  • 21. Data: 2003-10-24 07:55:58
    Temat: Re: VISA,BZWBK i prowizja 3%
    Od: "Piotr" <p...@...pl>

    VE też prowizja tylko, że 2.8 %

    Piotrek

  • 22. Data: 2003-10-24 12:59:56
    Od: "" <a...@p...onet.pl>

    > BZ WBK i MutliBanku, tylko ze w jego przypadku karty przeliczane sa przez
    > euro (chociaz to Visa)

    również Millenium ma taką prowizję - nazywa ją "marża banku"

  • 23. Data: 2003-10-24 14:11:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Pablo" <p...@w...pl> writes:

    > A mi sie wydaje, ze to zwyczajnie nowa prowizja.

    W kazdym razie trudno zgodzic sie z opinia, ze jest to powszechna
    praktyka.

    > Cytuje BZWBK:
    > "UWAGA: w przypadku transakcji zagranicznych dokonywanych kartami systemu
    > VISA
    >
    > w walucie innej niż USD do wartości transakcji doliczana jest automatycznie
    > prowizja
    >
    > za przewalutowanie transakcji w wysokości 3 % "
    >
    > Czyli kupuje cos za 100 euro i automatycznie robi sie z tego 103 euro. I
    > rozumiem, ze bank oraz VISA beda tak mile, ze zastosuje dla mnie bardzo
    > preferencyjne kursy przy przeliczaniu euro=>usd>pln ;))

    Przypuszczalnie VISA standardowo wezmie 1%.

    Niektore banki zamiast podawac kursy sprzedazy i kupna podaja kurs
    sredni i prowizje. Byc moze wiec chodzi o cos takiego: 100 euro
    jest przeliczane przez VISA (1% prowizji + ich kurs sredni) na USD
    i nastepnie bank sprzedaje klientowi USD po kursie srednim z 3% prowizja.
    To daje mniej-wiecej 4% prowizje w dodatku do przeliczenia po srednich
    kursach (bez stowania oddzielnych kursow na ktorymkolwiek etapie).
    Z tym ze 4% to wciaz baaardzo duzo, 2% to jest duzo przy niewielkiech
    (innych niz karcianych) transakcjach, przy wiekszych jest to <= 1%.

    Dziwne jednak jest to zastrzezenie waluty innej niz USD. Przy USD nie ma
    prowizji? Wiec raczej nie chodzi o sredni kurs niestety - byc moze
    przy USD nic nie doliczaja (bo by sie nie zgadzalo z kwitem), a przy
    innych walutach zwiekszaja kwote wyrazona w dolarach?

    A moze sami obsluguja inne waluty?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 24. Data: 2003-10-24 16:27:44
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Pablo" <p...@w...pl> wrote in message

    > Czyli kupuje cos za 100 euro i automatycznie robi sie z tego 103 euro. I
    > rozumiem, ze bank oraz VISA beda tak mile, ze zastosuje dla mnie bardzo
    > preferencyjne kursy przy przeliczaniu euro=>usd>pln ;))

    Nie. Kupisz za 100 Euro to na wyciagu bedzie 100 Euro. Prowizja jest
    naliczana w momencie przewalutowania

    waluta transakcji ==> przewalutowanie przez VISA Int. ==> bank * 103% = xxx$
    [ta kwota w walucie rozliczeniowej jest przezentowana klientowi, dlatego do
    tej pory nie bylo widac, ze jest pobierana] ==> cardholder [obciazenie w
    walucie lokalnej **]
    Jesli waluta transakcji jest rowna walucie rozliczeniowej prowizja nie jest
    pobierana. Wyjatkiem jest tu DC, ale ta prowizja byla od zawsze pokazywana.

    Pozdrawiam
    Maciej

    ** przewalutowanie z waluty rozliczeniowej na lokalna zawiera marze banku
    znajdujaca sie w kursie sprzedazy walut ;). Tak wiec bank zarobi nie 3 %,
    ale nieco wiecej ;).

  • 25. Data: 2003-10-24 16:38:54
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    4qcmb.115687$b...@n...chello.at,
    MK <m...@i...pl>:

> [...]
    > klientowi, dlatego do tej pory nie bylo widac, ze jest pobierana] ==>
    > cardholder [obciazenie w walucie lokalnej **]

    Pozwole sobie zapytac jeszcze raz: co takiego zaszlo, ze do tej pory nie
    bylo widac, a teraz ma byc widac? Co to spowodowalo i czy dotyczy to
    wszystkich bankow?

    --
    Robert

  • 26. Data: 2003-10-24 22:22:15
    Od: "AruBuru" <a...@p...comUSUN.pl>

    napisał w wiadomości news:bn98g6$ssc$1@news.onet.pl...
    > P.S. Multi zadeklarowal sie, ze bierze 2% - czyli lepszy od BZ WBK :)

    A Millennium 1% - jeszcze lepsze.
    --
    AruBuru

  • 27. Data: 2003-10-25 10:42:15
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    AruBuru wrote:
    > A Millennium 1% - jeszcze lepsze.

    Millennium zawsze mialo dobre kursy :) Szkoda, ze teraz wypalta za granica
    bedzie 5 a nie tak jak bylo 3,5 zl :(

  • 28. Data: 2003-10-25 10:43:28
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    No to sprobuje zapytac trzeci raz: czy ktos wie, skad nagle te prowizje w
    tylu bankach?

    --
    Robert

  • 29. Data: 2003-10-25 11:00:32
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Robert napisał:

    > No to sprobuje zapytac trzeci raz: czy ktos wie, skad nagle te prowizje w
    > tylu bankach?

    Cały czas były, tylko ustawa o eip kazała je ujawnić.

    pzdr

    Tomek

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl

  • 30. Data: 2003-10-25 11:32:50
    Od: "LUZYTA" <l...@W...pl>

    > No to sprobuje zapytac trzeci raz: czy ktos wie, skad nagle te prowizje w
    > tylu bankach?

    Cytacik z new-artu Karola Żwiruka:

    Obecnie, dzięki wejściu w życie 12 października 2003 ustawy o elektronicznych
    instrumentach płatniczych, coraz mniej elementów tego procesu skrywa bankowa
    tajemnica. Ustawa w pierwszym rzędzie zmusiła banki do ujawnienia wszystkich
    pobieranych przez nie i organizacje prowizji, oraz dokładnego wskazania kursów
    przeliczeniowych poszczególnych walut. Obecnie banki powoli dostosowują swoje
    wewnętrzne regulacje do przepisów ustawy i ujawniają rzeczywistą wysokość
    pobieranych prowizji. Jest to często szokujące dla klientów, którzy dotychczas
    sądzili, że bank jedynie automatycznie przeliczał ich transakcje z jednaj
    waluty na drugą.
    W obecnej sytuacji trudne dla banków jest nie tyle wprowadzenie prowizji, lecz
    ujawnienie, że była ona pobierana &#8222;od zawsze&#8221;, z czego klienci nie
    zdawali
    sobie sprawy. Banki bowiem ukrywały prowizję w przeliczeniowych kursach walut,
    lub nawet nie informowały o sposobie przeliczania, podając jedynie kwotę
    obciążenia rachunku. Należy dodać, że prowizja na poziomie 1-3% wartości
    transakcji (najczęściej bank dzielił się prowizją z organizacja płatniczą)
    była dla banku źródłem całkiem pokaźnych zysków.
    Tak wiec, aby uczynić zadość postanowieniom ustawy, banki bez większego
    rozgłosu starają się umieszczać prowizje w odpowiednich regulaminach oraz
    taryfach opłat i prowizji. Dzieje się to powoli, lecz większość banków zdążyła
    już tego dokonać. Tylko od czasu do czasu do któregoś z banków wpada
    zdenerwowany klient, oburzony, że po 12 października jego bank &#8222;wprowadził
    nowe prowizje&#8221;. Pracownicy banku zaś muszą tłumaczyć, że prowizje wcale nie są
    nowe , a on, jeśli korzystał z karty, to płacił je już dawno i będzie je
    płacił dalej, tylko teraz w majestacie regulaminu.