    From: "MarekZ" <b...@a...w.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zabawa ratingami
    Date: Thu, 10 Dec 2009 13:28:21 +0100

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <m...@n...wpkg.org> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:hfqnel$f92$...@o...de...

    > Tylko czemu stalo sie co sie stalo w Islandii, ktora byla w podobnym
    > polozeniu co Irlandia, czy teraz Grecja?
    >
    > W Islandii to tez byla wina Euro?
    >
    > To, ze w Grecji deficyt budzetu byl monstrualnych rozmiarow rowniez za
    > czasow drachmy - to tez wina Euro?

    Moim zdaniem w przypadku Grecji Euro przyczyniło się o tyle do tego
    zjawiska, że Grecja nie mogła uruchomić standardowych mechanizmów
    stosowanych w takich sytuacjach, czyli dewaluacji oraz wysokiej inflacji.
    Ale to akurat raczej dobrze, czyli bycie w strefie Euro skutecznie
    uniemożliwiło kolejną rundę wysysania pieniędzy z najbiedniejszych warstw
    społecznych. Teraz zobaczymy czy strefa Euro zechce dalej podtrzymywać
    fikcję i jakoś "uratuje" Grecję dając jej pieniądze, czy też bogate państwa
    stwierdzą, że mają to w dupie (co byłoby IMO lepsze). Jednakże w tym drugim
    przypadku Grecja będzie musiała chyba mocno zredukować wydatki budżetowe.
    Nie sądzę aby odbyło się to bez ofiar w ludziach, względnie bez exodusu
    Greków do bogatszych państw w ramach UE. Tak że jest to pewien orzeszek do
    zgryzienia dla Niemiec i spółki.

    Grecja od Polski różni się tym, że ma do sprzedania atrakcyjne terytoria
    (nie wiem jak u nich z bogactwami naturalnymi) - zobaczymy jak UE do tego
    podejdzie.