  • 1. Data: 2008-04-29 21:07:12
    Temat: Wcześniejsza spłata kredytu hipotecznego
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    Witam,

    Bardzo Was proszę o profesjonalną poradę : jak spłacić wcześniej, możliwie
    nisko-kosztowo, kredyt hipoteczny?
    A dokładniej jest tak, że mam wysokoprocentowany (hłe hłe) kredyt w PLN w
    banku A, i chcę go przenieść do innego banku B (a przy okazji przewalutować).
    Czyli w banku A kredyt jest spłacany do zera (tak to rozumiem). I tu problem.
    TOiP banku A mówi, że wcześniejsza _całkowita_ spłata kredytu hipotecznego to
    2% kwoty kredytu. Jednak w umowie kredytu mam wpisaną wyraźnie klauzulę, że
    wcześniejsza _częściowa_ spłata kredytu jest darmowa.

    Więc "Jak to się robi"? Bo przecież ludzie przenoszą kredyty z banku do banku,
    ale chyba nie płacą za każdym razem prowizji rzędu kilku %? A może ratunkiem
    dla mnie jest ta _częściowa_ darmowa spłata? Zostawić w banku A kwotę 5000 PLN
    na 20 lat, a zaciągnąć kredyt w banku B? Tylko jak wtedy będzie wyglądała
    hipoteka, bo przecież do czasu całkowitej spłaty kredytu w banku A wpis do
    hipoteki będzie zawierał informację o "zadłużeniu" na rzecz banku A w pełnej
    wysokości kredytu?

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 2. Data: 2008-04-29 21:37:21
    Temat: Re: Wcześniejsza spłata kredytu hipotecznego
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Jak zmienisz raty równe na raty malejące, to szybciej zaczniesz spłacać.
    Ale to oczywiście drobny krok, choć w pożądanym przez Ciebie kierunku.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-04-29 22:05:38
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    > Jak zmienisz raty równe na raty malejące, to szybciej zaczniesz spłacać.
    > Ale to oczywiście drobny krok, choć w pożądanym przez Ciebie kierunku.
    > JaC

    Mam właśnie takie raty: malejące. Zawierając umowę kredytu podejrzewałem, że
    to może mi się przydać. Ale to i tak nie załatwia sprawy _całkowitej_ spłaty.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 4. Data: 2008-04-30 05:11:40
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

> [...]
    > że
    > wcześniejsza _częściowa_ spłata kredytu jest darmowa.

    Częściowo spłacasz prawie caały kredyt bez 1 raty i podpisujesz aneks
    zmieniający umowę (skrócenie okresu) a potem zgodnie z harmonogramem
    spłacasz ostatnią ratę.

    Darek

  • 5. Data: 2008-04-30 07:02:49
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    > Częściowo spłacasz prawie caały kredyt bez 1 raty i podpisujesz aneks
    > zmieniający umowę (skrócenie okresu) a potem zgodnie z harmonogramem
    > spłacasz ostatnią ratę.

    Aha. Opłata za aneks (skrócenie okresu) jest niższa niż 2% wartości spłaty
    kredytu. Wynosi w TOiP PKOPBP 150 zł. czyli da się przeżyć. Dzięki.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 6. Data: 2008-04-30 07:40:38
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ciekawe, czy bank przy skróceniu zbada ponownie Twoją zdolność kredytową (i na tej
    podstawie odmówi skrócenia okresu
    spłaty), no bo jesli rata miesięczna ma wynieść 30 tys zł, to musiałbys mieć niezłą
    pensję. ;-))
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2008-04-30 08:20:30
    Od: Michał Asman <b...@a...com.pl>

    On 29 Kwi, 23:07, "e-kran" <e...@o...pl> wrote:
    > Witam,
    >

    > banku A mówi, że wcześniejsza _całkowita_ spłata kredytu hipotecznego to
    > 2% kwoty kredytu.

    co to jest 2%, jak za odnowienie debetu w banku płaci się co roku 1-2%
    prowizji
    przy kredytach szybkich od ręki płacimy na dzień dobry ze wszystkimi
    opłatami od 5 do 60% dodatkowych opłat
    jeśli przy kredycie hipotecznym mamy duże kwoty i dlataego wydają nam
    sie opłaty większe z odsetkami i prowizjami.
    kwota zakupu 2 500.00 zł. na 3 lata
    prowaizja za udzielenie kredytu 125,00 zł
    opłata za ochronę ubezpie. 1 061,80 zł
    odseti po 3 latach 456,44 zł
    razem koszty=1 643,24 zł co nam daje 65% od
    każdej pozyczonej kwoty

    a to jest tak samo jak byśmy ze 100 000 zł po 3 latach spłacili byśmy
    65 000 zł, a taki sam koszt przy kredycie hipotecznym w PlN jest po
    około 15- 20 latach jego spłaty, a przy kredycie we Frankach po 25-30
    lach spłaty

    kredyt odnawilny jeśli co roku płacimy za jego odnowienie to ile
    zapłacimy prowizji
    np. 1% rocznie da nam że przez 20 lat zapłacimy 20%

    Niema więc co panikować normalnie spłacić kredyt.
    Np
    Prowizja 2% ze 100 000 zł to zapłacimy tylko 2 000zł (to jest tak samo
    jak byśmy z 10 000 zł zapłacili 200 zł) , którą i tak zapłacimy z
    nowego kredytu.
    dlatego dzielona przez 240 miesięcy da nam że do raty dojdzie nam
    tylko 8,33 zł.
    przy kredycie na 30 lat dojdzie nam raty 5,55 zł

    jak wyliczyć koszty kredytu

    Podaje przykłady jak sami możemy to zrobić:
    Zmniejszę kwotę kredytu hipotecznego do kwoty zobowiązania
    krótkoterminowego,
    a na odwrót przy kredycie krótkoterminowym, oraz ich koszty podzielę
    przez okres kredytowania.
    Dopiero wtedy jest możliwość wyraźnie zauważyć, jaki ponosimy ich
    koszt.

    Przykład 1.

    Koszty prowizji banku, ubezpieczenia kredytu, ewentualnej wyceny
    nieruchomości są takie same przy kredycie zaciąganym na okres 10 czy
    30 lat.
    Za przyznanie kredytu w wysokości 100 000 zł możemy zapłacić prowizję
    np. 2 proc., czyli 2 000 zł + koszty wyceny 1 000 zł = 3 000 zł

    Najprostszą metodą jest wyliczenie kosztu kredytu przy ratach stałych.
    Kalkulacja kosztów kredytu w wysokości 100 tys. zł, zaciągniętego na
    okres 10 lat (120 miesięcy). Zakładamy oprocentowanie nominalne 3,46
    proc. p.a. na 120 miesięcy (10 lat).
    * rata stała kredytu wyniesie 986,99 zł (kapitał +odsetki).
    * Mnożymy ratę kredytu przez ilość 120 miesięcy i otrzymujemy =118
    438,80zł.
    * Następnie odejmujemy 100 000 zł kapitału, więc zostaje 18 438,80zł.
    * Do tego dodajemy wszystkie koszty kosztów towarzyszących zaciąganiu
    kredytu 3 000 (wyliczone na początku) i otrzymujemy 21 438,80 zł.
    Mamy, że z 100 000 zł po 10 latach oddamy 21 438,80 zł* (21,44%)
    To jest tak samo jak z 10 000 zł po 10 latach oddamy 2 143,88 zł*
    (21,44%)
    To jest tak samo jak z 1 000 zł po 10 latach oddamy 214,39 zł*
    (21,44%)
    * *Tą kwotę należy podzielić przez okres kredytowania, czyli 10 lat.
    Dzięki temu otrzymamy średni, roczny koszt kredytu równa się lokacie --
    2,14 %.

    więcej na
    www.michalasman.bblog.pl

    Michał Asman

  • 8. Data: 2008-04-30 08:27:35
    Od: "MarP" <p...@w...pl>

    Najpierw nastepuje wiekszosciowa_splata_kredytu, dopiero pozniej aneks (bo
    albo okres sie zmniejszy, albo kwota raty)
    Pozdrawiam,
    Marp

  • 9. Data: 2008-04-30 08:36:48
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Zalezy od banku, niektóre banki nie pozwalają spłacić kredytu hipotecznego więcej niż
    przykładowo 30% lub 50%
    pozostałego jeszcze kredytu bez dodatkowej "karnej" opłaty, lub/i uzalezniają od
    tego, czy jest to po 1 -2 - 3 -5 latach
    od zaciągnięcia.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2008-04-30 08:59:37
    Od: "axell" <a...@p...onet.pl>

    > Częściowo spłacasz prawie caały kredyt bez 1 raty i podpisujesz aneks
    > zmieniający umowę (skrócenie okresu) a potem zgodnie z harmonogramem
    > spłacasz ostatnią ratę.

    A po co robić aneks płatny (100 - 500zł), przcież jak się zrobi nadpłatę
    zostawiająć np 100zł do spłaty, to wystarczy pózniej te 100zł spłacić -
    oczywiście płacąc dodatkowo 2% prowizji od wczesniejszego spłacenia tych
    100zł (czyli dodatkowo 2 zł). Problem jedynie może się zacząć z bankiem
    refinansującym, bo musi dać kredyt na częściową spłatę ale można się
    dogadać - banki refinanusjące też wiedzą jak kombinować żeby ich klientów
    złapać.

    Pozdrawiam
    axell