  • 31. Data: 2003-01-02 16:23:14
    Temat: Re: korzystanie z rku internetowego w kawiarence internetowej...
    Od: "anda" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Jurek Zielinski" <j...@t...debica.pl> napisał w wiadomości
    news:slrnb18mit.i7k.jurekz@canin.tel.debica.pl...

    > eeee.... a porawili juz w mbanku aby raz zażądane hasło jednorazowe
    > potem omijane? Nie? no to robi sie tak (też już taka koncepcja była)
    >
    > Logujesz się (snifer łapie uzytkownika i hasło)
    > wklepujesz przelew, żądanie hasła jednorazowego,
    > Wpisujesz hasło jednorazowe(snifer łapie) - a tu pech zawiesza się

    zeby snifer zlapal to haslo to musisz go wyslac -- klikajac dalej i przelew
    poszedl
    a po wyslaniu nie ma mozliwosci uzycia drugi raz tego samego hasla

    teoretycznie mozna to zrobic ale nie sniferem ;)
    i to za bardzo skapilkowane jak na kafejke

  • 32. Data: 2003-01-02 17:35:55
    Od: Jurek Zielinski <j...@t...debica.pl>

    Dnia czw, 02 sty 2003 at 16:23 GMT,
    anda <a...@p...fm> napisał(a):
    > zeby snifer zlapal to haslo to musisz go wyslac -- klikajac dalej i przelew
    > poszedl
    > a po wyslaniu nie ma mozliwosci uzycia drugi raz tego samego hasla

    Myślałem o sniferze około klawiaturowym (niejasno sie
    wyraziłem - musiał by to byc specjalny program uczulony niejako na
    banki, i to specyficznie reagujący na pewne działania)

    > teoretycznie mozna to zrobic ale nie sniferem ;)
    > i to za bardzo skapilkowane jak na kafejke

    I dzieki Bogu. Zresztą jak się dobry hacker za cos weźmie to
    indywidualny sie nie obroni. Inststytucje mają z tym czesto problem.

    Jurek

  • 33. Data: 2003-01-02 17:54:15
    Od: Jurek Zielinski <j...@t...debica.pl>

    Dnia czw, 02 sty 2003 at 15:55 GMT,
    Adam Płaszczyca <_...@i...pl> napisał(a):

    > Tylko zauważ, że masz systuację taką, że przeglądarka łączy się do
    > podstawiinego serwera, a ten do właściwego. I teraz serwer podstawiony
    > udziela przeglądarce takich samych odpowiedzi jak serwer prawdziwy. Ma
    > je od prawdziwego serwera, tylko przekazuje dalej.
    >
    > Czyli masz tak:
    >
    > Serwer banku <===== SSL ======> podstawiony INT0 <===nieszyfrowane==
    > ===>podstawiony INT1 <==== SSL ===> przeglądarka.

    To niemożliwe. Aby to było możliwe INT1 musiał by posiadać certyfikat
    banku potwierdzony przez CA. Nie sądzisz chyba że Thawte wystawi ci
    certyfikat na https://www.mbank.com.pl bez sprawdzenia kto, co i jak.

    Nie ma możliwości przekazywać odpowiedzi od banku do przeglądarki - bo
    są zaszyfrowana (to znaczy przekazywać możesz ale bez możliwości
    poznania treści)

    Nie ma możliwości rozbic transmisje SSL tak aby odpowiedzi z banku szły
    zaszyfrowane tranzytem przez twoje maszyny INT0 i INT1. Transmisja zaś w
    drugą stronę była odszyfrowana pomiędzy INT0 a INT1. Dlaczego? Klucze
    się weryfikują trochę bardziej skomplikowanie, nie tylko czy on to
    rzeczywiście on ale równiez potwierdzają sobie czy naprawdę rozmawiają
    ze sobą bez pośredników. Wcięcie się w połączenie tylko z jednej strony
    rozerwie to potwierdzenie. Kiedyś były dosyć szczegółowe dyskusje na ten
    temat na pl.comp.security

    > Udaje i serwer banku (dla przeglądarki) i przeglądarkę (dla serwera
    > banku).

    > NA powyższe żaden SSL nie pomoże.

    Nieprawda - SSL to jeden z bezpiecznijszych i bardo dopracowanych
    pomysłów. Z realizacją czasem bywa gorzej.

    Jeśli cie nie przekonałem zrób followup-to pl.comp.security, może się
    spece wypowiedzą.

    Jurek

  • 34. Data: 2003-01-02 23:59:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Jurek Zielinski <j...@t...debica.pl> writes:
    > To już lepszy token.

    Tez nie rozwiazuje problemu, przeciez latwo mozna podmienic dane
    w formularzu.

    Szczerze mowiac, jakbym byl wlascicielem kafeiki, i chcialbym sie pobawic
    w takie cos, to zrobilbym skrypt, ktory analizowalby wszelkie formularze
    i wybieralby z nich takie wygladajace na ebankowe. Nastepnie dorabialbym
    drugi skrypt, ktory podmienialby dane w locie. Technicznie jest to
    trywialne i uzytkownik nie ma szans na zauwazenie tego, zwlaszcza, jesli
    skrypt poprawialby takze dane o wykonanych przelewach (choc to juz i tak
    po fakcie).

    Problemow upatrywalbym raczej w dziwnej zbieznosci faktow wychodzenia
    lewych przelewow z mojej kafejki (fizycznie, bo w sieci mogloby to
    wygladac zupelnie inaczej) oraz w tym, ze przelewu nie mozna wykonac
    w proznie, a trzeba jakos te pieniadze wyplacic/uprac - zwlaszcza, jesli
    sa to wieksze kwoty, a dla malych chyba nikt by nie ryzykowal.

    W kazdym razie moim zdaniem uzywanie jakichkolwiek "przygodnych"
    komputerow do takich zastosowan to ruska ruletka. Jesli ktos ma 500 zl
    na rachunku, to pewnie moze sobie na to pozwolic.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 35. Data: 2003-01-03 11:50:45
    Od: "rena" <r...@p...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@d...pm.waw.pl> napisał w wiadomości

    > W kazdym razie moim zdaniem uzywanie jakichkolwiek "przygodnych"
    > komputerow do takich zastosowan to ruska ruletka. Jesli ktos ma 500 zl
    > na rachunku, to pewnie moze sobie na to pozwolic.

    no ale jesli tak, jak w mbanku sa potrzebne jednorazowe hasla, to
    niebezpieczenstwo tez jest takie duze?

  • 36. Data: 2003-01-03 18:57:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "rena" <r...@p...pl> writes:

    > no ale jesli tak, jak w mbanku sa potrzebne jednorazowe hasla, to
    > niebezpieczenstwo tez jest takie duze?

    Niebezpieczenstwo dostepu do rachunku osoby nieupowaznionej jest tak
    samo duze. Jesli nie chcesz przelewac pieniedzy (z cafe), a tylko np.
    przejrzec operacje, to oczywiscie nie ma niebezpieczenstwa, ze ktos
    zleci dowolny przelew (bo nie bedzie mial kodu). Moze oczywiscie
    zlecic przelew zdefiniowany.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 37. Data: 2003-01-04 10:16:03
    Od: Jurek Zielinski <j...@t...debica.pl>

    Dnia pią, 03 sty 2003 at 18:57 GMT,
    Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> napisał(a):

> [...]
    > przejrzec operacje, to oczywiscie nie ma niebezpieczenstwa, ze ktos
    > zleci dowolny przelew (bo nie bedzie mial kodu). Moze oczywiscie

    Ja bym poszedł nawet dalej. Te wszystkie rozważania teoretyczne wymagają
    naprawdę dobrej znajomości zagadnień sieciowych, bezpieczeństwa - trzeba
    napisac kawałek własnego oprogramowania i to nietrywialnego.
    W 99% kafejek nikt tego nie zrobi. Potem trzeba jeszcze wymyslić sposób
    aby te pieniądze wyprowadzić z systemu bankowego. Tego nie opłaca się
    robić dla 500zł. Tak więc niebezpieczeństwo jest - ale jest niewielkie.
    Jak masz na koncie 100 000zł to raczej nie łączył bym sie z caffe - po
    co kusic licho.

    Jurek