  • 1. Data: 2006-02-13 18:23:04
    Temat: Re: kursy bankowe KK
    Od: "ST" <k...@o...pl>

    > Bzudra, CITI jako bank amrykański podlega większemu spredowi (nie EU)

    > Pewnie glownie z roznych "kursow".
    > --
    > Krzysztof Halasa

    Witam,
    Moze mi ktoś wyjaśnić o co chodzi s tym spredem?

    Stania

  • 2. Data: 2006-02-13 21:16:00
    Od: a...@t...pl (Bartek)

    > Witam,
    > Moze mi ktoś wyjaśnić o co chodzi s tym spredem?

    Spread to róznica miedzy kursem skupu i sprzedazy waluty w banku. Dla banku
    to marza, ktorą zarabia na operacjach walutowych lub takich, gdzie wartości
    są odnoszone do kursów walut. I tak jak wszedzie są banki, które mają marże
    większe a są i takie co mają mniejsze.

    Pozdrawiam
    _________________________
    BN
    www.adekus.pl
    www.adekus.pl/kh

  • 3. Data: 2006-02-14 08:44:43
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl>

    > Witam,
    > Moze mi ktoś wyjaśnić o co chodzi s tym spredem?
    >
    > Stania

    Witaj,
    najprościej będzie jeżeli wyjaśnię to na przykładzie.

    Bank udziela Ci kredytu 100 tys PLN księgowane w CHF (kredyt denominowany)
    Zakładamy kurs uruchomienia (kupna) 2,48 PLN/CHF
    Więc Twój kredyt na starcie wynosi 40322,58 CHF (100 tys / 2,48)
    Kurs spłaty (sprzedaży) w tym samym dniu wynosi 2,58 PLN/CHF.
    Tak więc gdybyś chciała tego samego dnia spłacić wszystko to bank policzy
    Twoje zadłużenie w następujący sposób:
    40322,58 CHF x 2,58 = 104032,26 PLN
    I to właśnie różnica pomiędzy kursem kupna po którym jest uruchamiany kredyt
    i kursem sprzedaży po którym kredyt jest spłacany nazywamy z angielskiego
    "spreadem".
    W tym wypadku jak widzisz spread jest w okolicach 4%. NBP stosuje w swoich
    tabelach spread ok 2%. Uczciwe baki stosują spread w granicach 4% co znaczy,
    że kurs kupna w danym banku jest mniejszy od średniego kursu NBP o 2% i kurs
    sprzedaży jest większy od średniego kursu NBP też o 2%. Ale zdarzają się
    banki, które zaproponują Ci bardzo niską prowizję, nawet zerową ale
    zastosują spread np. 6%. I na jedno wychodzi bo bank i tak zarobi dodatkowe
    2%. Dlatego, jeżeli nie zapytasz o kurs kupna i sprzedaży waluty w banku
    przed zaciągnięciem kredytu walutowego to tak jakby nie zapytać o
    oprocentowanie i prowizję. :-)
    Czasami bank może zastosować spread asymetryczny tzn., że np. kurs kupna
    będzie niższy od kursu średniego NBP o 3% a kurs sprzedaży będzie wyższy od
    kursu średniego o 2%. Mamy wtedy asymetryczny spread 5 procentowy.
    Na stronie www.smartbank.pl jest dostępny kalkulator uwzględniający kurs
    kupna i sprzedaży waluty. Domyślnie ładuje się symetryczny spread ok 4% ale
    "z ręki" możesz wpisać swoje kursy kupna i sprzedaży. Możesz w ten sposób
    zaobserwować jak zmienia się przy kredycie walutowym wysokość raty w PLN i
    suma odsetek.

    Wyszło długie, ale mam nadzieję, że czytelne.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek