  • 1. Data: 2003-01-13 17:07:14
    Temat: Kasa Mieszkaniowa a Euro
    Od: s...@p...onet.pl

    Witam

    Czy ktos wie moze czego mozna sie spodziewac w sprawie kredytu zaciagnietego z
    tytulu Kasy Mieszkaniowej po zastapieniu PLZ waluta EURO w 2007 roku
    (oczywiscie jesli do tego dojdzie :)), jezeli okres splaty
    nie zakonczy sie przed zmiana waluty ?
    Jak myslicie czy kredyt zostanie przewalutowany ?
    Jesli tak to wg. jakiego kursu ? Ustalonego przez NBP,
    czy moze kredyt pozostanie zlotowy i bedzie przewalutowany na EURO :) ?
    Co z oprocentowaniem kredytu ? Jakie sa prognozy ? Moze ktos spojrzy w
    przyszlosc ?

    Pozdrawiam
    karol

  • 2. Data: 2003-01-13 19:56:22
    Temat: Re: Kasa Mieszkaniowa a Euro
    Od: "Przemysław Szalbierz" <p...@a...pl>

    <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > [...]
    > Co z oprocentowaniem kredytu ? Jakie sa prognozy ? Moze ktos spojrzy w

    KM to jeszcze nic. Splata kredytu trwa krotko (max 4, 5 lat), a
    oprocentowanie jest uzaleznione od jakies stopy NBP (bodajze lombardowej).
    Ja jestem ciekaw, co bedzie z tymi rzadowymi kredytami o stalym
    oprocentowaniu 7 % zaciaganymi na 20 - 25 lat :-)

    pozdrawiam

    Przemek

  • 3. Data: 2003-01-14 20:31:49
    Od: Nicek <n...@g...pl>

    "Przemysław Szalbierz" wrote:

> [...]
    > Ja jestem ciekaw, co bedzie z tymi rzadowymi kredytami o stalym
    > oprocentowaniu 7 % zaciaganymi na 20 - 25 lat :-)

    A jak ma być?
    Nie bój się, nikt Cię nie zmusza do brania kredytu ani rządowego, ani
    nierządowego.

  • 4. Data: 2003-01-15 09:00:12
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > czy moze kredyt pozostanie zlotowy i bedzie przewalutowany na EURO :) ?
    > Co z oprocentowaniem kredytu ? Jakie sa prognozy ? Moze ktos spojrzy w

    Sprawa jest bardzo ciekawa i dotyczy wszystkich kredytów długoterminowych
    (szczególnie mieszkaniowych denominowanych).
    *************
    Przykład 1.
    Kredyt denominowany w Euro. W dniu x (data wprowadzenia EURO w Polsce)
    pozostało do spłaty 10 000 EURO. Czy po dniu x pozostanie do spłaty dokładnie
    10 000 EURO. Wydawało by się, że tak. Jest jednak jedna wątpliwość. Jest to
    kredyt denominowany. Dlatego bank może np. przeliczyć na PLN (po kursie kupna)
    a potem na EURO (po kursie sprzedaży). Wzrost kredytu w EURO rzędu 3-6% (wq.
    aktualnych kursów). Obym sie mylił.

    *************
    Przykład 2.
    Kredyt denominowany w walucie innej niz EURO (np. CHF, USD) Najpierw
    przeliczenie na PLN a potem na EURO. I znowu bardzo niekorzystnie dla klienta.
    **************
    W każdym z tych wypadków klient traci. Co więcej stosunek
    kurs_sprzedazy/kurs_kupna może w pobliżu dnia x byc znacznie większy niz kilka
    procent.

    Nie chcę przez to straszyć posiadaczy kredytu denominowanego ale wątpliwości
    są. Co o tym sądzicie. Pozdrowienia Tensor1.

  • 5. Data: 2003-01-15 14:32:47
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Nie chcę przez to straszyć posiadaczy kredytu denominowanego ale wątpliwości
    > są. Co o tym sądzicie. Pozdrowienia Tensor1.

    Rzeczywiscie. To jest rownie ciekawy przypadek. Znajac nasze banki
    posiadacze kredytow zlotowych i denominowanych w ciagu jedego
    zaledwie dnia moga oberwac niezle po kieszeni.
    Jedyne rozwiazanie to splacic zadluzenie przed potencjalna zamiana
    obowiazujacej waluty.

    Pozdrawiam
    karol

  • 6. Data: 2003-01-16 04:05:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    t...@p...onet.pl writes:

> [...]
    > kupna)
    > a potem na EURO (po kursie sprzedaży). Wzrost kredytu w EURO rzędu 3-6% (wq.

    Na jakiej podstawie mogliby tak zrobic? Kredyt jest denominowany w euro,
    wplacasz w walucie bedacej prawnym srodkiem, bank po przeliczeniu na euro
    (1:1 akurat) dokonuje zapisu na rachunku. Nie ma tu miejsca na zadne
    podwojne przewalutowanie.

    > Kredyt denominowany w walucie innej niz EURO (np. CHF, USD) Najpierw
    > przeliczenie na PLN a potem na EURO. I znowu bardzo niekorzystnie dla
    > klienta.

    Dlaczego mialoby cokolwiek byc przewalutowywane? Wplaty na CHF mozna
    przeliczac tak samo z euro jak i ze zlotowek.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator