    Date: Wed, 21 Sep 2005 20:41:05 +0200
    From: trainer <t...@p...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: problem z zapłaceniem kartą

    Paweł Nyczaj wrote:

    > W Polsce sprzedawca nie może robić problemów przy płatnościach kartą, ani
    > tym bardziej obciążać klienta prowizją.

    jako "ciekawostkę" podam, że w każdym kraju to klienci są obciążani
    wszelkimi prowizjami, i innymi opłatami ponoszonymi przez sprzedawcę -
    bo chyba nie wszyscy sobie z tego zdają sprawę, a idą wybory i warto
    przemyśleć takie rzeczy w skali nawet trochę większej niż jeden sklepik.

    w praktyce w Polsce jest tak, że jeżeli sprzedawca nie chce przyjmować
    płatności kartą poniżej pewnej kwoty, to powinien wywiesić info o tym w
    swoim sklepie, a jeżeli nie chce przyjmować zapłaty powyżej pewnej sumy,
    to podnosi cenę i udziela rabatu tym którzy płacą gotówką - i jest to
    zgodne z prawem i zdrowym rozsądkiem IMO.

    > Już milion razy mówiło
    > się,że obrót kartowy jest w dłuższej perspektywie tańszy niż gotówkowy.

    Jak to powiedział Keynes (którego nie chcę propagować ale to mu się
    akurat udało) - 'w dłuższej perspektywie my wszyscy będziemy nieżywi'.
    A sklepikarz myśli w swojej perspektywie, a nie perspektywie którą mu
    nieżyciowy konsultant narysuje w PowerPoincie.

    > Moim
    > zdaniem problemem jest zmowa banków co do wysokości opłaty intercharge
    > będącej największym składnikiem prowizji za transakcję kartową.

    to na pewno!

    pozdr
    trainer