 10000zł.
    To Twój (150000zł brany CHF)kredyt będzie wynosił po roku spłacania ca
    168000zł. zaplaciles 10000zł a kredytu nie splaciles jeszcze ani troszke a
    nawet masz jeszcze wiecej do splacenia o 18000zl. To już chyba nie jest
    miłe?
    A nie masz w tym momencie gwarancji że zlotówka nadal nie bedzie spadac.

    >czy dobrze rozumiem iz frank musialby wzrosnąć do 4,88zł zeby to sie
    > zrownalo ?
    Jakby frank tyle kosztował to Twój kredyt byłby wart ca 333000 czyli dwa
    razy tyle ile brales. I tyle ciężko zapracowanych złotóweczek musiałbyś
    wydać na jego spłatę.

    > czyli nadal oplaca sie we frankach ?

    Jeżeli jestes przekonany że umocnienie się złotówki ma solidne fundamenty
    takie jak: mocna, dobrze rozwijająca się gospodarka, stabilne państwo
    prawa, Brak niebezpieczeństwa niewypłacalności należności międzynarodowych
    Polski. Niemożliwość załamania się systemu finansowego (ZUS, OFE, Służba
    Zdrowia, itd).
    ....itp,itd
    To TAK - opłaca się bardzo. Tylko zastanów się co będzie za parę lat jak
    skończy się majątek państwowy do wyprzedawania. Czy złotówka nadal będzie
    taka mocna?
    A czy Ty już będziesz po spłacie kredytu?

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 5. Data: 2004-12-04 08:18:52
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

> [...]
    > nawet masz jeszcze wiecej do splacenia o 18000zl. To już chyba nie jest

    jesli przez pierwszy rok splacam tylko odsetki to te 10tys w kredycie w PLN
    wydalbym tylko na same odsetki.

> [...]
    > Jakby frank tyle kosztował to Twój kredyt byłby wart ca 333000 czyli dwa
    > razy tyle ile brales. I tyle ciężko zapracowanych złotóweczek musiałbyś

    ale przeciez rata to wszystko bo obejmuje zarowno splate odsetek jak i
    splate kapitalu.
    nawet jest frank wzrosnie do 4,88 to kredyt bylby wart (150000/2,78 x
    4,88=circa263000)+odsetki.

    ale zauwaz te same odetki przy rownych ratach w PLN wynosza prawie
    200000zł. czyli faktycznie biorac kredyt w PLN splacasz kredyt 15000 +
    odsetki 200000.

> [...]
    > taka mocna?
    > A czy Ty już będziesz po spłacie kredytu?

    jestem raczej przekonany iz wzrosnie kurs CHF/PLN ale ze wzgledu na
    oprocentowanie IMHO i tak sie oplaca. nie rozumiem po prostu iz niektorzy
    mowia iz oplacalnosc oprocentowania we frankach mozna zrownac z
    oplacalnoscia oprocentowania w PLN przy wzroscie kursu o 10-15%. przeciez
    odsetki w PLN sa porazajace.

    poza tym za kilka lat to wejdzie do Polski EURO a kurs CHF-EUR jest w miare
    stabilny, zreszta wtedy mozna przewalutowac na EUR.

    jakos nie wierze we wzrost kursu wiecej niz 3,50 i to juz przy
    najczarniejszych zalozeniach. sa teraz prognozy iz EUR w momencie wejcia do
    strefy EURO bedzie na poziomie 4,1 +/-15% a frank stoi raczej stabilnie do
    EURO wiec powinien sie utrzymywac na podobnym trendzie. jak nie mam racji
    prosze mnie skorygowac ;-)

  • 6. Data: 2004-12-04 08:31:41
    Od: "gg" <n...@m...com>

    > no tak ale przy zalozeniu ze zlotowka spadnie od razu o 20% w stosunku
    > do
    > franka to i tak raty sa duzo nizsze

    Jak jużnapisałem w innym poście...
    Raty to nie wszystko, pozostaje jeszcze niesplacony kredyt, który jest w
    PLN o 20% wyższy.

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 7. Data: 2004-12-04 08:38:04
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

    gg napisał(a):

    > Użytkownik "Michal Hopfer" <g...@h...com.pl> napisał w wiadomości

    > Jak jużnapisałem w innym poście...
    > Raty to nie wszystko, pozostaje jeszcze niesplacony kredyt, który jest w
    > PLN o 20% wyższy.

    ale razy w PLN sa 4x wyższe

  • 8. Data: 2004-12-04 08:53:25
    Od: "gg" <n...@m...com>

    > ale przeciez rata to wszystko bo obejmuje zarowno splate odsetek jak i
    > splate kapitalu.
    > nawet jest frank wzrosnie do 4,88 to kredyt bylby wart (150000/2,78 x
    > 4,88=circa263000)+odsetki.

    Machnąłem się w obliczeniach wziąłem kurs wyjsciowy CHF po 2.2zl stąd te
    różnice.

    > ale zauwaz te same odetki przy rownych ratach w PLN wynosza prawie
    > 200000zł. czyli faktycznie biorac kredyt w PLN splacasz kredyt 15000 +
    > odsetki 200000.

    To są kredyty właśnie. A banki to złodzieje. Zawsze to mówie.

> [...]
    > mowia iz oplacalnosc oprocentowania we frankach mozna zrownac z
    > oplacalnoscia oprocentowania w PLN przy wzroscie kursu o 10-15%.

    Tego też nie rozumiem. Może ktoś mądrzejszy by tu coś skrobnoł...

    > poza tym za kilka lat to wejdzie do Polski EURO a kurs CHF-EUR jest w
    > miare
    > stabilny, zreszta wtedy mozna przewalutowac na EUR.

    Oczywiście ale przy niekorzystnym kursie godzisz się na stratę.
    Pare lat to długi okres. Wiesz co bedzie ze złotówką jak jak kiedyś będzie
    trzeba zbilansować budżet?
    Wiem, wiem jestem pesymistą... :)

> [...]
    > do
    > EURO wiec powinien sie utrzymywac na podobnym trendzie. jak nie mam

    To, że nie wierzysz nie ma tu nic do rzeczy. I naprawdę nie gwarantuje że
    tak będzie. Poza tym analitycy zwykle nie mają racji...
    Mi tam pasuje silny złoty. Ale patrząc na naszych polityków naprawdę
    dziwię się komukolwiek z zagranicy kto kupuje polskie obligacje rządowe

    Temat jest ciekawy ponieważ sam przymierzam się powoli do jakiegos kredytu
    hipotecznego na kwote okolo 200000.
    I cały czas dzwięczy mi w glowie "stare przysłowie pszczół":
    "Kredyt bierz w walucie jakiej zarabiasz." ale wolałbym żeby był
    oprocentowany na 2,2% niz 8.

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 9. Data: 2004-12-04 10:27:08
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

> [...]
    > I cały czas dzwięczy mi w glowie "stare przysłowie pszczół":
    > "Kredyt bierz w walucie jakiej zarabiasz." ale wolałbym żeby był

    Daj mi znac na priv, to pare rzeczy podpowiem z wlasnego doswiadczenia.
    Mialem i mam ten sam problem co ty. Publicznie sie nie bede wypowiadal, bo
    znowu powiedza ze sie osmieszam.

    Pozdrawiam

    Malin

    Jacek Maliszewski - Doradca Finansowy
    EFIX Polska - www.efixpolska.com
    Oddział Szczecin, Monte Cassino 24
    tel.: (91) 422-84-63; 601-247-423

  • 10. Data: 2004-12-04 10:46:37
    Od: "CKY" <c...@g...pl>

> [...]
    > splate kapitalu.
    > nawet jest frank wzrosnie do 4,88 to kredyt bylby wart (150000/2,78 x

    Dochodzi jeszcze kolejne ryzyko, że wzrośnie oprocentowanie kredytów w CHF.
    Przecież kredyt bierzesz na wiele lat i trudno przewidzieć jak będą się
    kształtować stopy procentowe w PLN i w CHF.

    CKY