    From: "Zeus" <y...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: inwestowanie w emeryture
    Date: Fri, 20 Feb 2004 16:05:48 +0100

    Użytkownik "Marcous" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c14qr6$463$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > jakie sa wasze opinie dot inwestowania w emeryture
    > czy warto wykupic ubezpieczenie na zycie z funduszem inwestycyjnym (tzw 3
    > filar) np. na 30 lat.
    > czy lepiej zainwestowac w same fundusze (np. 30% akcji, 40 mieszany, 30
    > obligacji) .

    sprawa przedstawia sie tak:
    generalnie najlepiej odzielnie ubezpieczyc sie (np terminowka, dozywotnio) a
    odzielnie inwestowac.
    wiekszosc Tow Ub na życie pobiera strasznie duze oplaty np Royalpbk - 9 zl
    miesiecnie za prowadzenie rachunku, plus do tego aż 2,5% opłaty za
    zarządzanie (mysle ze to ogromna stawka), do tego jeszcze dochodzi 5%
    różnica pomiedzy ceną kupna i sprzedaży jednostek uczestnictwa, jak sobie
    porownasz z oplatami pobieranymi przez TFI to sam zobaczysz. wiec na
    pierwszy rzut oiem wynika ze polisa z fund sie nie oplaca

    ALE

    zaleta polisy z funduszem jest mozliwosc zmiany w trakcie programu sumy
    ubezpieczenia
    najczesciej do wyboru masz sume ubezpiecznia bedaca wielokrotnoscia skaldki
    rocznej npo od 5000 do 150000. i tak mozna sobie na poczatku "wykupic mala
    sume ubezpiecznia jesli nie ma sie rodziny dzieci itp i potem bez problemow
    jak zajdzie takak potrzeba zwiakszyc ja na maksa (jesli np dowiesz sie ze
    chorujesz lub jesli potrzebuesz wiekszej ochrony i innych powodow), no i
    chba ie pociaga to ze soba dodatkowych badan lekarskich itp.
    dochodzi do tego jeszcze mozliwosc wykupienia opcji dodatkowych np
    zabezpieczenie oplacania skladekj na wypadek trwalej niezdolnosci do pracy,
    ubezpieczenia "szpitalne", NW. niektore opcje sa bardzo ciekawe i przydatne.
    i wlasnie one sa chyba najwiekszym plusem kupna polisy z funduszem

    Osobiscie czekam i chcialbym obnizki kosztow administracyjnych
    inwestycyjnych funduszy ubezpieczeniowychbo mysle ze sa duzo za duze.

    a taka mala dygresja czy jak wezmiesz 30% akcji, 40 mieszany, 30 obligacji
    to to nie bedzie to samoa jak 100% w fundusz zrownowazony??
    moze jak juz zrobic tak na pocztaku przez 10 - 15 lat inwestowac w akcje
    potem zrownowazony a ostatnie 5 lat w obligacje itp
    no oczywiscie zalezy ile chcesz oszczedzac :-))

    pozdr Zeus .