  • 1. Data: 2006-02-15 09:48:58
    Temat: Skandia czy SFI
    Od: IP <i...@w...pl>

    Doradca z openfinance.pl radzi by skorzystac z FI w Skandia. Ja
    wyczytalem na listach, ze lepsze jest SFI w mBanku.
    Wedlug odradcy Skandia jest lepsza bo:
    - ma lepsze fundusze w swojej ofercie
    - wyzsze oprocentowanie funduszy
    - ma portfele modelowe
    - ma fundusze zagraniczne
    Wada to wyzsze oplaty.

    Chcialbym na taki fundusz wplacac ok 400zl/miesiac przez ok 15lat.
    Co wybrac?

  • 2. Data: 2006-02-15 10:09:39
    Temat: Re: Skandia czy SFI
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Osoba zwana IP <i...@w...pl> napisała:

    >Doradca z openfinance.pl radzi by skorzystac z FI w Skandia. Ja
    >wyczytalem na listach, ze lepsze jest SFI w mBanku.
    Trudno żeby doradził Ci co innego - ze Skandii ma prowizję, z SFI pewnie
    nie.

    >Wedlug odradcy Skandia jest lepsza bo:
    >- ma lepsze fundusze w swojej ofercie
    Kwestia gustu ;-)

    >- wyzsze oprocentowanie funduszy
    To ciekawe. A jak to się da zrobić ?

    >- ma portfele modelowe
    Z dodatkową opłatą za zarządzanie

    >- ma fundusze zagraniczne
    W SFI masz fundusze inwestujące zagranicą - na jedno wychodzi

    >Wada to wyzsze oplaty.
    Delikatnie powiedziane.

    >Chcialbym na taki fundusz wplacac ok 400zl/miesiac przez ok 15lat.
    >Co wybrac?
    Zdecydowanie SFI. Mówił Ci może Pan coś o opłacie likwidacyjnej w Skandii
    (jakbyś chciał rozwiązać z nimi umowę przed terminem) ?
    --
    Górnik | "Więc kimże w końcu jesteś ?
    g...@g...w.pl | która wiecznie zła pragnąc
    www.eridanus.org | wiecznie czyni dobro." (J.W.Goethe "Faust")

  • 3. Data: 2006-02-16 01:03:27
    Od: "roythekid" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "gornik" <g...@g...w.pl> napisał w wiadomości

    > Trudno żeby doradził Ci co innego - ze Skandii ma prowizję, z SFI pewnie
    > nie.

    Skandia to Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie oferujące programy inwestycyjne
    z wbudowaną ochroną ubezpieczeniową inwestycji, natomiast SFI jest
    supermarketem funduszy inwestycyjnych.
    Skandia bierze prowizję bo program inwestycyjny zawiera "trochę" więcej
    elementów niż samo inwestowanie w FI. Nie bez znaczenia jest również i to,
    że Skandia istnieje i z powodzeniem funkcjonuje już 150 lat, natomiast mBank
    jest stosunkowo młody i być może również kiedyś też będzie pobierał
    prowizję.
    Oczywiście, że doradca poleca Ci Skandię między innymi dlatego, że ma z tego
    prowizję - to akurat wynika z rachunku ekonomicznego :)

    > Kwestia gustu ;-)

    Skandia oferuje wyselekcjonowane fundusze - jednym z kryteriów selekcji jest
    perspektywa średnio- i długoterminowa. SFI oferuje możliwie dużo funduszy,
    nie słyszałem o jakiejkolwiek selekcji, ale naturalnie mogłem nie słyszeć.

    > To ciekawe. A jak to się da zrobić ?

    To rzeczywiście bzdura :) - oprocentowanie dotyczy lokat. Chyba, że doradca
    mówił o stopie zwrotu, a klient zrozumiał inaczej :)

    > Z dodatkową opłatą za zarządzanie

    Dodatkowa opłata za zarządzanie portfelem modelowym jest (0,6-1,25%),
    ponieważ portfele modelowe Skandii to tzw. fundusze funduszy inwestujące w
    FI obligacyjne i akcyjne zawarte w ofercie Skandii w zależności od bieżącej
    rekomendacji Credit Suisse Asset Management wykonywanej na zlecenie Skandii.
    Są ułatwieniem dla osób, które nie chcą lub nie umieją zarządzać swoim
    indywidualnym portfelem.

    > W SFI masz fundusze inwestujące zagranicą - na jedno wychodzi

    FI zagraniczne, a FI polskie inwestujące za granicą to zdecydowanie nie to
    samo. FI polskie inwestujące za granicą podlegają polskiemu prawodawstwu i
    polskiemu nadzorowi, FI zagraniczne podlegają prawodawstwu i nadzorowi
    kraju, w którym są zarządzane. Jakie to może mieć znaczenie, szczególnie w
    kraju, w którym rynki finansowe są silnie zdeterminowane przez politykę
    prowadzoną przez "wykształconych inaczej" polityków? Nie musi to mieć
    oczywiście żadnego znaczenia, ale na wypadek "lepszych czasów" wolałbym mieć
    możliwość, aby mój portfel przynajmniej częściowo był uniezależniony od
    naszych wspaniałych i opalonych "elit".

    > Delikatnie powiedziane.

    Prowizje nie są za nic - Mercedes też drożej wycenia swoje samochody!

    > Zdecydowanie SFI. Mówił Ci może Pan coś o opłacie likwidacyjnej w Skandii
    > (jakbyś chciał rozwiązać z nimi umowę przed terminem) ?

    Kolega wcześniej ustalił swój okres inwestycji oraz oszacował swoje
    możliwości na inwestowanie 400zł/m-c przez te 15 lat, więc dlaczego uważasz
    że miałby rezygnować? Opłata likwidacyjna liczona jest tylko w wypadku
    definitywnego zerwania warunków programu, tzn. w przypadku zaprzestania
    dopłacania do programu w ciągu pierwszych 5-ciu lat (bez wznowienia w ciągu
    kilkunastu miesięcy od przerwania!) lub w przypadku całkowitego wykupu
    programu w trakcie jego trwania. Gdyby potrzebował przed ukończeniem
    programu korzystać z niego może bez żadnych kosztów i problemów od 6-go roku
    dokonywać wykupów częściowych (naturalnie cały czas mówimy tylko o rachunku
    regularnym, oprócz ktorego program zawiera jeszcze rachunek wolnych aktywów
    dostępny bez ograniczeń od początku trwania programu).

    Twierdząc, że SFI jest lepsze w tym przypadku, bierzesz pod uwagę przede
    wszystkim koszty programu - a czy zastanawiałeś się, jak zabezpieczone są
    Twoje pieniądze?
    Z ciekawości trochę obliczeń przeciw ofercie Skandii:
    - suma wpłat: 72000,- (400/m-c)
    - przy założeniu dla portela 10% zysku średniorocznie i przez całe 15 lat
    SFI nie będzie pobierało żadnych prowizji wg moich symulacji wychodzi:
    wartość aktywów na rachunku po 15-tym roku:
    SFI: 167.700,- Skandia: 117.000,-
    (Różnica na korzyść SFI: 50.700,-)
    wartość wypłaty z rachunku po 15-tym roku (aktywa - 19% od zysku):
    SFI: 149.500,- Skandia: 108.400,-
    (Różnica na korzyść SFI: 41.100,-)
    Przy większych stopach zwrotu wartości i różnice są naturalnie jeszcze
    większe.
    Oczywiście przy założeniu, że nic nam nie grozi w trakcie trwania programu
    zdecydowanie lepsza jest inwestycja bezpośrednio w FI poprzez SFI mBanku!
    Oczywiście, aby jeździć przez 15 lat samochodem wystarczy nam ekonomiczny
    "Fiacik" - dlaczego mielibyśmy wydawać wielokrotnie więcej np. na Volvo?

    Pozdrawiam,

    Radosław Radomski
    RASKI Finanse
    www.raski.pl
    f...@r...pl
    tel 0.510.600.210

    PS. Żeby nie było wątpliwości po powyższych obliczeniach, jestem zadowolonym
    klientem i jednocześnie dystrybutorem Skandii, zresztą podobnie jak wielu
    właścicieli oraz sprzedawców Volvo czy Mercedesa :)

  • 4. Data: 2006-02-16 06:08:35
    Od: "Vox Populi" <g...@g...pl>

    W artykule news:dsute0$f3j$1@inews.gazeta.pl,
    niejaki(a): IP z adresu <i...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > - ma fundusze zagraniczne
    > Wada to wyzsze oplaty.
    >
    > Chcialbym na taki fundusz wplacac ok 400zl/miesiac przez ok 15lat.

    Chcesz sam inwestować i nadzorować swoją inwestycję (musisz być na
    bieżąco z tym co się dzieje na giełdzie wogóle w gospodarce), to
    wybierz SFI w mBanku. Jeżeli chcesz mieć spokój i powierzyć
    zarządzanie profesjonalnej firmie, to wybierz Skandię. Ja akurat część
    środków inwestuję sam w SFI, a i tak regularnie wpłacam do Skandii.

    --
    Pozdrawia,
    P.I.T.E.R.: Positronic Intelligent Thorough Exploration Replicant

  • 5. Data: 2006-02-16 08:33:20
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Osoba zwana "roythekid" <r...@p...onet.pl> napisała:

    >Skandia to Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie oferujące programy inwestycyjne
    >z wbudowaną ochroną ubezpieczeniową inwestycji, natomiast SFI jest
    >supermarketem funduszy inwestycyjnych.
    Oczywiście masz rację, ale z treści pytania zrozumiałem, że chodzi tylko o
    inwestycje w FI. Nie ma nigdzie mowy o kwestii ubezpieczenia.

> [...]
    >nie słyszałem o jakiejkolwiek selekcji, ale naturalnie mogłem nie słyszeć.
    Wyselekcjonowane przez nich według kryterium jakiegośtam. Jak w każdym
    przypadku kryterium się sprawdza bądź nie. Poza tym co za problem w SFI
    wybrać sobie tylko niektóre fundusze do inwestowania, np. te które są też
    w Skandii ? :-)

> [...]
    >Są ułatwieniem dla osób, które nie chcą lub nie umieją zarządzać swoim
    Owszem zgadza się. Chciałem tylko zwrócić uwagę, że za nie płacisz
    podwójnie. Poza tym w SFI też są fudusze funduszy.

> [...]
    >możliwość, aby mój portfel przynajmniej częściowo był uniezależniony od
    Z tym drobnym zastrzeżeniem, że i tak pieniądze przechodzą przez "polską"
    Skandię, więc jak im odwali to mogą Ci tak samo napsuć

    >Prowizje nie są za nic - Mercedes też drożej wycenia swoje samochody!
    Ale czy Skandię można porównać do mercedesa...

    >Kolega wcześniej ustalił swój okres inwestycji oraz oszacował swoje
    >możliwości na inwestowanie 400zł/m-c przez te 15 lat, więc dlaczego uważasz
    >że miałby rezygnować?
    Różnie się ludziom życie układa. Zawsze trzeba brać pod uwagę, że może się
    zdażyć coś nieprzewidzianego.

> [...]
    >programu w trakcie jego trwania. Gdyby potrzebował przed ukończeniem
    >programu korzystać z niego może bez żadnych kosztów i problemów od 6-go roku
    Bez żadnych kosztów ? Jesteś pewien ? Nie mam w tym momencie pod ręką ich
    TOiP ale wydawało mi się że coś za to biorą.

    >Twierdząc, że SFI jest lepsze w tym przypadku, bierzesz pod uwagę przede
    >wszystkim koszty programu - a czy zastanawiałeś się, jak zabezpieczone są
    >Twoje pieniądze?
    Chyba nie do końca rozumiem to pytanie

    >Oczywiście przy założeniu, że nic nam nie grozi w trakcie trwania programu
    >zdecydowanie lepsza jest inwestycja bezpośrednio w FI poprzez SFI mBanku!
    "Nic nie grozi" rozumiem jako kwestię zdrowia/życia, bo jeśli chodzi o
    kwestie zabezpieczenia finansowego, to zdecydowanie lepsze jest SFI, gdzie
    w każdym momencie możesz wyciągnąć dowolną ilość pieniędzy bez żadnych
    kosztów.

    >PS. Żeby nie było wątpliwości po powyższych obliczeniach, jestem zadowolonym
    >klientem i jednocześnie dystrybutorem Skandii, zresztą podobnie jak wielu
    >właścicieli oraz sprzedawców Volvo czy Mercedesa :)
    Też jestem klientem Skandii od dobrych kilku lat. I byłem zadowolony do
    czasu, gdy nie pojawiło się SFI. No ale cóż - teraz nie mam dużego wyboru.

  • 6. Data: 2006-02-16 11:19:09
    Od: "roythekid" <r...@p...onet.pl>

    > Oczywiście masz rację, ale z treści pytania zrozumiałem, że chodzi tylko o
    > inwestycje w FI. Nie ma nigdzie mowy o kwestii ubezpieczenia.

    Również przyznaję rację :) Jednak chciałem zwrócić uwagę, że obydwu
    rozwiązań nie można porównywać tylko w kwestii samego inwestowania w FI.

> [...]
    > przypadku kryterium się sprawdza bądź nie. Poza tym co za problem w SFI
    > wybrać sobie tylko niektóre fundusze do inwestowania, np. te które są też

    Selekcja się sprawdza w tym sensie, że średnia zyskowność funduszy zawartych
    w Skandii w horyzoncie min.2-3 letnim lest trochę lepsza o od średniej
    rynkowej funduszy - im dłuższy horyzont tym ta różnica jest większa.

    > Owszem zgadza się. Chciałem tylko zwrócić uwagę, że za nie płacisz
    > podwójnie. Poza tym w SFI też są fudusze funduszy.

    Owszem, jednak jeśli nawet są, to nie mBank nimi zarządza tylko oferuje do
    dostęp do obcych FI. Będę się powtarzał, ale nie wierzę aby SFI
    funkcjonowało bezprowizyjnie (nawet jeśli w tej chwili tak działa, to kiedyś
    się to musi skończyć - albo mBank się skończy, albo zacznie brać prowizje :)

    > Z tym drobnym zastrzeżeniem, że i tak pieniądze przechodzą przez "polską"
    > Skandię, więc jak im odwali to mogą Ci tak samo napsuć

    Jest tylko jedna zasadnicza różnica - p.osłowie wybierani są co 4 lata albo
    nawet częściej i to nie spośród ludzi "wiekowych" wykazujących się
    wieloletnim autorytetem, ale w większości z przypadku, a Skandia funkcjonuje
    już 150 lat. Silna marka i tradycja, gwarantująca moralne bezpieczeństwo
    jest w perspektywie kilkunastu czy kilkudziesięciu lat i w przypadku
    większych pieniędzy cenniejsza niż chwilowe zauroczenie darmową ofertą
    mBanku.

    > Ale czy Skandię można porównać do mercedesa...

    W świecie rozwiązań finansowych raczej tak, ale to moje osobiste subiektywne
    odczucie, więc nie musisz się z tym zgadzać :)

    > Różnie się ludziom życie układa. Zawsze trzeba brać pod uwagę, że może się
    > zdażyć coś nieprzewidzianego.

    No właśnie - cieszę się że w kwestii zasadniczej się zgadzamy :)

    > Bez żadnych kosztów ? Jesteś pewien ? Nie mam w tym momencie pod ręką ich
    > TOiP ale wydawało mi się że coś za to biorą.

    Wypłaty częściowe z rachunku regularnego do określonej wysokości można
    wypłacać na pewno bez żadnej opłaty likwidacyjnej ani prowizji do 6-go roku
    trwania programu. Wypłaty z rachunku wolnych aktywów wypłaca się
    bezprowizyjnie i bez opłat likwidacyjnych do pełnej wysokości aktywów na tym
    rachunku.

    > Chyba nie do końca rozumiem to pytanie

    Ochrona pieniędzy w przypadku Skandii to nie tylko ubezpieczenie na wypadek
    śmierci, ale szereg innych korzyści prawno-podatkowych wynikających z tego,
    że program inwestycyjny ma charakter polisy. Koszt tych korzyści to opłata
    w granicach 0.00060-0,07586% rocznie od aktywów w zależności od płci i
    wieku. Czy dużo, czy mało? W najgorszym przypadku mężczyzny 75-letniego i
    kwoty 1 mln zł (!) aktywów jest to opłata w wysokości 758,60zł rocznie. To
    jest kompletny koszt tego, że nasza inwestycja ma charakter polisy.

> [...]
    > kwestie zabezpieczenia finansowego, to zdecydowanie lepsze jest SFI, gdzie
    > w każdym momencie możesz wyciągnąć dowolną ilość pieniędzy bez żadnych

    Bezpieczeństwo finansowe inwestycji to nie tylko zyskowność i brak opłat.
    Im większe sumy wchodzą w rachubę tym mniej stawia się na zysk, a więcej na
    bezpieczeństwo. Cóż Ci nawet z najlepiej pracującej inwestycji, jeśli w
    którymś momencie belka, podatki i opłaty od spadków lub darowizn, albo
    egzekutorzy, swoje mogą wziąść, a ty zostaniesz z okłapami. Nie wróżę, że
    tak musi się stać, ale gdyby tak się stało? Oczywiście w każdym przypadku
    Skandia swoje i tak weźmie, ale jesteśmy w stanie przewidzieć ile i tak
    zaplanować inwestycję aby ponosząc większe ryzyko zmusić pieniądze do
    mocniejszej pracy, żeby to one zarobiły na konieczne opłaty.

    > Też jestem klientem Skandii od dobrych kilku lat. I byłem zadowolony do
    > czasu, gdy nie pojawiło się SFI. No ale cóż - teraz nie mam dużego wyboru.

    Mając już wypracowane jakieś aktywa masz dużo większy wybór niż wtedy, kiedy
    ich nie miałeś. Jeśli uważasz, że lepszy efekt osiągniesz poprzez SFI, to
    nic nie stoi na przeszkodzie abyś korzystał z częściowych wykupów w Skandi i
    inwestował gdzie indziej - w ten sposób jeszcze bardziej dywersyfikujesz
    swój portfel i ograniczasz ryzyko. Skandia to nie jest złoty środek, ale
    jeden z wielu produktów inwestycyjnych na rynku, jednak posiadający pewne
    cechy istotne dla pewnej grupy inwestorów.
    Za parę lat znowu pojawi sie lepszy produkt od SFI pod pewnym względem - czy
    to znaczy, że już teraz wiesz, że wtedy SFI będzie "be"?

    Pozdrawiam,

    Radosław Radomski
    RASKI Finanse
    www.raski.pl
    f...@r...pl
    tel 0.510.600.210

  • 7. Data: 2006-02-16 12:15:00
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

> [...]

    >w Skandii w horyzoncie min.2-3 letnim lest trochę lepsza o od średniej
    >rynkowej funduszy - im dłuższy horyzont tym ta różnica jest większa.
    Z tym że:
    1) dokładnie tak samo możesz wybrać sobie fundusze z innych ofert, bo co
    za problem policzyć sobie średnią z iluśtam lat. Zresztą w wielu miejscach
    ją podają
    2) średnia jest średnią ze wszystkich, a nie możesz zainwestować we
    wszystkie, tylko max.10 (chyba że w nowych produktach Skandii to się
    zmieniło).

    >Owszem, jednak jeśli nawet są, to nie mBank nimi zarządza tylko oferuje do
    >dostęp do obcych FI.
    Hmmm... Za przeproszeniem - bardziej nimi zarządza niż Skandia swoimi.
    Funduszami fuduszy oferowanymi w mBanku zarządza Skarbiec - zarówno
    Skarbiec jak i mBank należą do BRE. Portfelami Skandii zarządza na ich
    zlecenie Credit Suisse. Poza tym, co za różnica ?

    >Będę się powtarzał, ale nie wierzę aby SFI
    >funkcjonowało bezprowizyjnie (nawet jeśli w tej chwili tak działa, to kiedyś
    >się to musi skończyć - albo mBank się skończy, albo zacznie brać prowizje :)
    mBank nie działa bezprowizyjnie, tylko bierze po prostu prowizje mniejszą
    niż Skandia. Poza tym oferując SFI zachęca ludzi do trzymania reszty kasy
    także u nich.

> [...]
    >jest w perspektywie kilkunastu czy kilkudziesięciu lat i w przypadku
    >większych pieniędzy cenniejsza niż chwilowe zauroczenie darmową ofertą
    Z drugiej strony można powiedzieć, że BRE Bank funkcjonuje w polsce od 20
    lat (Skandia od 7) i ma u nas większe doświadczenie inwestycyjne.
    Darujmy sobie "wiekowość" instytucji, bo zaraz dojdziemy do tego, że
    najlepsze w polsce są PZU i PKO BP

> [...]
    >trwania programu. Wypłaty z rachunku wolnych aktywów wypłaca się
    >bezprowizyjnie i bez opłat likwidacyjnych do pełnej wysokości aktywów na tym
    OK. Wierzę na słowo, bo ja się nie załapałem na takie cuda, jak "rachunek
    wolnych aktywów" (a przynajmniej z niczym mi się to nie kojarzy)

> [...]
    >kwoty 1 mln zł (!) aktywów jest to opłata w wysokości 758,60zł rocznie. To
    >jest kompletny koszt tego, że nasza inwestycja ma charakter polisy.
    A nie biorą już 15% wpłat w pierwszym roku ?

> [...]
    >zaplanować inwestycję aby ponosząc większe ryzyko zmusić pieniądze do
    >mocniejszej pracy, żeby to one zarobiły na konieczne opłaty.
    Tak samo jesteś w stanie przewidzieć w przypadku SFI jak i Skandii. Nie
    widzę gdzie tutaj miałby być zysk.
    To tak jak Skandia przed wprowadzeniem Belki ogłaszała, że to nie ma
    znaczenia, bo wszędzie na świecie ubezpieczenia z funduszem są z tego
    zwolnione. No i jakoś nie wyszło.

> [...]
    >jeden z wielu produktów inwestycyjnych na rynku, jednak posiadający pewne
    >cechy istotne dla pewnej grupy inwestorów.
    Inwestuję w wielu miejscach.
    Nie chodzi mi o żadne "pretensje" do Skandii. Dostałem od nich ofertę,
    mogłem powiedzieć tak lub nie, postanowiłem zainwestować. Moje ryzyko.
    Po prostu teraz wybrałbym SFI - i to jest odpowiedź na zadane na starcie
    pytanie :-)

    >Za parę lat znowu pojawi sie lepszy produkt od SFI pod pewnym względem - czy
    >to znaczy, że już teraz wiesz, że wtedy SFI będzie "be"?
    Zależy od oferty :-)

  • 8. Data: 2006-02-16 20:01:11
    Od: "roythekid" <r...@p...onet.pl>

    > mBank nie działa bezprowizyjnie, tylko bierze po prostu prowizje mniejszą
    > niż Skandia. Poza tym oferując SFI zachęca ludzi do trzymania reszty kasy
    > także u nich.

    A czy mógłby ktoś podać dokładnie, ile wynoszą prowizje i opłaty w SFI? Bo
    z treści publikowanych przez SFI i z innych dyskusji wynikało, że SFI robi
    przyjemność za darmo.

    > OK. Wierzę na słowo, bo ja się nie załapałem na takie cuda, jak "rachunek
    > wolnych aktywów" (a przynajmniej z niczym mi się to nie kojarzy)

    Jeśli masz multiportfel to rachunek wolnych aktywów też, tylko pewnie o tym
    nie wiesz - niedawno miałem również Klienta inwestującego w Skandii od wielu
    lat i też był zdziwiony, że w Skandii można swobodnie inwestować - był
    święcie przekonany, że kupił ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym.
    Multiportfel Skandii to zdecydowanie program inwestycyjny z minimalną
    ochroną ubezpieczeniową.

    > A nie biorą już 15% wpłat w pierwszym roku ?

    Już też nie biorą. W przypadku programów 15-24 letnich jest jeszcze
    prowizja wstępna 3-6%, chociaż nie w każdym przypadku, bo zdarzają się
    promocje.

> [...]
    > To tak jak Skandia przed wprowadzeniem Belki ogłaszała, że to nie ma
    > znaczenia, bo wszędzie na świecie ubezpieczenia z funduszem są z tego

    Potencjalny zysk jest w ochronie aktywów wynikającej z polisy - aktywa
    Klienta w Skandii są wyłączone spod ewentualnych egzekucji i postępowań
    spadkowych oraz można przekazać aktywa osobie trzeciej bez podatku od
    darowizny. Również są nieobciążone belką w trakcie trwania programu
    każdorazowo w przypadku transferów środków pomiędzy funduszami oraz w
    przypadku śmierci - aktywa stają się wtedy świadczeniem ubezpieczeniowym.

    > Zależy od oferty :-)

    Nie wiem jaką efektywność osiągniesz po latach "skakania" pomiędzy
    konkurencyjnymi produktami, ale życzę Ci powodzenia. Chociaż proponowałbym
    Ci jeszcze dokładnie zweryfikować aktualne właściwości Twojego programu w
    Skandii, bo być może się okaże, że teraz po latach dużo efektywniej możesz
    inwestować w Skandii na swoim własnym programie, a być może wszystkiego nie
    wiesz. Multiportfel Skandii podobnie jak inne produkty na rynku ewoluuje,
    jak sam wcześniej zauważyłeś.
    Pozdrawiam,
    RR

  • 9. Data: 2006-02-16 20:12:15
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    roythekid wrote:
> [...]
    > z treści publikowanych przez SFI i z innych dyskusji wynikało, że SFI robi

    Każdy fundusz pobiera opłatę za zarządzanie( % od aktywów ), więc nie za
    darmo.

    Natomiast _NIE_ pobierają opłąty za: nabycie, umorzenie, konwersję
    (jedyny znanym mi wyjątek to SEB) itd.
    KJ

  • 10. Data: 2006-02-16 20:46:39
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@a-to-tez-wp.pl>

> [...]

    > kwestie zabezpieczenia finansowego, to zdecydowanie lepsze jest SFI, gdzie
    > w każdym momencie możesz wyciągnąć dowolną ilość pieniędzy bez żadnych

    Witam
    Wydaje mi sie ze zapomniales iz ze Skandii mozesz wyciagnac czesc pieniedzy
    (do wysokosci sumy wplaconych skladek)bez podatku belkowego mimo ze masz
    zyski-w ten sposob podatek pracuje do konca trwania programu dla Ciebie (
    nie znalazlem nic na ten temat w ofercie SFI)
    Poza tym jesli zmieniasz fundusze miedzy soba ale te fundusze naleza do
    roznych towarzystw inwestycyjnych ktore zarzadzaja funduszami to placisz
    belkowe w SFI a w Skandii nie.W SFI znalazlem tylko i to w regulaminie ze
    nie pobieraja oplat i belkowego tylko gdy zmieniasz fundusze nalezace do
    jednego towarzystwa.
    Choc na pewno zaleta SFI jest to jesli chcesz dlugo oszczedzac w jednym
    funduszu( funduszach) nie zmieniajac wogole skladu swego portfela - wtedy
    SFI jest tansze.

    Pozdrawiam
    Przemek Kopta