eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Jakie kontrowersje budzi Rekomendacja U?

Jakie kontrowersje budzi Rekomendacja U?

2014-06-28 00:46

Przeczytaj także: Rekomendacja U to lepsze ubezpieczenie kredytu


Ekwiwalent ten powinien odpowiadać kosztom związanym bezpośrednio z wykonaniem określonej czynności na rzecz klienta i może być opłacany wyłącznie przez klienta (Rekomendacja 7.4.). Jak widać praktyczny zakaz zarabiania przez banki na ubezpieczeniach oferowanych w modelu grupowym (w takim wypadku bank zazwyczaj występuje jako ubezpieczający) został podtrzymany. Trudno znaleźć jakiekolwiek racjonalne uzasadnienie dla tego typu regulacji. Z całą pewnością takie ograniczenie wolności działalności gospodarczej wymagałoby regulacji rangi ustawowej i uzasadnienia ważnym interesem publicznym (art. 22 Konstytucji).

4/ Wejście w życie Rekomendacji

KNF proponuje, aby Rekomendacja była wprowadzona nie później niż 1 stycznia 2015 roku. Jest to z całą pewnością krok w dobrą stronę, bo banki i ubezpieczyciele będą mieli nico więcej czasu na dostosowanie procedur i systemów informatycznych do nowej rzeczywistości. Jednak moim zdaniem to wciąż zbyt krótki okres, biorąc pod uwagę zakres koniecznych zmian. Z drugiej strony z całą pewnością znajdą się i tacy, którzy będą twierdzić, że dalsze odkładanie w czasie tych regulacji dzieje się ze szkodą dla konsumentów.

Jak widać merytorycznych zmian jest dość sporo, a powyżej omówiono jedynie część z nich. Trudno też nie zauważyć, że zaproponowane zmiany tylko w niewielkim zakresie odpowiadają na uwagi i zastrzeżenia zgłoszone przez przedstawicieli rynku. Zakres Rekomendacji U w dalszym ciągu znacznie wykracza poza regulacje w obszarze dobrych praktyk ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem, a w świetle art. 137 Prawa bankowego tylko to mogą obejmować rekomendacje KNF. Trudno jednak oczekiwać innego podejścia regulatora, skoro po tym jak Ministerstwo Finansów zwróciło uwagę na ustrojową pozycję KNF, znaleźli się już tacy, którzy zarzucają urzędnikom Ministerstwa brak wrażliwości na prawa konsumenta. Czy jednak prawa konsumenta są wartością absolutną i należy je chronić naruszając konstytucyjne zasady państwa prawa?

Piotr Czublun, radca prawny oraz partner w

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: