  • 1. Data: 2006-10-14 18:44:19
    Temat: przeniesc kredyt czy nie? jak policzyc koszty..
    Od: Sierp <s...@n...net>

    Witam,

    2 lata temu bralem kredyt w BPH. Tak naprawde nie interesowaly mnie
    szczegoly obliczen, bo kredyt wziac musialem, a dalo sie go porownac
    kilkoma parametrami.
    Umowa z tamtego okresu okreslala marze banku na 2,4%, a oprocentowanie
    kredytu na marze + libor 6m. Kredyt w CHF na 15 lat na kwote 110tys pln
    (po owczesnym kursie bylo to 34 670 CHF). Aktualnie zostalo do splacenia
    jeszcze 29 469 CHF, czyli przeliczajac po dzisiejszym kursie jest to
    ok. 73,6tys pln. Raty malejace.
    Z obliczen banku wynika, ze odsetki do splacenia aktualnie to ok.
    8200 CHF.
    Mam aktualnie mozliwosc przeniesienia kredytu do mBanku. Tam jest
    to Libor 3m + marza, ktora wynosi 1,3% (przez pierwszy rok 0,5% ale
    pomijam). Jezeli dobrze licze, to roznica 1,1%.
    Dodatkowe koszty przeniesienia pokrywa mBank, ja jedynie oplacam
    bodaj hipoteke (zmiana w ksiedze wieczystej), podobno jest to ok.
    150pln (tak mnie poinformowano). Dodatkowo za splate wczesniejsza
    kredytu w BPH bede musial zaplacic 2% zadluzenia (wczesniej bylo 1%
    ale zmienili :( ), czyli ok. 1,5tys. Tak wiec calkowite koszty powinny
    byc ponizej 1700pln.
    Przy 2,97% oprocentowaniu koszt kredytu to ok. 6000CHF
    (obliczenia robilem na http://kalkulator.kredyt-hipoteczny.biz.pl/).
    Tak wiec moge oszczedzic na przestrzeni 13 lat ok. 2200CHF, co przy
    dzisiejszym kursie i odjeciu kosztow 1,7tys daje sume ok. 3800pln.
    Oczywiscie nie jest to fortuna, ale tak czy inaczej chce zalozyc
    konto w mBanku z powodu kosztow prowadzenia rachunku w BPH, wiec
    jezeli przy okazji moge zmniejszyc koszta, to czemu nie...

    Prosilbym o ewentualne rady, czy dobrym pomyslem jest przenosic
    kredyt przy warunkach jakie podalem, czy tez moze sprobowac zmniejszyc
    oprocentowanie w BPH (jest na to szansa? jak sie za to zabrac?).
    Wszelkie zwiazane rady beda mile widziane

    Sierp

  • 2. Data: 2006-10-16 09:17:28
    Temat: Re: przeniesc kredyt czy nie? jak policzyc koszty..
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Sierp wrote:

> [...]
    > oprocentowanie w BPH (jest na to szansa? jak sie za to zabrac?).
    > Wszelkie zwiazane rady beda mile widziane

    Przerabiałem to ostatnio. Przenoszenie kredytów walutowych pomiędzy
    Bankami jest praktycznie nieopłacalne ze względu na różnice kursu kupna
    i sprzedazy dewiz. Bo zgaduję, że mBank tego kosztu Ci nie pokryje.

    Natomiast BPH jest bardzo spolegliwe w kwestii obniżania marży jeśli
    wspomniesz o przenoszeniu kredytu.

    Dyrektor oddziału może obniżyć prowizję chyba do 1.25%
    O więcej możesz prosić ale decyzja jest podejmowana w Centrali.

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 3. Data: 2006-10-16 18:51:29
    Od: Sierp <s...@n...net>

    piotrek napisał(a):
    > Dyrektor oddziału może obniżyć prowizję chyba do 1.25%

    jakby obnizyl do 1,25% to bym juz nie przenosil, bo i po co :)
    Natomiast gdziestam czytalem w archiwum, ze przy obnizaniu
    oprocentowania nalezalo w BPH zaplacic jakas marze.. co to za
    marza?

    Sierp

  • 4. Data: 2006-10-16 19:08:35
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2006-10-16 20:51, osobnik Sierp stwierdził, iż:
> [...]
    > Natomiast gdziestam czytalem w archiwum, ze przy obnizaniu
    > oprocentowania nalezalo w BPH zaplacic jakas marze.. co to za

    Przy obniżeniu marży (czyli oprocentowania, w dużym uproszczeniu)
    płacisz prowizję za aneks.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 5. Data: 2006-10-16 19:45:50
    Od: Sierp <s...@n...net>

    Marcin Nowakowski napisał(a):

    > Przy obniżeniu marży (czyli oprocentowania, w dużym uproszczeniu)
    > płacisz prowizję za aneks.

    zanim jeszcze pojde do banku - wiadomo, ile to kosztuje?
    tutaj
    http://www.bph.pl/pl/narzedzia/oplaty_i_prowizje/kli
    enci_indywidualni/hipoteka
    niestety nie widze takiej pozycji..

    Przy okazji nie ma tez informacji (przynajmniej jej nie widze), ile
    kosztuje czesciowa splata zadluzenia przy zmiennej stopie procentowej
    (jest tylko jezeli jest to duza splata, powyzej 50% w ciagu trzech lat)

    I jeszcze zapytam od razu tutaj, bo nie wiem czy dobrze rozumiem, a ktos
    na pewno wie (a raczej pewnie wiekszosc wie..)
    Jezeli chce splacic czesciowo kredyt (powiedzmy 3000 CHF), to jak to sie
    ma do oprocentowania? Tz spada mi to z aktualnego salda kredytu, czy tez
    doliczam do tego moje owe 4,07%? Ale przeciez nie do 3000 CHF, bo nie
    byloby sensu wczesniej splacac kredytu...

    Sierp

  • 6. Data: 2006-10-16 21:56:49
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2006-10-16 21:45, osobnik Sierp stwierdził, iż:

    > zanim jeszcze pojde do banku - wiadomo, ile to kosztuje?

    500zł

    > Przy okazji nie ma tez informacji (przynajmniej jej nie widze), ile
    > kosztuje czesciowa splata zadluzenia przy zmiennej stopie procentowej
    > (jest tylko jezeli jest to duza splata, powyzej 50% w ciagu trzech lat)

    Jeśli nie masz zwolnienia z opłaty w umowie, to kosztuje to aneks. Zdaje
    się od 150zł.

> [...]
    > doliczam do tego moje owe 4,07%? Ale przeciez nie do 3000 CHF, bo nie
    > byloby sensu wczesniej splacac kredytu...

    Oprocentowanie (wysokość) pozostaje niezmienne. Zmienia się natomiast
    wysokość odsetek, ponieważ są liczone od mniejszego kapitału (jak
    rozumiem, cały czas wspominasz o nadpłacie kapitału), czyli maleje rata.
    Możesz też zachować wysokość raty i skrócić okres kredytowania (albo po
    prostu wpłacić kilka rat na raz i mieć spokój ze spłacaniem przez kilka
    m-cy ;) ).

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 7. Data: 2006-10-17 17:34:23
    Od: Sierp <s...@n...net>

    > 500zł

    auć... konkretnie jak za aneks
    przy czym w cenniku jest, ze zmiana umowy jest od 150pln,
    skad wiadomo ze to 500? tyle po prostu żądają?

    Jeszcze prosze o chwile cierpliwosci.
    W umowie mam taki zapis (pewnie standard)
    "Splata kredytu przed uplywem terminow okreslonych w Harmonogramie
    splat [...], wymaga zlozenia przez Kredytobiorce pisemnej dyspozycji
    wskazujacej, czy wczesniejsza splata skroci okres splaty kredytu z
    zachowaniem wysokosci miesiecznych rat kapitalowo-odsetkowych czy
    zmniejszy wysokosc miesiecznych rat kapitalowo-odsetkowych z
    zachowaniem okresu splaty kredytu oraz zawarcia aneksu do umowy
    kredytu."

    Rozumiem, ze powyzsze jednoznacznie okresla, ze aneks przy
    wczesniejszej czesciowej splacie wymaga aneksu? Bo jednoczesnie
    w cenniku dolaczonym do umowy jest
    "3.6 Przedterminowa czesciowa splata kredytu oprocentowanego wg
    stopy zmiennej - bez oplat
    3.12 Inna zmiana warunkow umowy na wniosek klienta - od 150pln"

    Jak dla mnie z powyzszego wynikalo, ze czesciowa splata mojego
    kredytu jest bezplatna, ale czy wymaga aneksu? Nie jest to dla
    mnie jednoznaczne...
    Natomiast w najnowszym cenniku (dostalem poczta) nie ma nic
    o czesciowej splacie kredytu oprocentowanego stopą zmienną
    (jest tylko o oplacie, jezeli ta splata przekracza 50% kredytu
    w ciagu 3 lat), natomiast punkt o zmianie umowy na wniosek
    klienta pozostal. Czyzbym ukrycie dostal podwyzke? :)

    Martwi mnie tez to "od 150pln" bo to moze byc kazda kwota... :/

> [...]
    > Możesz też zachować wysokość raty i skrócić okres kredytowania (albo po
    > prostu wpłacić kilka rat na raz i mieć spokój ze spłacaniem przez kilka

    ale chodzilo mi o to, jak rozklada sie owe 3000CHF. Czy calosc schodzi
    z salda kredytu, czy tez czesc np. jest przeznaczana na odestki
    policzone za jednym zamachem od splacanej sumy?
    Krotko mowiac czy majac powiedzmy 30000CHF dlugu, splacajac 3000CHF
    pozostaje dlug 27000CHF, czy tez np. 27800, bo 800 to odestki od
    splacanej sumy 3000CHF

    Sierp

    Sierp