  • 1. Data: 2011-09-01 19:51:30
    Temat: Nowe w KK Citi
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    W skrocie - miesieczna zamiast rocznej oplaty za KK + podwyzka oplat i
    oprocentowania. Przyszla dzisiaj nowa TOiP. Chyba to bedzie nowy trend
    na rynku (miesieczna oplata zamiast rocznej). Po (bezplatnej) wymianie
    na zblizeniowe przyszly do mnie jakis czas temu KK Citi z podpisem na
    awersie i zdjeciem - mimo ze nie zamawialem. Zdjecie wyciagniete z karty
    ZTM. Oczywiscie wygladam jak "nie podchodz" ;)

    KK BP mam w promocji - zwolnienie oplat za wyrobienie odpowiednich
    rocznych obrotow, ale musze sie upewnic jak teraz bedzie po nowemu - z
    TOiP wynika, ze chyba nowe oplaty nie obowiazuja w takim przypadku - ale
    musze sprawdzic jak to w moim przypadku jest.

    A wlasnie z tego powodu dzisiaj zamknalem MC Multi bo nie wchodzily w
    miesieczne transakcje mtransfery przy platnosciach internetowych (z
    lenistwa nie chcialo mi sie wpisywac numerow karty, etc). No i mimo
    kilku transakcji miesiecznie 7 zl zwrotu nie przyslugiwalo...

    Do tego jeszcze wymowilem KK MediaMarkt (splacany lapotop po 30
    miesiacach - raty 0%) i jeszcze pod nozyczki idzie w najblizszym czasie
    KK Tesco. Co ciekawe obslugiwana jest juz w placowkach Lukasa -
    teoretycznie jeszcze jakies promocje sa dla tej karty. Na stronach Tesco
    wciaz wisi Lukas.

    Tak pastrze, ze mi raptem 6KK zostanie (liczac z DC). Chyba trzeba sie
    znowu rozejrzec i odnowic kolekcje. Gdzie te czasy, kiedy sie mialo 12KK...

    --
    Zapraszam na http://www.bankowymokiem.pl - blog PKO Banku Polskiego
    Zobacz jak wygladaja Szkolne Kasy Oszczednosci http://www.szkolneblogi.pl

  • 2. Data: 2011-09-01 20:50:24
    Temat: Re: Nowe w KK Citi
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Tak pastrze, ze mi raptem 6KK zostanie (liczac z DC). Chyba trzeba sie
    > znowu rozejrzec i odnowic kolekcje. Gdzie te czasy, kiedy sie mialo 12KK...

    a ja wymówiłem kk z OF, miałem ze sporym niewykorzystywanym limitem i
    jak chciałem inną to wszędzie dostawałem negaty, bo przekredytowany jestem

    trzeba będzie biznesowe kk brać ich w BIK nie widać ;-)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2011-09-01 21:09:36
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-09-01 22:50, RobertS wrote:
    > a ja wymówiłem kk z OF, miałem ze sporym niewykorzystywanym limitem i
    > jak chciałem inną to wszędzie dostawałem negaty, bo przekredytowany jestem
    >
    > trzeba będzie biznesowe kk brać ich w BIK nie widać ;-)

    No ten grace period jest sporym atutem w przypadku OF ;)

    W PKO, Inteligo i Meritum mozna sobie zamowic raport BIK on line w kilka
    sekund - wlasnie swoje 90 stron kilka dni temu przegladalem (stad mnie
    tak wzielo na kasowanie tych KK). Co ciekawe Tesco KK w BIKu caly czas
    nie mam ;)

    W Citi mnie troche zalatwili, bo chcialem na druga karte maly limit, a
    dali dosc spory - musze chyba go zmniejszyc, tyle ze nie przerabialem
    takiej operacji jeszcze.

    Nowych bankow brak, wiec nie ma gdzie zakladac RORow nowych ;) Ostatni w
    Idea banku otworzylem ;)

  • 4. Data: 2011-09-01 21:11:34
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-09-01, RobertS <b...@x...pl> wrote:

    [...]

    > a ja wymówiłem kk z OF, miałem ze sporym niewykorzystywanym limitem i
    > jak chciałem inną to wszędzie dostawałem negaty, bo przekredytowany jestem
    >
    > trzeba będzie biznesowe kk brać ich w BIK nie widać ;-)

    A swoją drogą, wie ktoś dlaczego tak jest?
    Czy firmy nie mogą być niesolidnymi dłużnikami? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2011-09-02 05:11:34
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-09-01 23:11, Wojciech Bancer wrote:
    > On 2011-09-01, RobertS<b...@x...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A swoją drogą, wie ktoś dlaczego tak jest?
    > Czy firmy nie mogą być niesolidnymi dłużnikami? :)

    Prawo bankowe, rekomendacje nadzoru, zapewne tez podatkowo rowniez...
    Dwa rozne segmenty rynku, mimo ze chodzi czesto o jedna osobe ;) (w
    przypadku DG). Badanie zdolnosci kredytowej teoretycznie na innej
    filozofii oparte. Problem w tym, ze zycie nie jest takie latwe - i stad
    ten problem ;) Bo oczywiscie wiekszosc firm to DG, gdzie mmy tlko jedna
    osobe. Dla banku to sa obroty firmy, ma prowadzona ksiegowosc, etc.

    Bank sprawdza przychody, koszty, zysk, podatek, etc. Na podstawie tego
    bada zdolnosc teaktujac Firme Jana Kowalskiego jako jeden podmiot, a
    Jana Kowalskiego jako drugi. Mamy w koncu dwa rozne podmioty. Firma to
    firma, to ze osobowa, a nie kapitalowa, nie ma w tym przypadku zadnego
    znaczenia. Mimo, ze w DG odpowiadamy calym swoim majatkiem ;) Jedne DG
    to duze, kilkunasto (i wiecej) firmy, wiekszosc to pojedczy specjalista
    na swoim. Generalnie trudny rynek.

    Traktowanie inaczej (czyli nie wpisywanie do BIKu i traktowanie tego
    jako zobowiazania firmy, a nie osoby fizycznej to jedno. drugie to w
    ogole przyznawanie kredytow firmom).
    Osobiscie wskazalbm na wciaz stosunkowo wczesny etap rozwoju oferty
    kredytowej dla MSP. Do tej pory bardziej oplacalo sie sprzedawacwac
    wystandaryzowane produkty consumer finance + hipoteki, niz bawic w
    kredyty dla MSP - wolumenty wcale nie takie wielkie, liczba firm
    przeciez ograniczona do 1,7 mln miniej wiecej (mowa o tych
    najmniejszych), wiec generalnie zainteresowanie bylo gdzie indziej.

    Banki traktuja jednoosobowe DG jak firmy, w oderwaniu od osoby
    fizycznej. Mimo, ze w praktyce jest to jednosc, a pieniadze sa
    przekazywane z lewej do prawej kiszeni tych samych spodni (zysk w DG to
    pensja).

    No i mamy problem - o ile dla osob masz latwo dostepny scoring
    aplikacyjny (wiek, adres zamieszkania, zwod, etc) lub behawioralny, to w
    przypadku firm juz tak latwo nie ma - dobrego silnika nie kupisz, kazda
    firma troche inn a jest, po PKD firme trudno wlasciwie rozpoznac, bo
    wszyscy wpisuja ile wlezie, nawet jak wpisza 3 glowne dzialalnosci, to i
    tak roznie to w praktyce wyglada, wiekszosc firm zamyka sie po 2 latach,
    a po 5 to juz istatnija ostatki, wiec generalnie udzielanie kredytow
    jest bardzo trudne.

    Do tego wszystkiego bank bada zdolnosc firmy (czyli tez jednoosobweoj
    dzialalnosci gospodarczej) - a ta nie jest osoba fizyczna, ktora jest w BIK.

    No i dochodzimy do paradoksow. Musisz prowadzic DG co najmniej 2 lata,
    zeby dostac kredyt (jakikolwiek wiekszy). Jako osoba fizyczna nie
    dostaniesz tez zadnego kredytu - bo pracujesz w swojej DG, ktora moze
    upasc ;)

    Ale jak zatrudnisz czlowieka na umowe o prace, to ten czlowiek... kredyt
    dostanie od reki. Mimo, ze ma wieksze ryzyko ;)

    Jednym slowem ze wzgledu na bardzo skomplikowana sytuacje, a przeciez
    scoring to czysta matematyka, w procesie przyznawania kredytow dla MSP
    musi byc zaangazowany czlowiek - to podraza i wydluza koszt. Do tego
    bnkom trudno szacowac ryzyko... Na wszelki wypadek oddzielaja te linie
    biznesowe.

    Chociaz powoli sie to zaczyna zmieniac - zwlaszcza wsrod
    specjalistycznych instytucji. Robiac scoring malej firmy mozna siegnac
    po scoring jana kowalskiego. Wszystko zalezy wlasciwie od apetytu na
    ryzyko (czyli ceny kredytu) i zabezpieczenia.

  • 6. Data: 2011-09-02 13:28:44
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    On 1 Wrz, 21:51, Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>
    wrote:
    > W skrocie - miesieczna zamiast rocznej oplaty za KK + podwyzka oplat i
    > oprocentowania.
    Jesteś pewien że zamiast? Bo ja tam widzę, że opłata roczna jest
    dalej, ale dochodzi opłata miesięczna za każdy nośnik zbliżeniowy
    (2zł). To jest ze strony citi - z informacją, że załączniki obowiązują
    od 29 sierpnia 2011.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 7. Data: 2011-09-02 13:43:56
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    wrote:
    > W skrocie - miesieczna zamiast rocznej oplaty za KK + podwyzka oplat i
    > oprocentowania.
    Jesteś pewien że zamiast? Bo ja widzę dalej opłatę roczną a dodatkowo
    - opłatę miesięczną za każdy nośnik zbliżeniowy (2zł). Table opłat i
    prowizji ze strony citi, obowiązująca od 29go sierpnia 2011.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 8. Data: 2011-09-02 16:38:20
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Osoba nazywajaca sie Michał 'Amra' Macierzyński w liscie z dnia

    > W Citi mnie troche zalatwili, bo chcialem na druga karte maly limit, a
    > dali dosc spory - musze chyba go zmniejszyc, tyle ze nie przerabialem
    > takiej operacji jeszcze.

    Dzwon na citiphone... Robia to od reki.

    --
    michal

  • 9. Data: 2011-09-02 17:37:12
    Od: Rafał <a...@m...invalid>

    W dniu 2011-09-01 21:51, Michał 'Amra' Macierzyński pisze:
    > W skrocie - miesieczna zamiast rocznej oplaty za KK + podwyzka oplat i
    > oprocentowania.

    A ja właśnie dostałem MC World, trochę wbrew swojej woli, zrobiłem
    przyjemność pani przy stoisku, niech też ma swoją prowizję. Karta jest
    badziewna jak mało co, biorąc pod uwagę opłaty i żenujący katalog
    partnerów i "nagród". Dodatkowo mnie straszą, że MUSZĘ (naprawdę?!)
    wykonać transakcje już dzisiaj albo jutro (tak parę dni temu to było ;).
    Pewnie na tej infolini dostają prowizję dopiero po zapłaceniu tym
    plastikiem. W każdym razie miałem zamiar odstąpić od umowy, ale zamiast
    tego wypowiem umowę ze względu na zmianę tego cennika. Drugą i tak mam
    za darmo, chociaż nie wiem po co, bo niczemu nie służy (zero wartości
    dodanej).

    --
    Raf

  • 10. Data: 2011-09-02 17:38:09
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-09-02 15:43, MrMrooz wrote:
> [...]
    > - opłatę miesięczną za każdy nośnik zbliżeniowy (2zł). Table opłat i
    > prowizji ze strony citi, obowiązująca od 29go sierpnia 2011.

    To chyba dotyczy naklejek zblizeniowych wydawanych do KK moze?

    Zmiany w Tabeli Opłat i Prowizji od 1 października 2011 r.

    Miesięczna opłata za Kartę Kredytową
    Opłata roczna za wydanie i możliwość korzystania z Głównej i Dodatkowej
    Karty Kredytowej naliczy się w cyklach miesięcznych tzn. zostanie
    rozłożona na 12 miesięcznych płatności (dotychczas była to jedna
    skumulowana opłata roczna). Opłata naliczy się automatycznie i dopisana
    zostanie do comiesięcznego wyciągu transakcji wykonanych kartą. Nowy
    sposób naliczania opłaty będzie obowiązywał od miesiąca, w którym
    przypada data naliczenia opłaty rocznej.

    Opłata za wydanie i możliwość korzystania z Karty Kredytowej
    Zgodnie z nową Tabelą podwyższeniu ulega opłata za wydanie i korzystanie
    z Karty Kredytowej Citibank. Wysokość poszczególnych opłat, w zależności
    od typu karty, znajdziecie Państwo w załączonej Tabeli.
    Jednocześnie informujemy, że opłaty za wydanie i korzystanie z kart
    kredytowych objętych promocyjną wysokością opłat, zostają niezmienione,
    zgodnie z obowiązującymi warunkami promocji.

    Opłata za CitiAlerts
    Zgodnie z nową Tabelą miesięczna opłata za usługę CitiAlerts dla
    poszczególnych pakietów będzie wynosiła:
    o Pakiet Standard 6 zł (dotychczas 5 zł)
    o Pakiet Premium 10 zl (dotychczas 9 zł)

    Opłaty za transakcje gotówkowe
    Wypłaty gotówki z bankomatów, transakcje w kasynach, płatności na
    poczcie lub przelewy z rachunku karty są traktowane jak transakcje
    gotówkowe. Od 1 października br., naliczana będzie od nich prowizja w
    wysokości 4% min 10 zł (dotychczas 3% min 7 zł). Prosimy pamiętać, że
    odsetki od tego typu transakcji liczone są od dnia ich dokonania do dnia
    całkowitej spłaty.

    Plan Spłat Ratalnych Komfort
    Zgodnie z nową Tabelą wprowadzamy opłatę za rozłożenie transakcji
    bezgotówkowych na raty w ramach Planu Spłat Ratalnych Komfort w
    wysokości do 4% wartości rozkładanej transakcji. Podwyższeniu ulega
    wysokość oprocentowania nominalnego z dotychczasowych 19,18% do 20%.