  • 1. Data: 2003-04-27 17:52:41
    Temat: stopa WIBOR-co to jest???
    Od: "emil" <e...@i...pl>

    Prosze o wyjasnienie co to jest stopa WIBOR, LIBOR czy EURIBOR, i jaki ma
    ona zwiazek z oprocentowaniem kredytow. W kredycie Wlasny Kat w PKO BP SA,
    oprocentowanie okreslone jest wlaśnie takimi pojeciami tj. dla zlotego:
    stopa WIBOR + marza, dla franka: stopa LIBOR + marza i dla Euro: EURIBOR +
    marza. Sam nie wiem jak to obliczac. Poprosze o podpowiedz,
    Emil.

  • 2. Data: 2003-04-27 20:30:23
    Temat: Re: stopa WIBOR-co to jest???
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "emil" <e...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > stopa WIBOR + marza, dla franka: stopa LIBOR + marza i dla Euro: EURIBOR +
    > marza. Sam nie wiem jak to obliczac. Poprosze o podpowiedz,

    Na poczatek zajrzec do gazety (wystarczy Rzepa). Tam pod tabelkami powinna
    byc w miare dokladna definicja.
    I raczej sie cieszyc, ze mozna wziac jako OF kredyt na WIBOR+marza. Nie
    kazdy bank to oferuje dla OF.

    Karol

  • 3. Data: 2003-04-28 06:16:44
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > byc w miare dokladna definicja.
    > I raczej sie cieszyc, ze mozna wziac jako OF kredyt na WIBOR+marza. Nie

    Jeszcze jedna drobna uwaga. Z reguły banki udzielają na bazie wskazników
    trzymiesięcznych, np. WIBOR3M, EURIBOR3M. Te wskazniki określane są w każdy
    dzień roboczy. Banki wyznaczają jednak pewne wartości średnie.

    Przykładowo PKOBP wyznacza średnią arytmetyczną z około dwóch miesięcy
    poprzedniego kwartału i ta średnia obowiązuje przez cały następny kwartał
    (kalendarzowy). Z kolei KB wyznacza średnią z ostatnich dziesięciu dni
    roboczych poprzedniego miesiąca i ta średnia obowiązuje przez cały następny
    miesiąc. Inne banki robia jeszcze inaczej.

    Wszystkie takie średnie możesz wyznaczyc za pomocą kalkulatora na stronie
    www.money.pl, Pozdrowienia Tensor1

    PS. Popieram Karola, powinieneś sie tylko cieszyć, że oprocentowanie kredytu
    jest oparte na tych wskażnikach (jesteś wtedy uniezależniony od banku).

  • 4. Data: 2003-04-29 19:51:29
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > roboczych poprzedniego miesiąca i ta średnia obowiązuje przez cały
    następny
    > miesiąc. Inne banki robia jeszcze inaczej.

    Dla przykładu BZ WBK przy USD (kredyt hipoteczny) bierze LIBOR z fixingu.

> [...]
    kredytu
    > jest oparte na tych wskażnikach (jesteś wtedy uniezależniony od banku).

    Chyba, że bank przyłoi "słuszną" marżę :-((
    To tak jak z kredytami walutowymi.
    Jedne każą spłacą wg dewizy sprzedaż (nie uciekniesz przed spredem, którym
    bank może manipulować), a w innych można wg średniego NBP (zarobisz na
    spredzie, ale za to stopa % może być wyższa niż u tych pierwszych).

    Karol

  • 5. Data: 2003-04-30 07:09:02
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Juz zaden bank w Polsce nie udziela kredytow walutowych wg kursu sredniego
    (ostatnie byly GE, Budbank i BGK ale juz nieaktualne).

  • 6. Data: 2003-04-30 07:25:03
    Od: t...@p...onet.pl

    > Juz zaden bank w Polsce nie udziela kredytow walutowych wg kursu sredniego
    > (ostatnie byly GE, Budbank i BGK ale juz nieaktualne).

    Dlatego też Ci kredytobiorcy, którzy biorą kredyt denominowany powinni wierzyć,
    że kurs sprzedaży przez cały czas spłaty kredytu będzie niewiele różnił sie od
    kursu kupna w dniu jego otrzymania. Może ich wiara jest uzasadniona, ponieważ
    złotówka była, jest i chyba będzie silna. Życzę im tego z całego serca chociaż
    w to nie wierzę. Tensor1.