eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Date: Wed, 28 Dec 2005 18:15:34 +0100

    On Fri, 23 Dec 2005 21:01:21 +0100, Krzysztof Halasa wrote:
    >Mam wrazenie ze to znaczace uproszczenie. Wszystko zaczelo sie od Kanady
    >i strony WWW (ktore sa wciaz w temacie). Tam chodzilo o "kreacje
    >pieniadza", zeby robil to bank panstwowy zamiast prywatnych. Na razie
    >Jurek nie wytlumaczyl skad maja sie brac te "wykreowane" pieniadze.

    Z drukarni, choc w dzisiejszych czasach to z komputera :-)

    Zauwaz ze to sie pare razy zdarzalo. Grabski w powojennej Polsce,
    Adenauer w powojennych Niemczech, ogolnie po IWS wiele
    krajow stracilo pokrycie, a IIWS je dobila.
    Nawet Balcerowicz opanowal sytuacje gdy pieniadze zostaly juz
    wydrukowane.

    Pewna ilosc pieniadza moze krazyc w gospodarce bez pokrycia.
    "rozpusci" sie w obiegu i nie bedzie tworzyla zagrozenia.

    Moze tez dzialac gospodarka przy zerowej ilosci pieniadza - wszystko
    na kredyt i odlozona platnosc. No ale jakis bank musi tego kredytu,
    chocby w komputerze, udzielic. Chyba ze zorganizujemy
    punkty wymiany towarowej zamiast bankow - ktore sie zreszta
    szybko w banki zamienia :-)

    Oba sposoby maja te wade ze latwo przesadzic z iloscia pieniadza.
    Pilnujacy emisji pieniadza bank centralny jest tu bardzo pozadanym
    czynnikiem regulujacym.

    >NBP zadnych skarbow (mitycznych ani niemitycznych) nie ma, ma okreslone

    rezerwy zlota za chyba pare mld :-)

    >zasoby pieniedzy w roznych walutach i np. moze sie ich pozbyc
    >(np. zamieniajac na inne po aktualnym kursie, ktory przy wiekszych
    >transakcjach tego typu w takiej sytuacji zapewne bedzie spadal) lub
    >pozyczajac/dajac rzadowi), oraz moze wyemitowac pieniedze w lokalnej
    >walucie. NBP moze takze uzyskiwac pieniadze np. w formie depozytow.

    >Niestety nie wiemy ktora z tych mozliwosci najbardziej sie Jurkowi
    >podoba, chociaz odpowiedz na to pytanie wymaga tylko paru slow, nie
    >trzeba pisac epopei.

    Przeciez pisal - pozyczenie rzadowi. Tylko ze z tego sie robi zaraz
    epopeja - bo to w praktyce jest emisja pieniadza [rzad je wyda,
    a splacic nie bedzie mial z czego], a potem wierzyciele w koncu
    wybiora z NBP rezerwy.

    Ale i tak moze sie okazac ze rezerwy ubylo mniej niz pozyczono
    pieniedzy, bo czesc z tych pieniedzy sie zatrzymala na roznych
    stadiach w gospodarce.

    Zdecydowanie zdrowiej jest jednak tak jak jest - NBP dba o pieniadz
    i nie interesuja go klopoty rzadu, rzad pozycza pieniadze
    od tych ktorzy je maja.

    J.