  • 1. Data: 2010-03-06 14:12:59
    Temat: gwarancje BFG w praktyce
    Od: z...@o...pl

    dostałem z Getinu (nieważne chyba że od nich bo zasady pewnie
    takie same w każdym banku) spam papierowy mówiący o BFG i zastanawia
    mnie takie zdanie że objęcie gwarancją następuje od dnia wniesienia
    środków "nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zawieszenia
    działalności banku".

    Załóżmy że w poniedziałek wysyłam ostatnią sesją przelew którego
    bank odbiorca nie zdążył zaksięgować. We wtorek rano bank ma już
    zawieszoną działalność. Przelew będzie "odbity"? Czy kasa przepadnie
    a gwarancji nie będzie? ja obstawiam że powinno go odbić bo skoro
    bank ma zawieszoną działalność to nie może działać (a przyjmowanie
    przelewów jest działaniem) a że pieniądze nie mogą się rozpłynąć
    więc muszą wrócić na rachunek nadawcy. Tak przypuszczam, mam rację?

  • 2. Data: 2010-03-06 18:48:27
    Temat: Re: gwarancje BFG w praktyce
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 06.03.2010 15:12, z...@o...pl wrote:
> [...]
    > przelewów jest działaniem) a że pieniądze nie mogą się rozpłynąć
    > więc muszą wrócić na rachunek nadawcy. Tak przypuszczam, mam rację?

    W Polsce nie bylo takiego precedensu, wiec trudno sie wypowiedziec
    (prawdopodonie przyjdzie ci poczekac na wyplate srodkow z fundusz
    gwarancyjnego).

    Troche podobna sytuacja miala miejsce niedawno w Niemczech w czasie, gdy
    bankrutowaly banki islandzkie.

    Banki islandzkie mialy w Niemczech jedynie oddzialy - a wiec gwarancjami
    obejmowal je odpowiednik funduszu w Islandii.

    Czesc klientow wycofala (czy wplacila) srodki w dzien przed tym, gdy
    niemiecki nadzor bankowy nalozyl moratorium na srodki zdeponowane w
    oddzialach islandzkiego banku Kaupthing.

    Bankiem rozliczeniowym dla Kaupthinga byl jakis niemiecki bank.
    Tak wiec jakakolwiek przelew z/na konto Kaupthing odbywal sie przez
    konta jego niemieckiego partnera rozliczeniowego (oczywiscie w sposob
    calkowicie "przezroczysty" dla klientow banku).

    W momencie nalozenia moratorium na Kaupthing, niemiecki bank zablokowal
    wszelkie srodki, ktore mialy trafic w tym dniu z/na konta klientow
    Kaupthinga.
    Umotywowal to tym, ze Kaupthing jest mu winien kilkadziesiat milionow euro.

    I o ile wszelkie pozniejsze przelewy bylyby odbijane, to te dokonane
    tego feralnego dnia czekaly "zamrozone" kilka miesiecy do momentu
    wyjasnienia sprawy w sporze sadowym miedzy oboma bankami.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 3. Data: 2010-03-06 20:05:40
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    Mnie by bardziej interesowało jakimi środkami dysponuje BFG. Bo jak upadnie
    Bank Spółdzielczy w Pcimiu Górnym to pewnie na wypłaty wystarczy środków,
    ale gdyby runął któryś z pierwszej piątki?

    --
    AS

  • 4. Data: 2010-03-06 20:12:37
    Od: sorden <s...@u...pl>

    Adam Sito wrote:

    > Mnie by bardziej interesowało jakimi środkami dysponuje BFG. Bo jak
    > upadnie Bank Spółdzielczy w Pcimiu Górnym to pewnie na wypłaty wystarczy
    > środków, ale gdyby runął któryś z pierwszej piątki?

    <<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania roszczen
    wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

    --
    in

  • 5. Data: 2010-03-06 20:26:17
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > <<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania
    roszczen
    > wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

    Ponawiam pytanie zatem - czy ktoś zna choćby w przybliżeniu kwotę jaką
    dysponuje BFG na gwarancje?

    --
    AS

  • 6. Data: 2010-03-06 21:28:08
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    > roszczen
    >
    > Ponawiam pytanie zatem - czy ktoś zna choćby w przybliżeniu kwotę jaką
    > dysponuje BFG na gwarancje?
    >
    > --
    > AS
    Jest niewielka, ale zasada jest chyba taka, ze w razie upadlosci na wyplaty
    musza sie zlozyc inni i to proporcjonalnie, czyli najwiecej bedzie placil
    PKOBP itd

  • 7. Data: 2010-03-06 21:33:12
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    > roszczen
    >
    > Ponawiam pytanie zatem - czy ktoś zna choćby w przybliżeniu kwotę jaką

    gdzieś widziałem (przy okazji porównania z systemem bezpieczeństaw depozytów
    w skokach) ze jakies 2,5% depozytów.

    stare dane:
    AKTYWA BFG

    Na koniec 2007 r. aktywa BFG miały wartość 5,59 mld zł. W to wliczane były
    m.in. należności od banków z tytułu udzielonych pożyczek z funduszu
    pomocowego oraz restrukturyzacji banków spółdzielczych. Największą część
    aktywów stanowiły dłużne papiery wartościowe emitowane przez państwa, o
    wartości ponad 4,96 mld zł. Na funduszach ochrony środków gwarantowanych
    banki zgromadziły blisko 1,18 mld zł.

    ciekawa jest struktura tych aktywów :)...

  • 8. Data: 2010-03-06 21:38:32
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Największą część aktywów stanowiły dłużne papiery wartościowe emitowane
    > przez państwa, o wartości ponad 4,96 mld zł. Na funduszach ochrony środków
    > gwarantowanych banki zgromadziły blisko 1,18 mld zł.

    Czyli obligacje Grecji, Hiszpanii i Irlandii też?
    Z tego wynika, że środki jakimi realnie dysponowałby BFG w razie "W" wynoszą
    dzisiaj ok. 1,3 mld zł...
    Lichutko, lichutko...

    --
    AS

  • 9. Data: 2010-03-07 10:43:20
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "sorden" <s...@u...pl> napisał w wiadomości grup

    > <<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania
    > roszczen
    > wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

    Na jeszcze bardziej szarym końcu są akcjonariusze.

  • 10. Data: 2010-03-07 13:43:14
    Od: z...@o...pl

    > Czyli obligacje Grecji, Hiszpanii i Irlandii też?
    > Z tego wynika, że środki jakimi realnie dysponowałby BFG w razie "W" wynoszą
    > dzisiaj ok. 1,3 mld zł...
    > Lichutko, lichutko...

    wystraszyliście mnie na tyle, że chyba zapakuję życiowe oszczędności
    do jakiegoś BS-u. Gwarancja dla małej pchelki typu BS Kamienna Góra
    wydaje się bowiem całkiem realna a dla banku komercyjnego nawet
    tak maleńkiego jak eurobank czy db[/] wydaje się iluzoryczna.