    From: "manson_" <daru[spam]@poczta.fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kredyt hipotetyczny ???
    Date: Mon, 18 Apr 2005 18:50:13 +0200

    >Dlaczego niby obca waluta jest niedoba przy dlugich okresach kredytowania
    ??"

    zdolność kredytowa - aby uzyskać kredyt walucie obcej trzeba się wykazywać
    większą zdolnością kredytowa niż w przypadku PLN, zazwyczaj musi być większa
    o jakieś 30%-50 %. Czyli w złotówkach można zaciągnąć większy kredyt przy
    danych dochodach i danym okresie kredytowania.

    uruchomienie kredytu - zazwyczaj bank uruchamia kredyt po kursie kupna
    waluty obcej a trzeba spłacać po kursie sprzedaży tej waluty. Jeżeli chodzi
    franka szwajcarskiego to różnica miedzy kursem kupna a kursem sprzedaży to
    jakieś 4%-5%(oczywiście na korzyść banku), czyli jeżeli weźmie się kredyt na
    100 tyś. zł we frankach szwajcarskich i w tym samym dniu się go spłaci to
    trzeba dopłacić na wstępie jakieś 4-5 tyś zł.

    przewalutowanie - wiąże się zazwyczaj z dodatkowym kosztem no a czas
    oczekiwania na tą operacje jest bardzo różny, może się wachać od kilku dni
    do nawet kilku miesięcy!!!

    ryzyko walutowe - czyli co by było gdybyśmy nie zdążyli przewalutować
    naszego kredytu.

    Frank szwajcarski jest powszechnie uważany w naszym kraju za stabilną
    walutę, no ale wszystko jest do czasu bo przecież kto by pomyślał, że z euro
    stanie się to co się stało.

    Kurs euro w połowie 2001 wachał się w granicach 3,3 - 3,4 zł, żeby na koniec
    pierwszego kwartału 2004r. dojść do 4,9 zł. Zawsze można powiedzieć - a ja
    bym nigdy do tego nie dopuścił, dawno bym go przewalutował. A ja powiem
    inaczej - ja mam kredyt w złotówkach i nie mam zamiaru przez 20 lat gapić
    się na jakiś kurs walutowy z powodu niższego oprocentowania rzędu 3-4
    punktów procentowych.

    >"A co z opcja kiedy wejdziemy do Uni montarnej. Wtedy okaze sie ze Ci co
    maja
    >kredyty w PLN zostana przewalutowani i wtedy zaczna sie jazdy bo na 100%
    >banki bede uzywac do tego celu dziwnych wskaznikow."

    Rozumiem, że masz na myśli Unie Gospodarczą i Walutową, no to może zacznijmy
    od tego, że nie zanosi się aby Polska tam prędko wstąpiła. No ale może masz
    racje 20-25 lat może nam wystarczy :). "Ci co maja kredyty w PLN ..." -
    podążając tokiem twojego myślenia to ci co maja kredyty w CHF też zostaną
    przewalutowani według dziwnych wskaźników. Pozwole się jednak z tobą nie
    zgodzić bo Polska to coprawda dziwny kraj ale nie jest to Białoruś (nikogo
    nie obrażając) i żaden szanujący się bank nie będzie stosował żadnych
    "dziwnych wskaźników" cokolwiek miałeś na myśli ;)

    pozdrawiam

    manson_