    From: Maciek Pasternacki <j...@h...org.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Date: Tue, 30 Jul 2002 19:36:45 +0200

    "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> writes:

    > Chociaż i tak caly atak kuleje.
    > Potencjalny intruz od samego początku musiałby kontrolować i to w czasie
    > rzeczywistym korespondencje elektroniczną klienta z centrum certyfikacji.
    > Nie jest to łatwe, a nawet jesli sie uda, to atak padnie w momencie
    > osobistej wizyty klienta w celu kontroli tozsamości. Trzeba by wybudować
    > lipny oddział banku lub lipny punk rejestracji CA.

    Mówiłem tu o bezpieczeństwie od strony czysto informatycznej. MITM
    może wymaga sporych środków ze strony atakującego (możliwość
    filtrowania połączeń na jednym z routerów po drodze albo IP
    spoofing/hijacking), ale nie jest niemożliwe.

    > zas dalej .... wybacz od tego jest grupa pl.comp.os.advocacy by podyskutowac
    > sobie w kregu ekspertów (przepraszam za wyrazenie) nad wyzszoscia Linuxa nad
    > Windowsami i odwrotnie.

    Nie ja zacząłem. :p

    > Ja po prostu twierdze, że jesli system operacyjny nie rozwiązał sprawę
    > sprzętowego wspomagania kryptografii, tylko odpuszcza sprawe aplikacjom, to
    > po prostu jest mało ambitny. Dobrze robi programistom. Czy klientom
    > też...nie wiem.

    Grr... czy fakt, że do sprzętowej kryptografii *jeszcze* nie ma
    sterowników pod Linuksa (w co mi się nie chce wierzyć) znaczy, że
    system jest gorszy? Kto Ci broni te sterowniki napisać? To jest
    najwyżej kwestia czasu.

    > SUNowi bym się bal.
    > AOLowi ? sprzedałbym szybciej komputer.
    > MS - tu bym się zastanawiał. Przynajmniej pozwala klucze trzymac na kartach
    > i nie narzuca własnej kryptografii. Zreszta żaden system nie narzuca.

    Akurat MS jest znany jako firma, która nie narzuca własnych
    rozwiązań. No comment. I EOT z mojej strony.

    > O to chodzi, że jak sam zauważyłesz SSL jako zabezpieczenie (szczególnie
    > jesli każdy może zmienić wygląd swojej przegladarki) to iluzja. Obrazek
    > kłodki, napis https i wiara, że to działa.

    Ale to działa. To znaczy, protokół od strony technicznej działa,
    tylko trzeba stosować go z pewną świadomością tego, co się dzieje w środku.

    > Jesli zakładamy , że użytkownik potrafi sie podpisać, to również może
    > szyfrować dane. SAME DANE i bezpieczniej niż robi to SSL. Tak do banku jak
    > do klienta.

    Tu się zgodzę. Ale SSL nie jest fikcją polegającą na dodaniu przez
    przeglądarkę literki ,,s'' do ,,http'' i kłódki w pasku stanu, bo jej
    się tak uwidziało. SSL też daje silną kryptografię.

    > A tak to obrazki i cała reszta idzie szyfrowany, złotówki leca, bo zegar
    > tyka. Chociaż może i to nie jest taka istotna sprawa...

    Hihi... akurat razem z włączeniem szyfrowania można AFAIK włączyć
    dodatkową kompresję... jedno, co się traci, to cykle procesora,
    których większość użytkowników posiada spory nadmiar.

    Ale EOT.

    --dżaf.

    --
    __ Maciek Pasternacki <m...@j...fnord.org> [ http://japhy.fnord.org/ ]
    `| _ |_\ / { ...so I talked about conscience, and I talked about pain,