  • 1. Data: 2004-01-26 22:11:44
    Temat: Realna szansa na likwidację BTE
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Witam,
    jakiś czas temu pytałem o BTE w UE, a nie sprawdziłem u własnego prawodawcy
    :))
    Okazuje się, że w sejmie leży już od jakiegoś czasu projekt _likwidacji_
    bankowych tytułów egzekucyjnych!
    Wniesiony został jeszcze w październiku, a w lutym zapowiada się, że
    zostanie poddany analizie w komisjach sejmowych. Ustawa jest króciutka, więc
    można liczyć, że w miarę szybko się z nią posłowie uporają.

    Nie ukrywam, że byłaby to bardzo dobra wiadomość dla wszystkich
    kredytobiorców, bo obecna sytuacja jest zdecydowanie nie do zaakceptowania
    na dłuższą metę, ze względu na nierówność stron.

    Skutkiem zniesienia bte będzie oczywiście jeszcze większa zapaść sądów, gdyż
    banki zostaną zmuszone do wnoszenia pozwów (na szczęście będą mogły to robić
    w postępowaniu nakazowym). Niewątpliwie jednak umożliwi to pozwanym
    dłużnikom odwoływanie się oraz bycie wysłuchanym przez sąd _przed_ zajęciem
    i zlicytowaniem ich majątku.

    Jakby ktoś był bliżej zainteresowany, to link do projektu wraz z
    uzasadnieniem jest na stronie:
    http://ks.sejm.gov.pl:8010/proc4/opisy/2260.htm

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 2. Data: 2004-01-26 22:21:23
    Temat: Re: Realna szansa na likwidację BTE
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Tomasz Waszczynski wrote:
> [...]
    > zostanie poddany analizie w komisjach sejmowych. Ustawa jest króciutka, więc
    > można liczyć, że w miarę szybko się z nią posłowie uporają.

    pewnie nie tak szybko, bo wrzucą do całości przygotowywanej nowelizacji
    prawa bankowego i się tam rozmyje..

    KG

  • 3. Data: 2004-01-26 22:32:15
    Od: LUZYTA <l...@g...pl>

    To pewnie też czytałeś o osłonie spadkobierców dłużnika?
    http://media.prnews.pl/index.php/display,4124

    ATP, to zamist się zajmowac głupotami, zdjęcie byś na 'bankomat' wysłał ;-)
    --
    luzyta

  • 4. Data: 2004-01-26 22:34:07
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...usunto.pl>

    Dnia 2004-01-26 23:32, Użytkownik LUZYTA napisał:

    > ATP, to zamist się zajmowac głupotami, zdjęcie byś na 'bankomat' wysłał ;-)

    Toc przeciez on byl "drugi" tam :)))

    --
    Marcin Nowakowski
    MCR@IRC, ICQ UIN: 53375070, GG: 1824096, GSM: +48 504 583105

  • 5. Data: 2004-01-26 22:38:29
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "LUZYTA" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > To pewnie też czytałeś o osłonie spadkobierców dłużnika?
    > http://media.prnews.pl/index.php/display,4124

    Nie czytałem. Ze zbliżonych kwestii słyszałem jedynie o projekcie upadłości
    konsumenckiej, ale projektu też nie czytałem. Chyba nadrobię zaległości...

    > ATP, to zamist się zajmowac głupotami, zdjęcie byś na 'bankomat' wysłał
    ;-)

    LOL, przed sekundą wysłałem :)

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 6. Data: 2004-01-26 22:40:11
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.plX> napisał w wiadomości

    > pewnie nie tak szybko, bo wrzucą do całości przygotowywanej nowelizacji
    > prawa bankowego i się tam rozmyje..

    Raczej nie, bo nowelizacji nawet nie ma w sejmie i nie wiadomo kiedy będzie.
    Poza tym regulacja dotycząca BTE, to są trzy artykuły z niczym innym w
    prawie bankowym nie powiązane w zasadzie, więc nie ma problemu, żeby je po
    prostu wywalić.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 7. Data: 2004-01-26 23:01:03
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Tomasz Waszczynski wrote:
    > Raczej nie, bo nowelizacji nawet nie ma w sejmie i nie wiadomo kiedy będzie.

    druk nr 2116

    > Poza tym regulacja dotycząca BTE, to są trzy artykuły z niczym innym w
    > prawie bankowym nie powiązane w zasadzie, więc nie ma problemu, żeby je po
    > prostu wywalić.

    optymista...

    KG

  • 8. Data: 2004-01-26 23:13:43
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > druk nr 2116

    A o to Ci chodziło? Myślałem - nie wiem czemu - że o jakiś inny :)
    Hm, ale chyba tego nie można ot, tak łączyć.

    Podstawa :)

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 9. Data: 2004-01-27 08:24:38
    Od: "Edmund Poważny" <E...@k...ru>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości

    > Nie ukrywam, że byłaby to bardzo dobra wiadomość dla wszystkich

    Nie ukrywam, że pozbycie się BTE byłoby decyzją ala decyzja małego Tadzia po
    dużym piwie ...
    Ale fakt .... dobra wiadomość ... banda cwaniaków już zaciera łapki ... Dla
    mnnie sprawa jest prosta - bierzesz kredyt, pożyczkę czy co tam .. wyrażasz
    zgodę na BTE ,,, Nie chcesz być zagrożony tym papierkiem .. nie lubisz
    posiedzeńniejawnych na których nadaje sie KW .... Nie bierz kredytów ! ! !

    A jak chcesz kredyt bez BTE - bujaj do providenta ....
    BTE Musi zostać ...

    Swoją drogą pewien jestem, że moi ulubieńcy (zero ironii) z Lepperem na
    czele popiorązniesienie BTE - jednego z najwazniejszych dokumentów bankowych
    z zakresu kredytów konsumpcyjnych itp ...

    Pozdrawiam
    Stasio Podróżnik na L4

  • 10. Data: 2004-01-27 08:53:31
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Edmund Poważny" <E...@k...ru> napisał w wiadomości

    > Nie ukrywam, że pozbycie się BTE byłoby decyzją ala decyzja małego Tadzia
    po
    > dużym piwie ...
    [...]

    > BTE Musi zostać ...

    LOL Daj spokój :)
    Kredyty, to normalny obrót gospodarczy albo z konsumentami. A skoro tak, to
    powinno się do nich stosować normalne zasady egzekwowania należności.
    ZUpełnie nie rozumiem dlaczego bank ma być w _znacznie_ lepszej sytuacji niż
    ja czy moja firma?
    Dlaczego bank może sobie wysłać do mnie komornika bez względu na wszystko,
    zająć mi cały majątek zlicytować i stwierdzić, że już nic ode mnie nie chce,
    a ja miałbym móc tylko powództwo przeciwegzekucyjne wnieść?
    Podstawową zasadą umów cywilnoprawnych winna być równość stron, a w
    przypadku kredytów takiej równości nie dość, że nie ma, to jeszcze jedna
    strona jest _rażąco_ uprzywilejowana w stosunku do drugiej. Nie dziwię się w
    związku z tym głosom, że instytucja BTE - nieznana w Europie i niemożliwa do
    wprowadzenia ze względu na daleko posuniętą ochronę konsumenta - wydaje się
    być niezgodna z konstytucją.
    Sama instytucja wywodzi się z czasów PRL (do 97 było to BTW :) i wyniknęła
    zapewne z tego, że banki były państwowe i były traktowane jako instytucje
    zaufania publicznego. Chyba nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać, że w
    dzisiejszych czasach to nieporozumienie, a banki chcą osiągać zyski, a nie
    troszczyć się o klienta.

    Nie widzę więc _żadnego_ rozsądnego uzasadnienia dla ich pozostania. BTW - w
    postępowaniu nakazowym zarzuty opłaca dłużnik, więc nie będzie obawy, że
    rozpleni się pieniactwo, bo pieniacze nie płacą.

    Pozdrawiam,
    Washko