    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 26 Jun 2023 03:16:48 -0700 (PDT)
    <12mt70y2mu32y$.1rbwunudixmmy.dlg@40tude.net>
    <u723vq$28k$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <u72dh8$8hr$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <u74rma$ptr$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <u78ibo$eh0$1$cef@news.chmurka.net>
    <u792fd$osg$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <u79ctn$v4v$1$cef@news.chmurka.net>
    <u7ag1u$prj$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <u7b6ak$782$1$cef@news.chmurka.net>
    <1...@g...com>
    <u7bh22$e9g$1$cef@news.chmurka.net>
    Subject: Re: Nowy regulamin serwisu PKP- crosspost
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 26 czerwca 2023 o 10:10:29 UTC+2 cef napisał(a):

    > Z tego opisu ja zrozumiałem, że kolega Robert kliknął jakiś abonament
    > i przychodziły mu stałe obciążenia co kilka miesięcy na kilkanaście
    > złotych. Ponieważ pewnie umowa była wieloletnia, to korespondencja,
    > którą słał do sprzedawcy
    > w celu zaniechania obciążania karty nie była w stanie usunąć
    > subskrybcji (bo zaklepał np na 2 lata) więc on niby wypowiedział, ale
    > faktycznie nie mógł nic uchylić (może jakiś UOKiK by pomógł, że chytrze
    > ukryli warunki ale firma pewnie ze Sri Lanki :-) więc nie zadziała)
    > I potem chyba po zastrzeżeniu dostał nową kartę w tym banku z innym
> [...]

    Jak się po internetach popatrzy, to są takie cytaty:

    "Pamiętaj, że zastrzeżenie karty nie rozwiąże Twojej umowy z usługodawcą.
    Jednak po jej zablokowaniu nikt nie będzie mógł obciążyć konta na podstawie danych
    tej karty. "
    https://spolecznosc.ing.pl/-/Karty-debetowe-do-rachu
    nku-i/Niechciane-obci%C4%85%C5%BCenia/td-p/13080

    Niby ładnie, tylko że przy cyklicznej jest możliwe, że konto nie jest obciążane na
    podstawie danych karty,
    tylko na podstawie tego pierwszego obciążenia, które było zrobione przed
    zastrzeżeniem.
    Inaczej "cykliczne" niczym by się nie różniło od osobnych obciążeń.
    A zastrzeżona karta nie znika ze wszechświata.
    O, w takim mbąku zdechłe delfiny widniały latami w ST, ludzie na forum się burzyli,
    ale widać głupi
    byli, bo to pomocne (oczywiście w nowym ST to zlikwidowali) - możesz sobie po latach
    zobaczyć
    obciążenia karty, a możesz zobaczyć też, na jaką kartę - np. zastrzeżoną - przychodzą
    "dziwne obciążenia".

    "Czy zastrzeżenie karty anuluje subskrypcje?
    Zastrzeżenie karty nie anuluje płatnej subskrypcji. Jedyną możliwością zakończenia
    takiej usługi jest bezpośredni kontakt z jej dostawcą."
    https://www.czerwona-skarbonka.pl/zastrzezenie-karty
    /

    No i tutaj jest pytanie o to, co by się działo, gdyby zastrzeżenie karty pomagało na
    niechciane "cykliczne" - czy
    usługa byłaby nadal świadczona i powstałby dług klienta wobec usługodawcy, czy też
    usługodawca
    może obciążyć klienta - i to zapewne również z możliwością wejścia w niedozwolony
    debet,
    zapewne też przed niczym nie ochroni"sprytne" ustawienie limitów na zero - bo inaczej
    cokolwiek
    takiego jak "cykliczne" obciążenie nie miałoby sensu.

    Można by się dziwić, że bank najpierw proponował zastrzeżenie karty - bo wiadomo, że
    to nic nie da - a już śmiać
    się totalnie z tego, że zaproponował potem zastrzeżenie drugiej karty - gdyby to nie
    było takie żałosne.

    Hmm, ale idąc dalej - co z takimi obciążeniami po zamknięciu rachunku lub rozwiązaniu
    umowy KK?
    W sumie taki przychodzące obciążenia mogą uniemożliwić zamknięcie - np. taki mbąk
    wymaga
    3 kolejnych pustych wyciągów (swoją drogą ew. sprawa dla uokik - jeszcze trzebaby
    sprawdzić,
    kiedy wysyłają informację o zamknięciu kredytu do BIK).

    Osobiście nigdzie się jeszcze nie natknąłem nawet na propozycję cyklicznego
    obciążania,
    ale ja nie wpisuję numerów kart na stronach firm krzak ze srilanki.
    Ale tak naprawdę może być bardzo trudno odróżnić "zwykłą pojedynczą" płatność od
    "cyklicznej".
    Ha, przy takiej rozkminie człowiek zaczyna lepiej rozumieć popularność paypala.

    Może było z tym tyle problemów, że organizacje zrezygnowały z umożliwiania takiego
    obciążania.
    Np. kiedyś dawno dawno, że nawet nie wiem, czy ja taką miałem (muszę sprawdzić,
    jakieś mam
    w piwnicy - ale wydaje mi się, że jakąś pasek-only miałem) mbąk, a może i inni,
    wydawali karty ważne rok.
    Ludzie też się dziwili, czemu tak, może paskowanie niszczy kartę, ale z drugiej
    strony wtedy było
    niewiele miejsc, gdzie w ogóle dało się kartą zapłacić.
    Kiedy zaczęli wydłużać - nie wiem, może po wejściu chipów, z db chipowe bez pikacza
    miałem już chyba ważne na 3 lata, ale to był już 2011, zaś po wejściu pikacza MC
    zaczął
    dawać karty nawet na 5 lat, choć visy pozostały w większości na 3 (np. tak jest w
    mbąku),
    rekord to chyba santander na 4 (ale u nich z kolei i MC są na 4 lata).

    W google pay jak kończy się ważność plastiku to trzeba ponowić "rejestrację" - podać
    nową
    datę ważności i CVC2/CVV2.
    Zapewne przy subskrypcjach "na dane karty" byłoby tak samo.
    Powiedzmy, że co 3/4/5 lat może dałoby się to przeżyć - choć wygodne to nie jest, na
    pewno nie
    jest to coś jak wymiana, a co dopiero utrata telefonu (tak jak ostatnio
    zablokowaliśmy ajfona Wujka,
    no i teraz dzwoń do tego człowieka, co mu go pomagał kupić i wszystko poustawiać,
    "numer telefonu jest w mojej komórce" - no pewnie, na szczęście ten numer był też
    zapisany w kalendarzu) - no
    ale konieczności odświeżania co roku to chyba nikt by nie zdzierżył,
    więc może na te dawne czasy była właśnie taka "subskrypcja na konto karty", a nie "na
    dane karty".
    Coś jak uproszczone PZ - zamiast numeru konta podajesz numer karty, no w sumie może
    jest
    nieco krótszy (choć 16+4+3 to niewiele mniej niż 26, a np. numery kont w DE są
    krótsze),
    ale kartę łatwiej mieć przy sobie niż numer rachunku (tak jak zawsze się
    zastanawiałem nad tym, jaki ma sens
    pozwalanie przez mbąk wpłacania we wpłatomacie na zastrzeżoną kartę, którą
    regulaminowo
    powinno się zaraz po zastrzeżeniu zniszczyć - a niepozwalanie na wpłacanie
    na ręcznie wpisany numer rachunku - przecież pomylić się jest bardzo trudno),
    albo "przelew blik na numer telefonu".

    I wtedy taki numer jaki mi zrobił citek (a i mbąk z poduszczenia MC takie numery
    odwalał) może przejść - bo jakby przez taką
    wymianę jeszcze padły subskrypcje to klienci mogliby nie zdzierżyć (choć są cierpliwi
    - dziś pani księgowa od rama
    zamiast pracować patrzy na kręcące się kółka na niebieskich ekranach - znów jakaś
    "zaraza aktualizacyjna" - więc
    do "wtedy zasię diaboł nie zdzierży" może być daleko) może przejść.
    No chyba że akurat mi wymienili dlatego, że widzieli, że nie mam żadnych subskrypcji.