eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy Macierzyński dał ciała czy pracownik placówki PKOBP okazał się niekompetentny? › Re: czy Macierzyński dał ciała czy pracownik placówki PKOBP okazał się niekompetentny?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 18 Mar 2014 03:58:26 -0700 (PDT)
    Subject: Re: czy Macierzyński dał ciała czy pracownik placówki PKOBP okazał się
    niekompetentny?
    From: "Michal 'Amra' Macierzynski" <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 marca 2014 20:23:31 UTC+1 użytkownik Sebastian napisał:
    > bank PKO BP oferuje "rachunek dziecka" - jest to
    >
    > owoc starań Macierzyńskiego aby dostosować SKO do
    >
    > wymogów XXI wieku.

    > otworzyć "rachunek dziecka" może (cyt.) "rodzic - przedstawiciel ustawowy"
    (...)

    Dawno tu nie bylem ;) Fajnie, ze mnie ktos jeszcze pamietam - ale w sumie z usenetu
    same dinozaury teraz korzystaja.

    Wywolany do tablicy odpowiadam - ze ani nie dalem ciala, ani pracownik nie popelnil
    bledu. Tak ten produkt jest skonstruowany.

    Opiekun prawny - dziadek/babcia wg prawa za kazdym razem, kiedy tylko mialoby
    nastapic obciazenie rachunku dziecka (czyli wyplata chociazby 1 PLN), musieliby
    przedstawiac bankowi zgode sadu rodzinnego. Tak to wymyslono w bodaj kodeksie
    rodzinnym, zeby dbac o interesy maloletniego. To dlatego tez zbieramy od rodzica przy
    kazdym przelewie (internet/oddzial) stosowne oswiadczenie, kiedy wyciaga pieniadze z
    konta dziecka. Konsekwencja jest tez pole nadawcy w przelewi KIRowskim.
    Trudno byloby w internecie weryfikowac zgode sadu na kazdy przelew (ktos musialby
    sprawdzac oryginal - nie mozna tego zautomatyzowac, nie biorac na siebie ryzyka,
    ktorego bank nie moze na siebie wziac), odciecie internetu sprawia zas, ze produkt
    traci sens, a i tak nie rozwiazuje sytuacji.

    Dlatego niestety, swiadomie zrezygnowalismy (tak, na koniec sam tak zadecydowalem,
    mimo ze nawet znam takie przypadki osobiscie) z obslugi czesci klientow. W takich
    konkretnych sytuacjach dziala inny produkt - SKO (sprawdzone wlasnie na tych znanych
    przypadkach).

    Inna rzecz, ze przewidzielismy znak czasu - a mianowicie, ze rodzice sie np.
    rozwodza. W takim przypadku dziecko ma dwa konta, ale jeden serwis bankowosci
    internetowej, gdzie pewne rzeczy moze zrobic z mama, inne z tata. Oszczednosci
    dziecko widzi jednak jedne (tak samo skarbonki ale pod spodem ma dwa rozne konta -
    zeby nie bylo problemu, ze mama "wyprowadza" pieniadze, ktore przela tata i
    odwrotnie. Bank mialby potem po prostu problemy - wszystko jest dobrze, jak jest
    dobrze... Wladze rodzicielska mimo rozwodu rodzice maja zazwyczaj bez zmian.

    Konczac ten watek - Prawnikow mamy jak widzisz dobrych - bo to oni zwrocili uwage na
    ten szczegolowy przypadek. Czasami wyzwaniem sa kwestie techniczne, organizacyjne i
    finansowe. Dlatego swiadomie podejmujemy takie decyzje, ze wszystkich przypadkow nie
    obejmiemy. Wiem, ze jest to niezyciowe, ale musimy dzialac zgodnie z litera prawa,
    zeby w ogole miec taki produkt - zauwaz, ze do tej pory nic podobnego na rynku nie
    funkcjonowalo! Zgodnie z prawem pieniadze na koncie dziecka sa jego wlasnościa.
    Rodzice maja jednak w tym przypadku inne prawa niz opiekunowie prawni i bez sadu moga
    oswiadczyc, ze pieniadze dziecka wykorzystuja na jego cele.

    Stad zeby zmienic te sytuacje i obsluzyc przypadek konta zakladanego przez opiekuna
    prawnego, trzeba byloby zmienic albo prawo, albo bardzo mocno pogrzebac w produkcie i
    systemie bankowosci internetowej (+ system centralny), majac swiadomosc, ze i tak
    wszystkiego nie obejmiemy i nie dojdziemy do sytuacji 1:1 rodzic - opiekun prawny.
    Mowiac uczciwie - z punktu widzenia banku to calkiem nowy produkt (prawnie i
    informatycznie), dzialajacy na silniku Juniora (tak jak Junior w duzej czesci dziala
    na silniku SKO).

    Swoja droga, prawo czasami wymusza, zebysmy byli zyciowi az do bolu. Jest tez komto
    dla dzieci, ktorych rodzice nie chca u nas miec ROR, nawet tego specjalnego, konta
    rodzica (jesli wezmiesz IKO zamiast karty - jest bezplatne jesli masz konto Dziecka).
    Tyle ze takie konto dzieciece nie ma dostepu do bankowosci internetowej i wszystko
    trzeba robic w oddziale...