    Date: Wed, 2 Feb 2022 22:30:32 +0100
    Subject: Re: spłacić wcześniej kredyt hipo czy może nie?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <61f9ac8d$0$533$65785112@news.neostrada.pl>
    <1nfdhtkolnobq$.1ny9f41tsi3qc.dlg@40tude.net>
    From: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 01.02.2022 o 23:46, J.F pisze:

    > Ja tylko o tym, ze jakos calemu swiatu to nie przeszkadza.

    Czy ja wiem czy całemu. Raczej tylko bogatym krajom. Biedni nadal kupują
    za gotówkę używane.

    > dla bankow oczywiscie idealna.
    > Ale ... stac cie na rate, to stac cie na auto :-)

    Co to znaczy stać na ratę? Jak połowę dochodów miesięcznych zaniosę
    bankowi to stać mnie na takie raty? No niby tak. Ale ww razie jakichś
    kłopotów z finansami można się dodatkowo wkopać. Co innego jak te raty
    stanowią kilka procent dochodu.

    > Alternatywą byloby odkladanie kilka lat, potem zakup auta, i zaraz
    > odkladanie na nastepne.

    Niekoniecznie. Można kupić tańsze, starsze. Ale oczywiście nie piszę,
    żeby nie brać nigdy pożyczek. W końcu trzeba mieć coś z życia też ;)
    Bardziej chodzi o sytuację, gdy rata za auto stanowi istotny wydatek w
    miesięcznych dochodach. To już raczej nie jest dobra sytuacja. Sam znam
    sytuację, gdy ktoś wziął auto na raty ale na dobre AC czy GAP już
    zabrakło i po rozbiciu auta został z niespłaconym kredytem i wrakiem
    wartym mniej niż kredyt...
    To trochę tak jak z kartami kredytowymi. Większość ludzi nie spłaca w GP
    i płaci wysokie odsetki (ostatni czas anomalii gdy na KK można było mieć
    tańszą pożyczkę niż kredyt hipoteczny pomijam). I jeszcze wyjść z pętli
    zadłużenia na KK nie tak łatwo wyjść. Ale są oczywiście ludzie, którzy
    spłacają w GP i problemy ze spiralą zadłużenia na KK ich nie dotyczą.

    > Lub mozesz kupic tanie uzywane, ale wtedy bedziesz utrzymywal
    > mechanikow zamiast bankowcow. No i ktos musi kupic nowe.

    Różnie to bywa. Miałem używane auto (kupione jak miało 3 lata, 150K km),
    obecnie jeżdżone kupiłem jako nowe. Za bardzo się ani pierwsze ani
    drugie nie psuło. Mechaników nie musiałem utrzymywać.

    > Producentom samochodow/towarow to w zasadzie wszystko jedno jak
    > kupisz - samochody maja swoja trwalosc, iles przejezdzą, potem trzeba
    > nastepne.
    >
    > No i gdzies tam w tle jest cala gospodarka - to nie tylko dobro
    > producentow, ale tez robotnikow.
    > Co bedziesz robil, jak ludzie przestana kupowac twoja prace?

    Przecież to, że kupuję na kredyt to w sumie nie konsumuję więcej. Bo co
    prawda dzisiaj kupię sobie np. tv na raty ale za miesiąc już mam mniej
    do wydania bo muszę do banku ratę za niego zapłacić.

    > Oczywiscie mozna w stylu minimalistycznym - lezeć pod palmą i nic nie
    > robic, ale u nas palmy nie rosną.

    Może i to jest plus kredytów. Mamy raty do spłacenia to trzeba do roboty
    chodzić. Dużo trudniej sobie odpuścić i wziąć np. bezpłatny urlop na dwa
    miesiące gdy mamy oprócz zwykłych rachunków jeszcze raty do spłacenia.

    > Eee ... bedziesz mial zbior plyt, a nie bedzie juz odtwarzaczy.

    Powiedz to dzisiaj miłośnikom płyt winylowych.

    > A samochody czy inne sprzety, to i tak sie po pewnym czasie zamienią w
    > kupkę zlomu ...

    Owszem. Samochód główne przez brak części i wysokie koszty napraw, nie
    uniknie się korozji, itp. Ale sprzęty audio naprawia się nadal z
    powodzeniem i grają nie gorzej niż współczesne stereo.

    > Jakos tak. Choc ekonomia tego procesu jakby calkiem odwrotna - w
    > socjalizmie towarow brakowalo, tu mamy nadmiar i problem ze zbytem.

    Ale lata 90 to już kapitalizm w handlu. W sklepach może nie było takiego
    wyboru jak dzisiaj (bo jednak ogólnie byliśmy dużo biedniejsi niż
    dzisiaj) ale do lat 80 komuny to nie ma porównania.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu