    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Date: Mon, 28 Nov 2011 10:24:20 +0100

    On Fri, 25 Nov 2011 08:46:43 -0800 (PST), Clegan <c...@g...com>
    wrote:

    >Powtarzam po raz wtóry: nie może być oszustwem dobrowolna umowa,
    >której warunki są wypełniane.

    Jeśli uważasz, że w obecnym systemie wszyscy są w stanie otrzymać
    swoje pieniądze w jednym momencie, to chyba rzeczywiście nasze
    stanowiska są odległe.

    >Cytat wskazuje, że mam rację, bowiem Rothbard pomija fakt, że depozyty
    >bieżące są faktycznie lokatami długoterminowymi - ludzie trzymają
    >pieniądze na swoich RORach i ich nie wypłacają przez długi okres
    >czasu. Co więcej - ilość tych pieniędzy się zwiększa. Dlatego też

    a jak "długo"-terminowe sa takie lokaty? Załóżmy, że dziś wpłacę 1
    milion złotych do banku X. Ile ów bank może z tego miliona pożyczyć i
    na jak długo, żeby umowa ze mną mogła być dotrzymana niezależnie od
    tego czy zechcę wypłacić ten milion jutro czy za 10 lat? Skąd bank
    wie, że powierzyłem mu ów milion na długo?

    >argument Rothbarda a rzekomym braku oszczędności służących do
    >udzielania kredytów jest nieprawdziwy.

    tu już chyba puszczasz wodze fantazji.
    Rothbard jasno mówi, że właśnie oszczędności służą do kredytowania.
    Wyraźnie rozdziela sytuację, gdy ktoś powierza swoje pieniądze na
    inwestycje.

    >Ponadto Rothbard w swoim rozumowaniu przyjmuje aprioryczne założenie,
    >że ludzie w bankach gotówkę deponują (w sensie depozytu prawidłowego)
    >- tymczasem ludzie bankom gotówkę pożyczają. Jest to jego podstawowy
    >błąd.

    chyba Twój błąd. Rothbard wyraźnie pisze o deponowaniu i o pożyczaniu.
    Zacytowałem to nawet.

    >Czyli - jeśli mogę oddać - to nie złamałem umowy i nie ma oszustwa ?

    a możesz, jeśli kredytobiorca zwrócił Ci póki co 1/4 kwoty (+ Twój
    zysk)?

    >Oczywiście, że nie - tak samo jak żaden ubezpieczyciel nie jest w
    >stanie wypłacić sumy ubezpieczenia wszystkim ubezpieczonym w tej samej
    >chwili. Jest to oczywista wada systemu.

    no, tu się wreszcie zgadzamy.
    Róznica między nami polega na tym, że ja taką "wadę" uważam za
    wystarczający powód, by taki system uznać za oszukańczy, a Ty uważasz,
    że to jest OK.

    >Tylko że to nie świadczy o żadnym oszustwie - deponując pieniądze w
    >banku ponoszę ryzyko, że mogą mi zostać nie wypłacone. Rothbard domaga
    >się żebym nie mógł ponosić tego ryzyka i tym samym narzuca mi jaką
    >umowę mogę zawrzeć z bankiem. Jako wolnorynkowiec się temu
    >zdecydowanie sprzeciwiam.

    znów pozostaje mi tylko stwierdzić: nie zrozumiałeś tego, co MR
    napisał. Wydaje mi się, że wystarczyłoby, gdybyś przeczytał cytat,
    który przytoczyłem parę dni temu:

    "W wolnym społeczeństwie banki będą albo magazynami i
    będą przechowywać 100% rezerwy pieniądza na banknoty (pobierając
    opłaty za przechowywanie jak każdy magazyn), albo instytucjami
    inwestycyjnymi, pobierającymi oszczędności od społeczeństwa i
    przeznaczającymi je na przedsiębiorcze inwestycje."

    >Na marginesie: art. 723kc nie ma zastosowania, bo tą kwestię regulują
    >regulaminy bankowe.

    Tak, dają krótsze terminy niż 6 tygodni. Tym bardziej to "wada"
    systemu.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski