    From: "Goosie" <g...@s...pl>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.biznes.banki
    Subject: Re: lokata czy fundusz?
    Date: Mon, 6 May 2002 21:47:47 +0200

    > jestem zielona z funduszy inwestycyjnych i w ogóle z inweatowania
    > pieniędzy - nie wiem na ten temat nic
    > mam trochę gotówki i chcę je gdzieś umieścić na 9 miesięcy w miarę
    > bezpiecznie- nie ma to być skarpeta ;-)

    jutro GPW na konferencji prasowej przedstawi swoj zamysl exchange-traded
    funds - produktow niby przypominajacych konstrukcja fundusz, ale jako ze
    beda w obrocie publicznym, do konca 2003 r. bedzie mozna nimi obracac bez
    podatku

    a na odpowiedz: lokata czy fundusz odpowiedz jest tylko jedna: fundusz. Przy
    porownywalnym bezpieczenstwie (dla funduszy obligacji/rynku pienieznego)
    stopy zwrotu sa o 2-3 pp. wyzsze, a dodatkowo znacznie korzystniejszy
    mechanizm kapitalizacji srodkow: w funduszu to klient podejmuje decyzję o
    tym, kiedy wycofuje środki (bądź ich część, co w przypadku lokaty nie jest
    możliwe), a więc i o tym, kiedy płaci podatek. Lokata ma sztywny termin
    zapadalności (miesiąc, kwartał, rok); wcześniejsze wyjęcie kapitału oznacza
    jej zerwanie, późniejsze - przymus podzielenia się częścią zysków z
    fiskusem.

    Warto zrobic sobie symulacje jak w dlugim okresie "kapitalizuja sie" lokaty
    (co miesiac odnawialne - a wiec mniejsza jest podstawa pracujaca na koncowy
    zysk) a jak fundusze - nawet przy porownywalnych stopach zwrotu, krzywe
    bardzo sie rozbiegaja z uplywem czasu

    a za 2-3 miesiace radzilabym sie rozejrzec za funduszami bardziej
    ryzykownymi. Przeciez kiedys ta gielda musi zaczac rosnac. Jak nie sama z
    siebie, to z racji wyrownywania sie wycen analogicznych papierow w miare
    zblizania sie terminu akcesji do UE. Bardzo fajne sa fundusze elastycznego
    zarzadzania (bardziej elastyczne niz klasyczne zrownowazone) - to
    zarzadzajacy decyduja o przerzucaniu srodkow z rynku akcji na obligacje i
    odwrotnie (gdyby chcialo sie tak na wlasna reke alokowac srodki - od kazdej
    zmiany funduszu trzeba by zaplacic podatek)

    (wiecej w tekscie mojego autorstwa: "Krajobraz po podatku"
    http://businessman.onet.pl/artykul.html?MP=2&ITEM=10
    81161&M=RA)

    udanych decyzji inwestycyjnych,
    Małgorzata Remisiewicz