  • 1. Data: 2008-10-10 09:21:34
    Temat: co robic z kredytem w CHF
    Od: "remg" <r...@w...pl>

    Witam,
    mam kredyt hipteczny w CHF zaciagniety 3 lata temu.
    Czy w obliczu kryzysu i mowienia o podrozeniu kredytow, taki kredyt oplaca
    sie splacic czesciowo przed czasem, czy lepiej czekac i splacac normalnie?
    Co o tym sądzicie?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-10-10 09:44:11
    Temat: Re: co robic z kredytem w CHF
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "remg" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sie splacic czesciowo przed czasem, czy lepiej czekac i splacac normalnie?

    Jesteś w takiej sytuacji, że ostatnio wartość kapitału do spłacenia
    dynamicznie wzrosła, zaś dodatkowo wartość nieruchomości dynamicznie spadła.
    Spłata tego kapitału teraz spowoduje nieodwracalne zrealizowanie tej straty.

    Musisz oszacować prawdopodobieństwo tego, że już nigdy w przyszłości (w
    skali czasowej zgodnej z okresem kredytu) nie będzie lepszego momentu na
    spłatę większej części kapitału, niż jest teraz (czyli że CHF nie spadnie
    znacząco w stosunku do PLN). W mojej opinii jest ono bliskie zeru, choć
    CHFPLN może jeszcze sporo wzrosnąć na fali tej obecnej histerii, 2,60-2,70
    nie wydaje się nierealne.

    Ja uważam, że jedyna sensowna strategia to czekanie i spłacanie normalnie.
    Nie wiadomo jak się to wszystko potoczy. W skrajnych wypadkach opłacalne
    może się stać zaprzestanie spłacania w ogóle, po zabezpieczeniu swojego
    majątku poza kredytowaną nieruchomością. Ale do tego stanu jeszcze daleko.

    marekz

  • 3. Data: 2008-10-10 09:47:18
    Od: "Alien" <a...@a...com.pl>

    "remg" napisał:
> [...]
    > sie splacic czesciowo przed czasem, czy lepiej czekac i splacac normalnie?

    Zdania pewnie będą różne...
    Ja tam wychodzę z założenia, że jak jest mały "nadmiar" kasy, to warto
    kredyt nadpłacać. Szybciej zakończysz spłatę - szybciej będziesz "na swoim".
    Niedawno też zakończyłem spłacać kredyt hipoteczny (nadpłacałem co jakis
    czas spore sumy) i uważam, że warto było. Komforcik psychiczny z
    nieposiadania kredytu jest .... bardzo fajny :-)

    Co do "opłacania się" nadpłacania rat - tu może być różnie. Jedni twierdzą,
    że zamiast nadpłacać, nadmiar kasy należałoby wrzucać na jakieś lokaty lub
    inwestować. No cóż - kwestia wyboru...

  • 4. Data: 2008-10-10 09:57:52
    Od: "remg" <r...@w...pl>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > majątku poza kredytowaną nieruchomością. Ale do tego stanu jeszcze daleko.

    Kredyt zaciagalem po kursie 2,6 zl, teraz splacam po okolo 2,2 wiec jestem
    na tym duzo do przodu caly czas. Dodatkowo wartosc mojego mieszkania tez od
    tamtego czasu znacznie wzrosla. Dlaczego wiec splacajac teraz mialbym
    ponosic straty?

  • 5. Data: 2008-10-10 10:06:01
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > na tym duzo do przodu caly czas. Dodatkowo wartosc mojego mieszkania tez
    > od tamtego czasu znacznie wzrosla. Dlaczego wiec splacajac teraz mialbym

    Dlatego, że dwa miesiące temu mogłeś splacić ten kapitał po kursie o ponad
    15% niższym niż dziś.

    BTW, jeśli rzeczywiście jesteś w stanie spłacić teraz jakąś kwotę po kursie
    w okolicy 2,20 to naturalnie należy to zrobić. Z poglądem, że wartość
    nieruchomości rośnie ciężko będzie mi dyskutować. Rób zatem jak uważasz.

    marekz

  • 6. Data: 2008-10-10 10:31:08
    Od: "remg" <r...@w...pl>

> [...]
    > kursie w okolicy 2,20 to naturalnie należy to zrobić. Z poglądem, że
    > wartość nieruchomości rośnie ciężko będzie mi dyskutować. Rób zatem jak

    Oczywiscie ze trace w stosunku do tego co bylo 2 miesiace temu, ale byc moze
    zyskam do tego co bedzie w najblizszych miesiacach gdyby kurs wzrosl
    znacznie.
    Natomiast nie orientuje sie jakie bedą tendencje zmian stop procentowych
    (LIBOR), czy kryzys bedzie podnosil te stopy czy raczej jest tendencja zeby
    je ciac?

  • 7. Data: 2008-10-10 11:52:48
    Od: Amrest <t...@g...com>

    Lub zabepiecz sie przed dalszym wzrostem franka, mozna wziac L na
    franki na gpw. Koszt maly bo 10k frankow to prowzja 1%. oczywisice
    treba miec na depozyt alew koncu jest w polsce instrument ktory
    pozwala sie zabezpieczyc.

    On 10 Paź, 12:06, "MarekZ" <m...@i...pl> wrote:
    > Użytkownik "remg" <r...@w...pl> napisał w
    wiadomościnews:gcn924$ilp$1@atlantis.news.neostrada.
    pl...

  • 8. Data: 2008-10-10 12:12:42
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > Natomiast nie orientuje sie jakie bedą tendencje zmian stop procentowych
    > (LIBOR), czy kryzys bedzie podnosil te stopy czy raczej jest tendencja

    Teoretycznie wydaje mi się, że kryzys powinien podnosić stopy rynkowe, bo
    zmaleje chęć do transferów środków pomiędzy instytucjami. Jednak nie
    zwracałbym na to większej uwagi, prawdziwe ryzyko to wyłącznie kurs. Nawet
    bardzo silny wzrost stóp procentowych ma znikome przełożenie na bieżącą
    wartość kredytu, a reakcja na taki wzrost post factum jest reakcją
    skuteczną. Inaczej niż w przypadku wzrostu kursu.

    To o czym zapewne słyszałeś (cięcie "urzędowych" stóp referencyjnych) może
    się mieć nijak do wskaźników rynkowych, poza tym banki mogą podwyższać
    marże, o ile nie masz w umowie zapisanej bezwzględnie stałej marży.

    Wzięcie L na CHFPLN z kolei pozbawi Cię możliwości odrobienia straty, w
    sytuacji gdyby kurs CHF spadał (to co zyskasz na kredycie stracisz na
    longu). Pewnym wyjściem byłyby tu opcje, ale zapewne nie będzie Ci się
    chciało w to bawić i nie wiem czy taka opcja jest dostępna na WGPW.

    Podsumowując: strategia wcześniejszej spłaty obecnie, wydaje mi się
    absurdalna.

    marekz