  • 1. Data: 2004-02-13 06:58:01
    Temat: Wprowadzenie EURO a kredyt denominowany
    Od: t...@p...onet.pl

    Chciałby ponownie wyjaśnić jedną pozorną sprzeczność dotyczącą kredytów
    denominowanych i przejścia na EURO. Robię to ponownie i w oddzielnym wątku
    ponieważ wydaje mi się, że wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę z
    możliwych konsekwecji.

    Rozważania dotyczą długoterminowego kredytu denominowanego, przy wprowadzeniu
    EURO szacowanego na rok 2009-2010. Typowe rozumowanie kredytobiorców kredytów
    denominowanych jest następujące:

    *************************
    Spłata rat kapitałowych powoduje zmniejszanie się mojego kredytu w walucie w
    takim samym stosunku jak przy kredycie w PLN. Po przejściu na EURO mój
    niespłacony kapitał nie ulegnie "stosunkowej" zmianie w odniesieniu do
    niespłaconego kapitału kredytu w PLN. W konsekwencji mój niespłacony kapitał w
    EURO będzie taki sam jak w przypadku kredytu w PLN. Tak więc biorę w walucie bo
    oprocentowanie jest mniejsze niż kredytów w PLN i do czasu wejścia EURO
    zapłacone odsetki będą mniejsze.
    *************************

    Postaram się wyjasnić bład w rozumowaniu na przykładzie kredytu denominowanego
    w EURO. UWAGA: Dane fikcyjne, żeby łatwo się liczyło (a nie wyciągało
    fałszywych wniosków)

    1. Kredyt w wysokości 100.000 PLN
    2. Kurs kupna dewiz w chwili otrzymania kredytu 4.00
    3. Średni kurs NPB w chwili wprowadzenia EURO 5.00
    4. Kredyt na 10 lat, za 5 lat wprowadzenie EURO

    A. Kredyt w PLN
    1. Kapitał spłacony (w PLN): 0.5*100.000 = 50.000
    2. Kapitał pozostały do spłaty (w PLN): 0.5*100.000 = 50.000
    3. Kapitał pozostały do spłaty (w EURO): 50.000/5.00 = 10.000 EURO.

    B. Kredyt w EURO
    1. Początkowy kredyt w EURO: 100.000/4.0 = 25.000 EURO
    2. Kapitał spłacony (w EURO): 0.5*25.000 = 12.500 EURO
    3. Kapitał pozostały do spłaty(w EURO): 0.5*25.000 = 12.500 EURO

    Tak więc przy kredycie denominowanym mamy do spłaty o

    12.500 - 10.000 = 2.500 EURO
    więcej.
    Czy ta strata (powiększona oczywiście o zwiększone odsetki wynikające z
    większego o 2.500 EURO kapitału początkowego w momencie wprowadzenia EURO)
    zostanie zrekompensowana mniejszym oprocentowaniem do chwili wprowadzenia EURO.
    Na to właśnie pytanie powinni sobie odpowiedzieć wszyscy Ci, którzy biorą
    kredyty denominowane.

    Podałem przykład kredytu w EURO bo wtedy łatwiej zrozumieć powyższy mechanizm.
    Jednakże w przypadku kredytów w CHF sytuacja jest identyczna ze wzgledu na
    konieczne zachowanie odpowiedniej relacji pomiędzy kursami walut (nie można
    dopuścic do zysków z arbitrażu walut). Mówiąc po ludzku relację kursów pomiędzy
    walutami nie mogą być takie

    **************
    aby za kase w walucie A kupić walutę B, za otrzymaną kasę kupić walutę C i
    ostatecznie za otrzymaną kasę kupić walutę A i po wykonaniu tej operacji mieć
    istotnie więcej kasy w walucie A.
    ****************

    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Ja na prawdę nie walcze z kredytami denominowanymi. Chciałbynm jednak aby
    wszyscy, którzy je biorą w pełni zdawali sobie sprawę z niebezpieczeństw.
    Bankowcy oczywiście wiedzą i dużo jest już banków, w których przy kredytach
    denominowanych zabezpieczenie (w formie wpisu do hipoteki) jest stosunkowo
    większe niż przy kredytach w PLN.

  • 2. Data: 2004-02-13 09:11:39
    Temat: Re: Wprowadzenie EURO a kredyt denominowany
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Użytkownik <t...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > oddzielnym wątku ponieważ wydaje mi się, że wiele osób nie do końca
    > zdaje sobie sprawę z możliwych konsekwecji.

    Tensorku :)
    Ktos juz zwracal ci uwage... Dlaczego liczysz euro po 5 zl? Dlaczego
    liczyles po kursie kupna 4 zl?
    Czy jestes pewien, ze taka bedzie srednia przez kolejne 5 lat?
    Bo ja nie.
    Jesli uda sie wprowadzic reformy Hausnera a pozniej Tuska ;) to przeciez
    Euro moze byc po 4,2.
    Wszystko zalezy tez od sily dolara. Teraz jestesmy w nawiekszym dolku
    USD/EOR.
    Juz raz pisalem ci w przypadku WIBORu, ze nie zawsze musi malec, a ty znow
    popelniasz ten sam blad...

  • 3. Data: 2004-02-13 09:24:32
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    t...@p...onet.pl wrote:
    Poszlo przez przypadek na powyzszy adres - tu to samo na grupe

> [...]
    > 3. Średni kurs NPB w chwili wprowadzenia EURO 5.00
    > Tak więc przy kredycie denominowanym mamy do spłaty o

    A jesli Euro bedzie po 3,99 to caly twoj misterny plan bierze w leb.
    Tensor, po ile jutro bedzie EURO ?
    Odpowiedz na to proste (w formie) pytanie.

> [...]
    > walutę C i ostatecznie za otrzymaną kasę kupić walutę A i po
    > wykonaniu tej operacji mieć istotnie więcej kasy w walucie A.
    Wyjasnij mi czym sie bedzie roznilo kupowanie CHF za EURO od kupowania CHF
    za zlotowki ?
    Jesli EURO tak jak sobie zalozyles bedzie po 5zl to bede kupowal CHF za
    pieciozlotowki. Bede mial ich mniej (pieciozlotowek niz zlotowek) ale
    wartosc 1CHF wyrazona w pieciozlotowkach bedzie 5 razy mnejsza niz wyrazona
    w zlotowkach.
    Myle sie gdzies ?

  • 4. Data: 2004-02-13 09:32:34
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > USD/EOR.
    > Juz raz pisalem ci w przypadku WIBORu, ze nie zawsze musi malec, a ty znow

    Amreńka. To jest przykład, który na ilustrować problem. Ja nie chce dyskutować
    jakie będą konkretne kursy. Oby kurs sprzedaży waluty w momencie wprowadzenia
    EURO po 5-6 latach był taki sam (lub nawet mniejszy) jak kurs kupna teraz.
    Jezeli będzie mniejszy, to oczywiście kredytobiorca kredytu denominowanego
    zyska. I bardzo dobrze. Problem jednak w tym aby ROZUMIAŁ on ten mechanizm i
    zdawał sobie sprawę z potencjalnych strat lub zysków. Ty go rozumiesz a inni?
    Zauważ, że tą listę czyta wielu ludzi. Mogę iść o każdy zakład, że większość z
    nich rozumuje tak jak nieudolnie opisałem to w zaznaczonym fragmencie.

    Pozdrowienia Tensor1

  • 5. Data: 2004-02-13 09:43:17
    Od: t...@p...onet.pl

    > A jesli Euro bedzie po 3,99 to caly twoj misterny plan bierze w leb.
    > Tensor, po ile jutro bedzie EURO ?

    Patrz odpowiedz dla Amry.

> [...]
    > pieciozlotowki. Bede mial ich mniej (pieciozlotowek niz zlotowek) ale
    > wartosc 1CHF wyrazona w pieciozlotowkach bedzie 5 razy mnejsza niz wyrazona

    Trochę się mylisz. Odpowiem Ci dokładnie za kilka godzin. Teraz jestem bardzo
    zajęty. Przepraszam.
    Tensor1

    PS. A może do czasu mojej odpowiedzi ktoś inny to wyjaśni.

  • 6. Data: 2004-02-13 09:49:42
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    t...@p...onet.pl wrote:
    > Patrz odpowiedz dla Amry.
    No moze. Moze ktos o tym nie pomyslal.

    > Trochę się mylisz. Odpowiem Ci dokładnie za kilka godzin. Teraz
    > jestem bardzo zajęty. Przepraszam.
    > Tensor1
    >
    > PS. A może do czasu mojej odpowiedzi ktoś inny to wyjaśni.
    No to poczekam. Na twoje lub kogos innego wyjasnienia.

  • 7. Data: 2004-02-13 09:53:03
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Użytkownik <t...@p...onet.pl> wrote:

    > Patrz odpowiedz dla Amry.

    A to ja inaczej sie zastanawiam. Biore kredyt w Euro teraz lub za chwile,
    jak cena bedzie >5 zl. Splacam jak spadnie :) -> zarobilem! :)

  • 8. Data: 2004-02-13 10:41:14
    Od: "k.b" <k...@w...pf.pl>

    > Tensor, po ile jutro bedzie EURO ?
    > Odpowiedz na to proste (w formie) pytanie.
    NTG
    alt.pl.wróżka

  • 9. Data: 2004-02-13 11:49:06
    Od: "Mir" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > 3. Kapitał pozostały do spłaty(w EURO): 0.5*25.000 = 12.500 EURO
    >
    > Tak więc przy kredycie denominowanym mamy do spłaty o

    To jest bardzo względne. niby większy kapitał, ale mogę Ci udowodnić, że przy
    Twoich założeniach suma wszystkich płatności z kredytu w PLN i dnominowanego
    będzie korzystniesza na rzecz denominowanego. Podawałem już stosowne
    wyliczenia, ale wcięło mi wiadomość, nie chce mi sie drugi raz przepisywać.
    W skrócie powiem, że jeśli masz kredyt gdzie odsetki spłacane są od bieżącego
    zadłużenia, czyli równ raty kapitałowe, odsetki malejące, to przy dużej róznicy
    pomiędzy kredytem w PLN a EUR np 12% i 5% przez pierwsze 5 lat zapłacisz na
    tyle mniej odsetek od kredytu w EUR (pomimo rosnącego stale kursu), że w drugim
    okresie 5 kolejych lat fakt, że kapitał w EUR jest większy nie "nadrobi" już
    tej różnicy. W powyższym przykładzie przy podanych założeniach jest to ok 4 tys
    zł na korzyść denominowanego. Tym lepiej im większa różnica oprocentowania.
    A dla klienta ajistotniejsze chyba jest to ile ostatecznie za wszystko zapłaci.

  • 10. Data: 2004-02-13 11:50:11
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    napisał w wiadomości news:c0i4bu$klt$1@news.onet.pl...

    > Wszystko zalezy tez od sily dolara. Teraz jestesmy w nawiekszym dolku
    > USD/EOR.

    tego to nie wiemy tak na pewno :))))
    takie twierdzenia pojawiały się na grupie 3-4 miesiące temu ..i ... i EUR
    jest jeszcze 10% wyżej :))

    ale rzeczywiście chyba już drożeć nie powinno - a jeśli jeszcze podrożeje to
    i WIBOR pójdzie do góry

    a więc teraz jest najlepszy moment na kredyty w EURO

    --
    pozdrawiam
    plusz