  • 181. Data: 2021-10-04 17:28:36
    Temat: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Niech będzie, euro o 12 groszy, reszta z ruchu na eurodolarze.
    > Co oznacza, że na euro - o wiele bezpieczniejszym niż dolar - też można było
    zarobić.

    Na każdej walucie można zarobić... mniej lub bardziej ryzykownie. Wątpię
    czy euro jest o wiele bardziej bezpieczniejsze niż dolar. Oczywiście
    tradycyjnie - kwestia definicji słowa "bezpieczniejsze".

    > Weź daj w końcu jakieś konkretne liczby - np. ile w tym czy zeszłym roku było
    takich górek-dółków, w których kupowałeś i sprzedawałeś, i ile % inwestowanego
    kapitału każdy z tych cykli przyniósł.

    W końcu? ;-)
    Proszę bardzo - jeśli na początku tego wątku kupiłeś 100.000$ za 384.000
    to mogłeś zarobić 16.000, bo $ przekroczył 4zł.

    Jeśli odkupowałeś $ to dziś zszedł do 3,93. I dziś Alior proponuje mi
    kupno $ po 3,95. O 14:00 sprzedawał, a po 3,5h odkupuje. ;-) Zysk? Tylko
    2.000 zł ze 100.000$. Brutto niestety, ale chyba nieźle jak na niecałe 4h?

    Takich górek/dołków są setki w roku. Naturalnie nie zawsze złapie się w
    punkt górkę/dołek. Stąd też uśrednianie. Nie jest jednak jakąś
    szczególną tajemnicą, iż w środę mamy komunikat NBP dot. stóp, zatem
    zmienność do tego czasu będzie bardzo duża.

  • 182. Data: 2021-10-04 23:22:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Proszę bardzo - jeśli na początku tego wątku kupiłeś 100.000$ za
    > 384.000 to mogłeś zarobić 16.000, bo $ przekroczył 4zł.

    Kupiłeś?

> [...]
    > kupno $ po 3,95. O 14:00 sprzedawał, a po 3,5h odkupuje. ;-) Zysk?
    > Tylko 2.000 zł ze 100.000$. Brutto niestety, ale chyba nieźle jak na

    Jasne. Wystarczy być wróżką.

    > Takich górek/dołków są setki w roku. Naturalnie nie zawsze złapie się
    > w punkt górkę/dołek.

    Owszem. Mądrzy ludzie policzyli nawet statystyczny zysk, w różnych
    okolicznościach. Oczywiście jeśli ktoś dostaje (a nie płaci) prowizje,
    albo jeśli ma (chwilowo) niepubliczne informacje wpływające na kurs, to
    to zupełnie inaczej wygląda. Także manipulacje kursami itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 183. Data: 2021-10-05 17:28:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-10-04 o 17:28, Szymon pisze:
    > Jeśli odkupowałeś $ to dziś zszedł do 3,93. I dziś Alior proponuje mi
    > kupno $ po 3,95. O 14:00 sprzedawał, a po 3,5h odkupuje. ;-) Zysk? Tylko
    > 2.000 zł ze 100.000$. Brutto niestety, ale chyba nieźle jak na niecałe 4h?

    Co rozumiesz przez "Brutto niestety". Bank opodatkowuje ten zysk tak jak
    odsetki z lokaty czy konta?
    P.G.

  • 184. Data: 2021-10-05 17:55:47
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-10-05, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    [...]

    > Co rozumiesz przez "Brutto niestety". Bank opodatkowuje ten zysk tak jak
    > odsetki z lokaty czy konta?

    Bank pewnie nie.
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Zysk-ze-sprzedazy-w
    alut-a-podatek-i-rozliczenie-roczne-PIT-7581636.html

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 185. Data: 2021-10-17 11:15:22
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Kupiłeś?

    Nie zwykłem ujawniać swoich dochodów publicznie.

    > Jasne. Wystarczy być wróżką.

    Lub zacząć myśleć... Kurs przekroczył 4zł - ponownie... i znów - zysk.
    Potem sobie spadał... i tak w koło. Na tym właśnie polega inwestowanie w
    waluty.

> [...]
    > albo jeśli ma (chwilowo) niepubliczne informacje wpływające na kurs, to
    > to zupełnie inaczej wygląda. Także manipulacje kursami itd.

    Nie trzeba być "mądrym". Wystarczy myślącym. Ot - nie ma lepszego
    pomysłu jak przetestowanie na sobie. Oczywiście nie każdemu taka
    inwestycja pasuje. Podobnie jak nie każdy odnajdzie się w inwestowaniu w
    nieruchomości czy na GPW.

    Prowizje dziś są niskie. Na dzień dobry 2-3 grosze i to w bankowym
    kantorze. Przy wyższych obrotach 1gr spreadu nie jest problemem. Jeśli
    zwrócisz uwagę na ruchy $ to zysk jest większy niż prowizje.

    Niepubliczne informacje? Ma je wąska grupa ludzi i na pewno nie są to
    osoby udzielające się na forum...

  • 186. Data: 2021-10-17 11:17:35
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2021-10-05 o 17:28, Piotr Gałka pisze:

    > Co rozumiesz przez "Brutto niestety". Bank opodatkowuje ten zysk tak jak
    > odsetki z lokaty czy konta?

    Zysk wynikający z różnic kursowych opodatkowuje się w PIT (Dochody z
    innych źródeł). Musisz to sam rozliczyć, czyli posiadać dowód zakupu i
    sprzedaży waluty.

  • 187. Data: 2021-10-17 16:30:06
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-10-17 o 11:17, Szymon pisze:

    > Zysk wynikający z różnic kursowych opodatkowuje się w PIT (Dochody z
    > innych źródeł). Musisz to sam rozliczyć, czyli posiadać dowód zakupu i
    > sprzedaży waluty.

    A to jest na pewno zysk wynikający z różnic kursowych?
    Wg mnie to zysk z obrotu walutą - też dochodówka,
    ale mogą być jakieś kruczki - np jeśli to źródło stałego dochodu,
    to może trzeba traktować jak działaność z ZUSami itp

  • 188. Data: 2021-10-23 14:11:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Nie zwykłem ujawniać swoich dochodów publicznie.

    Kto mówił o dochodach? Zapytałem czy kupiłeś - przecież tyle samo
    (relatywnie, w przybliżeniu) "zarobisz" na $100k co na $1k.

    Wiesz, po fakcie każdy jest jasnowidzem. Gorzej przed faktem, gdy
    prawdopodobieństwo wygranej i przegranej rozkłada się symetrycznie wokół
    50% (w funkcji poziomu wygranej/przegranej - pamiętaj o x i 1/x),
    i musisz od tego odliczyć nawet niewielkie koszty.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 189. Data: 2021-10-25 17:55:08
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Kto mówił o dochodach? Zapytałem czy kupiłeś - przecież tyle samo
    > (relatywnie, w przybliżeniu) "zarobisz" na $100k co na $1k.

    Tak, kupiłem. I tak - sprzedałem.
    Obecna średnia cena $ z mojego portfela to 3,9437. Alior chętnie odkupi
    każdą ilość za 3,9694.

> [...]
    > 50% (w funkcji poziomu wygranej/przegranej - pamiętaj o x i 1/x),
    > i musisz od tego odliczyć nawet niewielkie koszty.

    A to ciekawe co piszesz... Teoretycznie - 50%. W praktyce ok. 80% traci
    na foreksie według szacunków KNF i ok. 95% według samych "graczy".

    Jeśli założysz, że te "matematyczne" 50% może się odchylać na niekorzyść
    klienta brokera do - powiedzmy - 80%... To chyba można założyć, iż
    wahadełko może odchylić się w przeciwną stronę? Innymi słowy - mądre
    zarządzanie kapitałem zmniejszy ryzyko z 50% do 20%... W praktyce nawet
    mniej.

  • 190. Data: 2021-10-25 19:51:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 25 października 2021 o 17:56:12 UTC+2 Szymon napisał(a):

> [...]
    > wahadełko może odchylić się w przeciwną stronę? Innymi słowy - mądre
    > zarządzanie kapitałem zmniejszy ryzyko z 50% do 20%... W praktyce nawet

    Na forexie klient bardzo szybko wpada w nieliniowośc z powodu dźwigni.
    Tak że Twoje rozważania to "sferyczna krowa w prostym ruchu harmonicznym".
    A nawet te 20% - na jednym czarnym łabędziu stracisz to, co żeś latami ciułał.
    Jak masz 400k zł (może być w $) to lepiej załóż konto citi gold w citku - wpłacisz na
    3 miesiące, zyskasz 500zł i jeszcze 500zł ode mnie (ja za polecenie dostanę 1k). A
    jak potrzymasz dłużej to masz jeszcze szanse na 3k. Wchodzisz? No chyba że masz
    citka.