eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Przedawnione długi nie dla BIG?

Przedawnione długi nie dla BIG?

2014-07-24 11:10

Przeczytaj także: Zobowiązania przedawnione w świetle danych BIG


NEGATYWNE SKUTKI GOSPODARCZE I… SPOŁECZNE

Uniemożliwienie korzystania z informacji o zobowiązaniach przedawnionych może również spowodować powstanie niebezpiecznego wyłomu w systemie, który utrudni zwalczanie zatorów płatniczych. Według kwartalnego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, prowadzonego przez KPF i Krajowy Rejestr Długów BIG S.A., rosnące problemy z odzyskiwaniem należności od kontrahentów ma 15,5% przedsiębiorstw. Jednocześnie odsetek tych firm, które spodziewają się spadku tych problemów lub ich zupełnego braku przewyższa odsetek przedsiębiorstw, przewidujących pogorszenie w tym zakresie o 15,6 punktu procentowego. Co nie zmienia faktu, że zatory płatnicze istnieją.

Brak dostępu do informacji o przedawnionych zobowiązaniach może mieć też istotny wpływ na kilka czynników, m.in. osłabienie dyscypliny płatniczej poprzez celowe próby ucieczki w przedawnienie, unikanie spłaty zobowiązań finansowych, wzrost ryzyka wyłudzeń, osłabienie moralności płatniczej Polaków i poszerzenie zjawiska moralnego hazardu.

Sama świadomość, że za zaniechania płatnicze bądź celowe działania prowadzące do przedawnienia nie grożą żadne realne konsekwencje, będzie mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo gospodarcze, jak i na zachowania społeczne. To zmiana szkodliwa i wymierzona w bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. - Należy pamiętać, że wymiana informacji gospodarczych za pośrednictwem BIG pełni istotną rolę w procesach ograniczenia ryzyka transakcji z odroczonym terminem płatności. Służy też promowaniu odpowiedzialnego zaciągania zobowiązań i zapobiega nadmiernemu zadłużeniu gospodarstw domowych. A wiele w tym obszarze mamy do zrobienia – twierdzi Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF. Wyniki raportu „Sytuacja na rynku consumer finance”, zrealizowanego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych wraz z Instytutem Rozwoju Gospodarczego SGH dowodzą, że z kłopotem ze spłatą zobowiązań boryka się znacząca część ankietowanych gospodarstw domowych. Bezproblemową obsługę zobowiązań deklaruje zaledwie 32,8% spośród nich wobec 37% w poprzednim kwartale. - Co więcej, prawie jedna trzecia (32%) nie wie, w jaki sposób ich obsługa będzie przebiegała w przyszłości. Skala zobowiązań i jakość bieżąca ich obsługi to negatywne tło dla projektowanych zmian w prawie, naturalne, ekonomiczne podłoże do rosnącej skali moralnego hazardu i pogorszenia jakości postaw etycznych w obszarze zobowiązań – dodaje Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF.

DOSTĘP DO INFORMACJI O DŁUGACH PRZEDAWNIONYCH KORZYSTNY DLA KONSUMENTÓW

Jeśli chcemy poprawiać jakość portfeli kredytowych kredytodawców kredytu konsumenckiego, poprawiać kondycję etyczną gospodarstw domowych, chroniąc je również przed nadmiernym zadłużeniem, wówczas propozycja zamknięcia BIG-om dostępu do informacji o zobowiązaniach przedawnionych powinna być wycofana.

Kompleksowe informacje gospodarcze dotyczące zadłużenia (w tym również zobowiązań przedawnionych) znajdujące się w bazach danych biur informacji gospodarczej, stanowią źródło danych pozwalających rzetelnie ocenić potencjał płatniczy i wzmocnić bezpieczeństwo zawieranych transakcji finansowych. - Natomiast krytyczne uwagi co do śladowej liczby zobowiązań przedawnionych powinny prowadzić raczej do refleksji nad standardami, zasadami dobrych praktyk w windykacji polubownej – twierdzi Dyrektor Andrzej Roter.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: