eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Czym jest trwały nośnik? Jest opinia UOKiK

Czym jest trwały nośnik? Jest opinia UOKiK

2017-04-03 11:20

Czym jest trwały nośnik? Jest opinia UOKiK

Umowa kredytowa © JackF - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów nadała Prezesowi UOKiK całkiem nowe uprawnienia. Jednym z nich jest możliwość wydania istotnego poglądu w sprawie. Marek Niechciał już po raz kolejny skorzystał z tego rozwiązania. Tym razem chodziło o zawartą przez internet umowę kredytu konsumenckiego, a dokładnie o interpretację pojęcia "trwały nośnik".

Przeczytaj także: Bank Millennium stosował klauzule niedozwolone

Obowiązujące przepisy ustawy o kredycie konsumenckim stanowią, że obowiązkiem każdego pożyczkodawcy jest udzielenie konsumentowi wyczerpujących, rzetelnych i prawdziwych informacji na temat zobowiązania. Konsument powinien m.in. zyskać wiedzę na temat całkowitej kwoty do zapłaty, rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO) czy też terminów spłaty. Zdaniem Prezesa UOKiK, powinny zostać one przekazane konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku.

Czym jednak jest "trwały nośnik"? Definicję tego pojęcia znajdziemy w wielu przepisach normujących prawa i obowiązki w relacjach przedsiębiorca - konsument. W opinii Prezesa UOKiK, powinno ono być rozumiane jednakowo na gruncie wszystkich regulacji mówiących o ochronie konsumentów. Wedle ustawy o kredycie konsumenckim, trwały nośnik to materiał lub urządzenie służące do przechowywania i odczytywania informacji przekazywanych konsumentowi w związku z umową o kredyt, przez czas odpowiedni do celów jakim informacje te służą oraz pozwalające na odtworzenie tych informacji w niezmienionej postaci.

I właśnie do ustalenia, czym może być trwały nośnik, odnosi się ostatni istotny pogląd UOKiK. Dotyczył on sądowego sporu pomiędzy konsumentem, który zawarł przez internet umowę z firmą pożyczkową Creamfinance Poland. Konsument podnosił, że przedsiębiorca nie przekazał mu na trwałym nośniku informacji odnośnie opłat, prowizji oraz całkowitej kwoty kredytu. Jednocześnie zwrócił się do prezesa UOKiK, aby ten wydał istotny pogląd w tej sprawie. Wnioskował o ustalenie, czy strona internetowa oraz konto użytkownika mogą być uznane za trwały nośnik.

W wydanym istotnym poglądzie UOKiK Prezes UOKiK uznał, że w tej sprawie pożyczkodawca nie wywiązał się z obowiązku przekazywania konsumentowi informacji na papierze ani na innym trwałym nośniku. Przedsiębiorca przekazał konsumentowi informacje wymagane przepisami za pomocą konta użytkownika umieszczonego na stronie internetowej. W ocenie Prezesa Urzędu, funkcjonalność konta użytkownika na stronie internetowej w tej sprawie oraz sama strona internetowa nie mogą zostać uznane za trwały nośnik. Przedsiębiorca może bowiem zmieniać treść strony internetowej i konta użytkownika już po zawarciu umowy. Nie ma też gwarancji, że umieszczone tam informacje będą w ogóle dostępne w przyszłości.

Istotny poglądy wydany przez prezesa UOKiK dotyczy sprawy o sygn. akt: III Ca 529/16 - spór konsumenta z Creamfinance Poland.

Prezes UOKiK może wydać istotny pogląd we wszystkich sprawach z zakresu ochrony praw konsumentów, nie tylko usług finansowych.

Wnioski przedstawione przez urząd w tej sprawie nie mogą stanowić odniesienia dla innych spraw, które pozornie mogą wydawać się podobne. W każdym przypadku prezes UOKiK ocenia stan faktyczny i prawny, orzecznictwo w danej sprawie oraz wniosek skierowany przez powodów. Wydane do tej pory poglądy są dostępne na stronie internetowej UOKiK.

Istotny pogląd w sprawie konsumenckiej – zasady funkcjonowania:

  • Istotny pogląd w sprawie, to pisemne stanowisko Prezesa UOKiK, w którym Urząd przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. Z tego względu ocena nie może być odniesieniem do innych spraw.
  • Wydawany jest tylko w sprawie toczącej się przed sądem.
  • Jest wydawany, jeżeli przemawia za tym interes publiczny.
  • Dotyczy sporu między konsumentem a przedsiębiorcą.
  • Prezes UOKiK może przedstawić istotny pogląd w sprawie z własnej inicjatywy, na wniosek konsumenta lub przedsiębiorcy bądź na wniosek sądu.

fot. mat. prasowe

Złożenie wniosku o wydanie istotnego poglądu w sprawie

Istotny pogląd w sprawie jest wydawany, jeżeli przemawia za tym interes publiczny.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: