    From: Tomasz <t...@p...fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: phishing a hasła jednorazowe i tokeny
    Date: Mon, 16 May 2005 00:01:02 +0200

    kx wrote:
    > Odnosze wrażenie, że hasła jednorazowe i tokeny ni jak się mają do
    > bezpieczństwa...
    >
    > Prosty scenariusz:
    > Pewien klient daje się złapać na phishingu - wchodzi na jakąś podejrzaną
    > strone myśląc, że to strona jego banku, ale nieświadom niebezpieczeństwa
    > loguje się i dokonuje pewnej tranzakcji. Podejrzana strona, to nie jakiś
    > prosty formularz do wyciągania haseł, ale bardziej wyrafinowany system
    > oszusta. Otoż, ten system równocześnie symuluje działanie klienta na
    > prawdziwej stronie banku:
    > 1) klient loguje sie na stronie oszusta
> [...]
    Kilka uwag:
    Teoretycznie wszystko można zlamać, lecz nie wszystko jest łatwe.
    1. Komunikacja idzie bezpiecznym kanałem - we wszystkich bankach;
    2. Stosowanie podpisu - token, hasła jednorazowe.
    Tu można łatwiej lub gorzej zabezpieczyć - jeśli podpis idzie pod
    transakcją, to łatwiej podmienić jest samą treść transakcji a dopisać
    tylko podpis klienta.
    Lepsze rozwiązanie polega na przesłaniu treści transakcji do banku (wraz
    z adresem IP naszej maszyny), który generuje dla niej sumę kontrolną,
    którą następnie wpisuje się do tokena i tym podpisuje transakcję która
    ponownie jest przesłana do banku.
    Wtedy włamywacz musi: a. przechwycić samą transakcję i adres IP;
    b.wysłać własną do banku z własnym adresem; c. pobrać cyfry z banku;
    odesłać stronę do klienta z treścią jego transakcji; d. jeszcze raz
    przechwycić transakcję klienta z podpisem;
    e. po podmianie treści odesłać do banku podmienioną transakcję z dobrym
    podpisem; f. odesłać potwierdzenie do klienta;

    Tomek