    Date: Tue, 1 Feb 2022 22:56:28 +0100
    Subject: Re: spłacić wcześniej kredyt hipo czy może nie?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 31.01.2022 o 22:32, J.F pisze:

    > Caly swiat jezdzi na autach na kredyt.

    Człowiek to zwierze stadne i lubi robić to co inni ale to nie znaczy, że
    to jest dobre albo złe.

    > Auta sa dosc drogie, a przede wszystkim - aby kupic tanie uzywane auto
    > za gotowke, to ktos musi kupic nowe..

    Oczywiście, ktoś musi kupić nowe. Pytanie nie jest czy kupować nowe
    kiedy nas na to stać (to zupełnie inny problem) tylko czy powinniśmy się
    zadłużać, żeby kupić auto. Oczywiście sytuacja nie jest czarno biała.
    Ale ogólnie raczej powinniśmy unikać konsumpcji na kredyt. Bo jak na coś
    nas nie stać to czy stać nas będzie na więcej jeżeli jeszcze będziemy
    musieli płacić bankowi odsetki od pożyczek? Dla firm idealna sytuacja
    gdy bierzemy wszystko na raty, spłacamy i po spłacie właściwie trzeba
    kupić nowe sprzęty. I tak przez całe życie. A teraz nawet się niby nie
    trzeba zadłużać tylko się mówi, że będą na wszystko abonamenty. Płacimy
    abonament to mamy, nie stać nas na abonamenty to zostajemy z niczym.
    Trochę jak spotify. Niby wygoda bo od razu jest dostęp do ogromnego
    zbioru muzyki w miesięcznej cenie poniżej 1 płyty CD. Tylko, że jak
    dzisiejszy nastolatek będzie szedł na emeryturę to opłacał abonament
    przez 50 lat a nic nie będzie miał. Podczas gdy zbiory płyt innych osób
    zwykle jednak są coś warte. Ale takie spotify to niewiele kosztuje więc
    można pominąć.

    Obecna sytuacja realnie ujemnych stóp procentowych zachęcająca do brania
    kredytu też pewnie będzie się musiała skończyć albo wpadniemy w spiralę
    inflacji i niektórzy przypomną sobie młodość z lat 90 a inni poznają jak
    było gdy ich rodzice byli młodzi.

    Oczywiście zaczyna w tych założeniach mieszać system podatkowy i ulgi.
    Jeżeli ktoś ma gotówkę ale może odliczyć ratę leasingu to sprawa się
    zmienia. Nawet będąc na zwykłym etacie można mieć podobną sytuację. Otóż
    w znanym mi korpo po przekroczeniu pewnego poziomu firma proponuje do
    wyboru auto służbowe albo ekwiwalent w gotówce. Dla firmy wybór
    pracownika jest mniej więcej neutralny. Ale dla pracownika sytuacja
    wygląda tak, że dostanie kwotę X brutto czyli ok. połowę z tego zjedzą
    podatki (32%) i składki albo kwotę X firma przeznaczy na ratę leasingu.
    I jakby za ten dodatek chciał wziąć prywatnie w leasing to z dodatku ma
    na połowę raty ;)

    Pozdrawiam,
    Zdzichu