  • 51. Data: 2022-09-07 15:04:27
    Temat: Re: Rachunki uniwersalne ROR/IDG
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" teqdev$26f$1$P...@n...chmurka.net

    > Widzisz drakońskie stawki opłat - robisz w tył zwrot.

    To jest tak zwany samosąd... [być może sprzeczny z Konstytucją]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.*_'

  • 52. Data: 2022-09-07 15:57:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 5 września 2022 o 19:20:43 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > że ludziom się wydaje, że zaoszczędzą, a się przekonują przy pierwszej
    > kontroli...
    > Może w tym być racja, bo ja dokładnie nie wiem jakie są obowiązki.
    > Ryczałt to niby tylko ewidencjonowane przychody, ale pewnie są jakieś
    > wymogi jak to dokładnie robić.
    > Tam się jeszcze popytam więc to co tu wspominam to nie pytanie, ale np.
    > gdzieś wyczytaliśmy, że Rachunek trzeba wystawiać tylko jak ktoś sobie
    > tego zażyczy. Czy to znaczy, że można po prostu ewidencjonować
    > przychodzące przelewy (zakładamy zero gotówki - wszystko przelewami).

    Hmm, ciekawe co można pofajnować w ewidencjonowaniu przychodów...
    Ew. pomylić, do której stawki wchodzi.
    Cóż, w razie wątpliwości dajemy do 17% - za to raczej kary nie wlepią.
    Aha, znalazłem, że od początku 2022 korepetycje (ogólnie "działalność edukacyjna")
    jest na 8,5%. Ciekawe, że wcześniej było 17%. Sądzą, że szarą strefę zmniejszą? ;>

    A czy wystawianie rachunków ma coś wspólnego z podatkami?
    Oczywiście prowadzenie przedsiębiorstwa to kupa innych głupich obowiązków oprócz
    podatków.

> [...]
    > dotarła do nas informacja, że 8.5% (właśnie skojarzyłem, że tak na 100%
    > to jeszcze tego nie jestem pewny a byłaby już najwyższa pora).
    > Ale ile zapłacić od takich zysków. Stawek ryczałtu jest tyle co nie
    > miara. I jakie kwity potem na to wystawić. Zrobić jakąś drugą ewidencję
    > przychodów na inną stawkę tylko na ten jeden przelew.
    > Uznałem, że kłopoty z tym związane czynią te wisienki zbyt drogimi. Moje
    > założenie jest obecnie takie, że trzeba w wybranym banku (zapewne
    > mBanku) dokładnie zapoznać się z promocją, aby wiedzieć jak jej uniknąć.

    No nie, żeby wisienki to był gwóźdź do trumny? Widać nasączone alkoholem metylowym.
    livesmarter.pl podaje, że można wpisać w 3%.
    Ale nawet jak wpiszesz w 17% to i tak jesteś do przodu.
    Oczywiście wykręcanie obrotu na siłę jest bez sensu - jak ma być to działalność, do
    której
    się nic nie kupuje (a w sumie chyba po to wybieracie ryczałt, bo czy rozliczania na
    zasadach ogólnych
    to jest jakiś problem oprócz tego, że podatku będzie 17% minus kwota wolna, a nie
    8,5%?),
    to wiadomo, że moneyback niewiele da, nawet 10% jak w żubrze.

    Ale rzeczywiście - zrobiłem krótki przegląd promocji i - oprócz darmowości na jakiś
    czas,
    choć niekoniecznie bezwarunkowej (np. żubr - konto darmowe na 2 lata, ale tylko jak
    masz debetówkę,
    a jak nie wydasz nią 300zł/mc to 7zł kasują - no niby warto wydawać, bo jest 10%
    moneyback, ale
    co jak nie wydajesz "na firmę"?) - to kasa jest za moneyback kartowy, wzięcie
    terminala oraz leasingu.

> [...]
    > jest drogie i tylko dzięki wpływaniu wynagrodzenia darmowe to zapewne
    > firmowe będzie jeszcze droższe. Zapomniałem, że teraz to chyba już to
    > osobiste jest inne niż było jak zakładałem i to co pamiętam już do niego
    > nie pasuje.
    > Po tym co napisałeś to może jeszcze rzucę okiem na citka. Oni chyba się
    > nastawiali właśnie na obsługę DG to może mają ciekawą ofertę.
    > Tylko, że oddziały faktycznie znikają odwrotnie do grzybów po deszczu i
    > mimo, że nie wiem po co może się przydać oddział, ale jednak jakby co to
    > lepiej żeby nie trzeba było robić w tym celu wyprawy.

    citek się poprawił bardzo z ofertą ROR dla fizoli.
    Jak teraz jest z DG to nie wiem, kolega miał kilka lat temu - nie narzekał.
    Ew. rzuć okiem jeszcze na nest.
    Popierdółka, ale darmowa bezwarunkowo + wisienki.
    Popierdółki bez pokrycia bym nie polecał - ale moja firma zmieniła z ING już ładny
    kawał czasu temu i pani księgowa nie narzeka.
    Aha, oddział citka masz w Gdyni, raczej już nie zamordują, jedyny w promieniu
    kilkuset km ;>
    Oddziałów nesta poszukaj sam i wybierzcie się na spacer do najbliższego.

  • 53. Data: 2022-09-07 18:14:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Hmm, ciekawe co można pofajnować w ewidencjonowaniu przychodów...
    > Ew. pomylić, do której stawki wchodzi.

    Było hasło o zrobieniu sobie samemu w arkuszu.
    Jak się człowiek bierze za coś, czego nigdy nie widział na oczy to może
    coś zrobić źle. Może raczej powinienem powiedzieć dobrze, ale niezgodnie
    z jakimiś zasadami.

    Np. jak wszystkie przychody podchodzą pod jeden % to jest dla mnie
    prawie pewne, że jak zrobię tabelkę:
    LP | Data | Opis | Kwota
    Jak na końcu zsumuję kolumnę kwota z danego miesiąca i pomnożę przez
    8,5% to dostanę zaliczkę do zapłacenia.
    Raczej nie widzę podstaw, aby się do takiej tabelki czepiać.

    Ale jak się pojawiają różne % to:
    - czy robić całkiem osobną tabelkę dla każdego z nich?
    - czy robić po prawej tyle kolumn ile pojawia się różnych % i
    odpowiednie przychody wpisywać w odpowiednie kolumny.
    - czy może dopisać na końcu kolumnę w którą się przy każdej pozycji
    wpisze % i w następnej kolumnie iloczyn kwoty i % i tę ostatnią kolumnę
    można zsumować aby mieć podatek.

    I już mam 3 możliwości. Każda według mnie równie dobra bo wszystko jest
    jasne. Tak sobie skojarzyłem, że nie tylko podatek trzeba wyliczyć, ale
    też sumę przychodów bo w kwicie do ZUS występuje. I to nie z danego
    miesiąca tylko od początku roku. W każdym z wariantów trzeba więc jakoś
    uzyskać też sumę przychodów z miesiąca i jakoś zorganizować dodawanie
    jej do sumy poprzednich miesięcy. Najłatwiej będzie w tej z wpisywaniem
    % w każdym wierszu bo wszystkie przychody w jednej kolumnie.

    Jeśli można sobie wybrać dowolną z zaproponowanych przeze mnie metod i
    nikt się o to nie przyczepi to rozumiem Twoje zdziwienie: "co można
    pofajnować...". W takiej sytuacji rzeczywiście sprawa jest prosta -
    jakkolwiek się zrobi jest OK.
    Ale ja na tę chwilę nie wiem czy można dowolnie, czy jest może jakiś
    jedynie słuszny sposób i jak sobie zrobiłbym inaczej to komuś się nie
    spodoba.

> [...]
    > jest na 8,5%. Ciekawe, że wcześniej było 17%. Sądzą, że szarą strefę zmniejszą? ;>

    To by wyjaśniało, że w jakiejś liście za co która stawka ryczałtu na
    którą trafiłem w lutym (może nie całkiem aktualna) nie mogłem się
    doszukać korepetycji i wychodziło mi, że pewnie 17%.
    Wtedy założyłem, że ryczałt bez sensu jak według skali też 17% ale kwota
    wolna i ulga dla klasy średniej. Teraz przy 12% wg skali to ryczałt 17%
    w żaden sposób nie może mieć sensu.

    > A czy wystawianie rachunków ma coś wspólnego z podatkami?

    Wydaje mi się (ale przy ryczałcie nie jestem pewien), że obowiązek
    podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury/rachunku a nie w
    momencie wpłynięcia kasy. Bo przychodem nie jest kwota przelewu (która
    może być 0) tylko kwota wpisana na fakturze/rachunku.
    Czyli jak nie dostaniesz kasy to twój problem - podatki i tak musisz
    zapłacić.
    Dlatego zaskoczyło mnie tak postawione pytanie bo wydawało mi się, że
    wystawienie faktury/rachunku ma dużo wspólnego z podatkami.
    Chyba, że czegoś kompletnie nie rozumiem.
    Jeśli potrafisz wskazać gdzie się mylę, co by uzasadniało to Twoje
    pytanie to chętnie się dowiem.

    > Oczywiście prowadzenie przedsiębiorstwa to kupa innych głupich obowiązków oprócz
    podatków.

    W przypadku korepetycji to z głupich obowiązków to chyba tylko podatki i
    RODO. Ale mogę jeszcze na razie o czymś nie wiedzieć.

    > No nie, żeby wisienki to był gwóźdź do trumny? Widać nasączone alkoholem metylowym.
    > livesmarter.pl podaje, że można wpisać w 3%.

    Już kiedyś mi się ten adres obił, ale nigdy nie zaglądałem. Muszę gdzieś
    go wpisać, aby nie zgubić.

    > Ale nawet jak wpiszesz w 17% to i tak jesteś do przodu.

    Przez literkę 'w' zaczynam podejrzewać, że w jedynie słusznej metodzie
    jest chyba tyle kolumn ile stawek ryczałtu. Bo gdyby się do wiersza
    dopisywało % to nie napisałbyś 'w'.

    Dziś w nocy posunąłem się o kilka stron w regulaminie mOrganizera.
    Jestem w okolicy RODO. Deklarują tam pomoc w spełnieniu wymogów.
    Ciekawe, czy w tym ich fakturowaniu da się tak zrobić, aby na każdym
    rachunku wpisała się formułka spełniająca obowiązek informacyjny i
    byłoby z czapy. Nie widziałem na stronach mBanku żadnych instrukcji do
    mOrganizera.

> [...]
    zasadach ogólnych
    > to jest jakiś problem oprócz tego, że podatku będzie 17% minus kwota wolna, a nie

    Coś wiesz, że w kolejnej wersji Nowego Ładu wracamy do 17%?

    Według mnie w ogólności w rozliczeniu ogólnym jest więcej problemów niż
    w ryczałcie. Trybem pracy firmy w której żona udzielała korepetycji było
    (przed pandemią), że nauczyciel przyjeżdża do ucznia.
    Przy takim trybie po przejściu na JDG w rozliczeniu ogólnym pojawia się
    kwestia samochodu a to bywa nieproste.

    1.5 roku temu zmienialiśmy samochody w firmie (osobowe, użytkowane też
    prywatnie). Pierwszy raz były to samochody po 3 letnim leasingu. Mamy
    umowę z jakąś firmą od księgowości. Nie prowadzą nam ksiąg, ale umowa
    obejmuje możliwość zasięgania języka. No i oni wbili do głowy naszemu
    koledze, który prowadzi nasze księgi, że nam się zupełnie nie opłaca
    wykupować samochodu po leasingu i go sprzedawać a nam wychodziło, że na
    każdym będziemy kilka tysięcy do przodu. Trochę nam zajęło przekonanie
    kolegi i tamtej firmy, że są w błędzie głębokim. Ustaliliśmy, że
    wykupujemy i sprzedajemy. Jak 2 miesiące później zaczęliśmy to tak
    realizować (mi pierwszemu się kończył leasing) to znów afera. Oni znów
    uważają po swojemu i znów suszą głowę koledze, a ten wydzwania do mnie -
    jak ja to zrobiłem - przecież tak jest bez sensu. W dyskusji z nami
    koronny argument, że oni się tym zajmują od 20 lat to wiedzą lepiej.
    Ponieważ to kolega miał to wszystko odpowiednio powpisywać to drugi raz
    musieliśmy to samo wykładać, aż w końcu i oni stwierdzili... no
    rzeczywiście w waszej sytuacji to faktycznie macie rację. Ale przecież
    nasza sytuacja jest zupełnie typowa.
    A praprzyczyną wszystkiego było to, że gdzieś tam się liczy cały VAT, a
    gdzieś połowa no i z tego im wychodziło, że wszystko co zyskamy na
    różnicy ceny netto zje VAT a to jest bzdura totalna. Oczywiste jest, że
    VAT tak nie może działać i wystarczyło trochę poszukać w przepisach aby
    znaleźć jak tę 'stratę' na VAT się anuluje.

    Opisałem to jako argument, że z zasadami ogólnymi mogą się wiązać jakieś
    problemy, których nie ma przy ryczałcie.

    > citek się poprawił bardzo z ofertą ROR dla fizoli.
    > Jak teraz jest z DG to nie wiem, kolega miał kilka lat temu - nie narzekał.
    > Ew. rzuć okiem jeszcze na nest.
    > Popierdółka, ale darmowa bezwarunkowo + wisienki.

    Nie chcę kolejnych banków.
    Konto jak konto. Najważniejsze jest oferta około kontowa - co i za ile.
    Na razie nie znalazłem niczego co bym uznał, za konkurencyjne do
    mOrganizera. Ale oczywiście całego rynku nie sprawdziłem.

    > Aha, oddział citka masz w Gdyni,

    Właśnie niedawno odkryłem, że zniknął oddział we Wrzeszczu gdzie
    odwiedzałem ich z dowodem, bo nie chciałem im wysłać skanu mailem.
    Za jedną z zalet Citka uważałem, że w oddziale we Wrzeszczu jest
    bankomat wypłacający chyba w kilku walutach. Kiedyś wypłacałem euro w
    oddziale Aliora - chyba z godzinę w kolejce. Dlatego taki bankomat
    uznałem za zaletę.

    > Oddziałów nesta poszukaj sam i wybierzcie się na spacer do najbliższego.

    Do rozważenia tylko jakby mieli za darmo oprogramowanie do prowadzenia
    ewidencji przychodów.

    Mam nadzieję, że to nie jest problem, że działalność już zgłoszona, a
    konto nie założone.
    P.G.

  • 54. Data: 2022-09-14 23:22:35
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 3 Sep 2022 13:48:50 +0200, cef <c...@i...pl> wrote:

    >w Santanderze pojawia się kwota brutto na normalnym rachunku
    >i dodatkowo pojawia się obciążenie głównego rachunku kwotą VAT
    >z tej faktury i ta kwota VAT jest przeksięgowana automagicznie na
    >rachunek VAT.
    Obaj macie racje :) Tylko Poldek skrócił opis, pominął operacje
    wewnętrzne i zgodnie z prawdą podał że saldo rachunku głównego
    powiększa się o netto.

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 55. Data: 2022-09-14 23:26:56
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 4 Sep 2022 10:25:12 +0200, cef <c...@i...pl> wrote:

    >Ja nie płacę nikomu podzieloną, bo wiem, że to kłopot dla odbiorcy
    >a dla mnie więcej klikania. Czyżby inni płacili często tak?
    Szeroko pojęta budżetówka dostała na szkoleniach "obowiązek" płacenia
    podzieloną płatnością nawet przy małych kwotach, ale nie wszyscy się
    wywiązują.

    WAM

  • 56. Data: 2022-09-14 23:49:28
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 5 Sep 2022 06:01:53 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >Tym bardziej z tymi mechanizmami księgowymi (z drugiej strony - czy to naprawdę
    potrzebne
    >i nie wystarczy kartka w kratkę, ew. arkusz kalkulacyjny?).
    A ta kartka w kratkę JPK umie wysłać? :D

    WAM

  • 57. Data: 2022-09-14 23:58:09
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 5 Sep 2022 19:20:39 +0200, Piotr Gałka

    >W Santanderze 3% od operacji kartą (do 150zł) miesięcznie. Trzeba wydać
    >5000. Czy jest sens kartą do konta firmowego płacić za pietruszkę po to
    >aby jakoś wydać te 5000.
    A co to za problem? Chowasz inne karty i płacisz tą :)

    >Czy jak będzie wydatek z firmowego na
    >pietruszkę to będą chcieli zobaczyć fakturę wystawioną na firmę za tę
    >pietruszkę.
    Nie było faktury. Kurtyna.

    >A poza tym w opisie promocji jest informacja, że te pieniądze z promocji
    >to przedsiębiorca ma wpisać jako przychód z DG i się rozliczyć.
    [...]
    >Ale ile zapłacić od takich zysków.
    Można np 3%:
    "odsetki od środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych, o
    których mowa w przepisach prawa bankowego, lub rachunkach w
    spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w
    związku z wykonywaną działalnością gospodarczą, w tym także odsetki od
    lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub
    inwestowania, tworzonych na tych rachunkach"

    >I jakie kwity potem na to wystawić. Zrobić jakąś drugą ewidencję
    >przychodów na inną stawkę tylko na ten jeden przelew.
    Pamiętaj, że składka zdrowotna się dzieli (odlicza) proporcjonalnie :D

    WAM

  • 58. Data: 2022-09-15 00:06:02
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 7 Sep 2022 18:14:53 +0200, Piotr Gałka

    >To by wyjaśniało, że w jakiejś liście za co która stawka ryczałtu na
    >którą trafiłem w lutym (może nie całkiem aktualna) nie mogłem się
    >doszukać korepetycji i wychodziło mi, że pewnie 17%.
    Błąd. 8,5% to stawka "podstawowa" dla wszystkiego co nie pasuje do
    innych stawek. Programistom wmawiają że im obniżyli do 12% a przecież
    12% to stawka podwyższona :)

    WAM

  • 59. Data: 2022-09-15 08:29:51
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 14 września 2022 o 23:49:32 UTC+2 WAM napisał(a):

    > A ta kartka w kratkę JPK umie wysłać? :D

    No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?
    Nauczyciel dający korepetycje na ryczałcie musi?

    Nawiązując - nieszczęsny "Płatnik".
    Ww. nauczyciel musi składać deklaracje ZUS?
    Jeśli tak, to koniecznie przez "płatnika" (co wiąże się z kwalifikowanym podpusem
    elektronicznym)?
    Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?

    No i w sumie jakie są jeszcze pułapki?

  • 60. Data: 2022-09-15 08:31:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 15 września 2022 o 00:06:04 UTC+2 WAM napisał(a):
    > On Wed, 7 Sep 2022 18:14:53 +0200, Piotr Gałka

    ;>
    > Błąd. 8,5% to stawka "podstawowa" dla wszystkiego co nie pasuje do
    > innych stawek. Programistom wmawiają że im obniżyli do 12% a przecież
    > 12% to stawka podwyższona :)

    A nie byli w "wolnych zawodach" na 17%?
    Hmm, nauczyciel na korki to też "wolny zawód"?
    Droga ta wolność...