  • 1. Data: 2003-09-23 23:55:02
    Temat: pytanie o kredyt i futures
    Od: "danny__p" <d...@n...poczta.onet.pl>

    Wymyśliłem sobie takie cos: (kredyt mieszkaniowy)
    - kredyt w walucie - tani, ale ryzyko kursowe
    - część kredytu przeznaczyc na zakup kontraktów terminowych w owej walucie
    (pozycja długa)
    efekt:
    - waluta rosnie - wzrastają raty, ale zarabiam na kontrakcie
    - waluta spada -maleją raty ale trace na kontrakcie
    Czy da radę w ten sposób zabezpieczyć się przed wahaniami kursu, jak to
    sobie policzyć ?

    pozdr. Danny

  • 2. Data: 2003-09-24 05:45:35
    Temat: Re: pytanie o kredyt i futures
    Od: "Tomasz Gessner" <t...@N...pl>

    Witam.

    Po pierwsze zapraszam na pl.biznes.wgpw
    Odnosnie samych futures to widzialbym to raczej na foreksie niz na GPW. Masz
    tam przede wszystkich niemal caly wachlarz walut, a futki na gpw tylko na
    eur i usd wzgledem pln. natomiast na kazdej lepszej platformie fx jest full
    roznych crossow. Mozesz sobie rowniez odpowiednio dobrac wielkosc pozycji
    (lot), lewar itd. Na gpw kontrakty musialbys sam rolowac co 3-mies (nie
    mowiac o bardzo malej plynnosci), a na fx zdaje sie ze rolowanie jest
    automatyczne. Tam szczerze mowiac to sie nawet nie nazywa kontrakty
    terminowe, tylko jest to po prostu handel walutami przy uzyciu lewara.
    Niestety nie moge Ci za duzo na ten temat powiedziec, bo nie zajmuje sie
    walutą na codzien, ale rzuc temat na pl.biznes.wpgw i jestem pewien ze temat
    zostanie zaraz pociagniety (tam juz chyba 50% grupowiczow zajmuje sie
    forexem ;-) A na grupie pisuja naprawde fachowcy z branzy ...

    Tomasz Gessner
    Rynek Futures - www.fop.pl
    t...@o...pl

  • 3. Data: 2003-09-24 08:46:54
    Od: "Lopez" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > - waluta spada -maleją raty ale trace na kontrakcie
    > Czy da radę w ten sposób zabezpieczyć się przed wahaniami kursu, jak to

    Nie znam sie na gieldzie, ale na zdrowy rozum wydaje sie to niemozliwe. Sa
    przeciez prowizje, ktore pobiera bank, prowizje tez sie peweni placi za
    obsluge/wykupienie futures - wiec tak czy siak jest sie w plecy.

    Pzdrwm.

    --
    Lopez de Bytom en Silesia

  • 4. Data: 2003-09-24 09:19:20
    Od: "" <l...@W...onet.pl>

    WItam,
    Da sie - rzeczywiscie kupujac kontrakty futures albo forward mozna ograniczyc
    ryzyko kursowe. Oprocz tego da sie rowniez ograniczyc ryzyko stopy procentowej
    kupujac opcje na stopy proc. (zwane cap i floor). Obliczeniem tego wszystkiego
    zajmuje sie dziedzina pt. "Inzynieria finansowa".
    Tak wiec przy sprytnym doborze przeroznych instrumentow fifansowych mozna znac
    Z GORY MAXYMALNY koszt kredytu.

    Zla informacja: dla kredytu mieszkaniowego raczej zastosowanie tego jest
    znikome bo wiecej wybulisz za prowizje przy zakupie futures/forward i opcji.
    To dziala dobrze przy duzych inwestycjach (no chyba ze kupujesz dom za
    conajmniej 1 MLN to wtedy OK).

  • 5. Data: 2003-09-24 10:23:36
    Od: "Tomasz Gessner" <t...@N...pl>

    Użytkownik <l...@W...onet.pl> napisał w wiadomości
    > WItam,
    > Da sie - rzeczywiscie kupujac kontrakty futures albo forward mozna
    ograniczyc

    W Polsce tylko Futures

> [...]
    wszystkiego
    > zajmuje sie dziedzina pt. "Inzynieria finansowa".

    W Polsce opcje tylko na WIG20 (od tego poniedzialku).

> [...]
    opcji.
    > To dziala dobrze przy duzych inwestycjach (no chyba ze kupujesz dom za

    Jak wczesniej wspomnialem, ze wzgledu na bardzo mala plynnosc FEUR i FUSD
    odradzam GPW. Dokonujac tej transakcji na FX nie ma znaczenia jakiej
    wielkosci jest kredyt (bowiem wielkosc lotu lub wartosci jednego pipsa
    ustala sie samemu (moze byc nawet 1 dolar) - na GPW nie ma takiej
    mozliwosci). Na FX pozycje mozna trzymac ile sie chce, bo tam nie ma serii,
    ktore wygasaja. Odnosnie prowizji i oplat, to takowe nie wystepują (na FX),
    jedynym kosztem zawarcia transakcji jest spread (na crossy zlotowe zwykle
    okolo 50pipsow). Jedynym zagrozeniem takiej transakcji, jest mozliwosc
    utrzymania depozytu (o ile mnie pamiec nie myli przy spadku jego wartosci
    ponizej 50% zostaje sie wezwanym do jego uzupelnienia), wiec trzeba
    odpowiednio wiecej srodkow wplacic na konto forexowe, aby pozycja mogla byc
    utrzymana w razie oslabienia obcej waluty, w ktorej brany jest kredyt.
    Jak wczesniej wspomnialem, wiecej szczegolow na pl.biznes.wgpw

    Tomasz Gessner
    Rynek Futures - www.fop.pl
    t...@o...pl

  • 6. Data: 2003-09-25 13:53:25
    Od: "Fender" <fender@usun_to_z_adresu.aleksandry.v1.pl>

    Użytkownik "Tomasz Gessner" <t...@N...pl> napisał w
    wiadomości news:bkrrbf$50e$1@news.onet.pl...

    [ciach...]

    > W Polsce tylko Futures

    [ciach]

    > W Polsce opcje tylko na WIG20 (od tego poniedzialku).

    Well, wszak można samemu zawrzeć kontrakty typu forward lub opcyjne na
    waluty w większości banków. Inną kwestią jest oczywiście minimalna wartość
    takiego kontraktu.

    Pozdrawiam

    Fender