  • 1. Data: 2007-06-30 12:28:47
    Temat: wysylac pismo do bankÓW (wielu) czy nie?
    Od: "Konrad N.S." <n...@o...pl>

    jakiś czas temu posiadałem lokaty w niemal wszystkich bankach w poznaniu.
    później je likwidowałem (wypłacałem pieniądze - jeśli to robi różnice, a
    jest istotne dalej).

    mniej więcej półtora roku temu założyłem w fortis banku rachunek e-konto
    pakiet internetowy.
    któregoś dnia w serwisie www pojawiły mi się dwa numery rachunków do wyboru.
    po przesłanym z@pytaniu do fortis banku dowiedziałem się, że widzę numer
    rachunku po posiadanej kiedyś przeze mnie lokacie. jeśli wierzyć bankowi, to
    stary rachunek został zlikwidowany (zamknięty) po przesłanym mailem żądaniu.
    wizyta w oddziale z żoną - i ten sam wynik - cały czas aktywny rachunek o
    numerze zgodnym z posiadaną kiedyś lokatą - także prosiła o zamknięcie.

    i teraz w związku z powyższym przypadkiem pytania i wątpliwości:

    jak skutecznie likwidować lokaty?
    dlaczego bank dalej utrzymuje aktywny rachunek?

    i najważniejsze:

    lokaty posiadałem w wielu, jeśli nie wszystkich bankach mających
    siedziby/oddziały w poznaniu, wielu z nich już nie ma.
    czy do tych co funkcjonują wysyłać zapytanie będące jednocześnie prośbą o
    zamknięcie/likwidację (ewentualnie) utrzymywanych rachunków/lokat?
    czy wysyłać prośbę o informację o prowadzonych dla mnie lub aktywnych
    rachunkach po lokatach?

    ***

    pytam o to, bo nie chcę, by kiedyś nagle okazało się że muszę za coś
    zapłacić wskutek Np. wprowadzenia nowych opłat lub innych zmian - a skoro
    posiadałem lokatę, to rachunek jest od xx lat czynny/aktywny/utrzymywany i
    należą się opłaty za to.
    pytam, bo jeśli mnie pamięć nie myli, to były kiedyś opisywane na
    pl.biznes.banki przypadki osoby mającej rachunek w (chyba) bhp z saldem
    zerowym, o którym zapomniała, a po 2 czy 4 latach bank wezwał do
    uregulowania zaległych opłat za prowadzenie rachunku w wysokości już wtedy
    kilkuset złotych.

    podsumowując: wysyłać pytania do banków o prowadzonych na moje
    nazwisko/pesel rachunkach i żądać ich zamknięcia?

  • 2. Data: 2007-07-01 11:18:12
    Temat: Re: wysylac pismo do bankÓW (wielu) czy nie?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Konrad N.S." <n...@o...pl> writes:

> [...]
    >
    > jak skutecznie likwidować lokaty?
    > dlaczego bank dalej utrzymuje aktywny rachunek?

    Mylisz dwie sprawy - posiadanie przez bank zapisow w komputerze
    i obowiazywanie umow oraz istnienie np. jakichs roszczen/naleznosci.

    Bank moze sobie utrzymywac konta jak dlugo chce (z dokladnoscia
    do "ochrony danych osobowych"), klient w gruncie rzeczy nie moze
    nawet wymagac zamkniecia przez bank czegokolwiek - moze wymagac
    wyplaty naleznosci.
    Podobnie bank nie moze domagac sie od klienta zamkniecia swego
    konta u niego (w koncu mozna takie prowadzic), ale moze domagac
    sie wyplaty jego naleznosci.

    Jesli umowa zostaje rozwiazana (i najlepiej obie strony moga to
    udowodnic) i nie ma niezaplaconych naleznosci, to nie widze problemu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 3. Data: 2007-07-01 11:23:35
    Od: "Krzysztofsf " <k...@N...gazeta.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał(a):

    > Jesli umowa zostaje rozwiazana (i najlepiej obie strony moga to
    > udowodnic) i nie ma niezaplaconych naleznosci, to nie widze problemu.

    Sadze, ze w udowodnieniu problem.
    wiekszosc bankow jak ognia unika dania jakiegokolwiek pokwitowania na inna rzecz niz
    wplata czy wyplata pieniedzy - czyba, ze dokumenty dotycza nowowykupionego produktu
    czy uslugi.

    O wszelkie pokwitowania rozwiazania umowy czy rezygnacji trzeba sie dopominac, bo
    sami z siebie rzadko daja.

  • 4. Data: 2007-07-01 11:56:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Krzysztofsf " <k...@N...gazeta.pl> writes:

> [...]
    > rzecz niz
    > wplata czy wyplata pieniedzy - czyba, ze dokumenty dotycza nowowykupionego

    Jesli umowa lokaty okreslala date jej zakonczenia, to nie potrzeba
    zadnego dodatkowego pisma itp. (wiec nawet nie ma czego pokwitowac).

    Jesli nie okreslala, to zapewne pokwitowanie wyplaty calej kwoty
    lokaty jest wystarczajacym dowodem.

    Jesli lokata mogla istniec po wyplacie calej kwoty, to pewnie istnieje,
    i trzeba rozwiazac umowe. Nie widze mozliwosci, by bank odmowil
    potwierdzenia wplyniecia pisma na kopii, tyle ze oczywiscie trzeba
    taka kopie miec.

    > O wszelkie pokwitowania rozwiazania umowy czy rezygnacji trzeba sie
    > dopominac, bo
    > sami z siebie rzadko daja.

    To dosc normalne, czesto potwierdzenie nie jest do niczego przydatne.
    --
    Krzysztof Halasa