    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pośrednik finansowy
    Date: Tue, 20 Apr 2021 15:53:21 +0200

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > To tak jak w euro - cena taka sama na "raty 0%" jak i "za gotówkę" - a
    > wyższa o dobre 20% od cen netowych (nawet ich własnego oddziału
    > netowego oleole). Do tych "rat 0%" dopłacają też frajerzy, którzy tam
    > kupują - albo może nie tyle frajerzy, tylko tacy, co nie chcą lub nie
    > mogą czekać na paczkę.

    Obserwacje są (zapewne) częściowo prawdziwe, ale podobnie często ceny
    w tym sklepie nie są wyższe niż w innych miejscach. Podobnie jest
    z innymi "drogimi" sklepami (np. komputronik albo inny MM). Chociaż
    akurat euro było "od zawsze" tanie - to "elektroland" był ten drogi :-)
    Sprawa jest obecnie prosta, klient kupuje w najtańszym (lub jakoś tak)
    sklepie i ten ostatni nie ma tu wiele do powiedzenia.

    > Albo tak jak było z kartami płatniczymi - trafiały się pojedyncze
    > sklepy (nieodżałowany ZNAK, jeden z najorginalnieszych sklepów, jakie
    > widziałem, klient zwykle wychodził z czymś zupełnie innym niż
    > pierwotnie chciał kupić ;) w których gotówką było taniej niż kartą -
    > bo banki i duopol tępiły to srodze. I płacący gotówką również zrzucali
    > się na IF - wtedy sięgający nawet 4%. Po tym, jak unia ustawiła górny
    > pułap na 0,5% pojawiła się w PL deflacja.

    Nie, Unia nie ustawiła w ogóle takiego (akurat) pułapu.
    - w 2014 r. Polska wprowadziła pułap 0,5% (wiele krajów europejskich
    miało wtedy znacznie wyższe opłaty, w Polsce to była bardzo duża
    zmiana)
    - w 2015 r. Unia wprowadziła pułap 0,2% / 0,3% (dla większości
    transakcji)

    4% - masz na myśli raczej łączne opłaty dla agenta karcianego. Jeśli
    tak, to były także (nieco) wyższe w niektórych okolicznościach (przy
    niekorzystnej metodzie rozliczenia i/lub niekorzystnym profilu
    działalności sprzedawcy).

    Tak czy owak, deflacja pojawiła się w Polsce raczej kilka lat wcześniej.
    Tu niestety mamy do czynienia z "inflacją/deflacją" (rzeczywiście
    dotyczącą społeczeństwa) oraz z "inflacją/deflacją GUS". Być może
    w obecnej odsłonie matriksa "deflacja GUS" pojawiła się po 2015 r. -
    niestety w powszechnym odbiorze wtedy właśnie pojawiła się znaczna
    inflacja, dotycząca w szczególności opłat podstawowych, związanych
    z mieszkaniem oraz żywnością.

    Natomiast jest prawdopodobne, że bez spadków MIF inflacja byłaby jeszcze
    wyższa.
    --
    Krzysztof Hałasa