    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Karta kredytowa do płatności w euro...
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <nl0h2d$3hu$1@node1.news.atman.pl> <nl0ihq$559$1@node1.news.atman.pl>
    <nl12cr$qv6$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <f...@g...com>
    <nl3ifl$d11$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <d...@g...com>
    <7...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <4...@g...com>
    <17o7ezkiu4870.pqy473hiybzf$.dlg@40tude.net>
    <0...@g...com>
    <17nntpjna7zmg$.1ihkhvlkevbxc$.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <v...@4...net>
    <7...@g...com>
    Date: Fri, 12 Aug 2016 17:27:29 +0200

    Dnia Fri, 12 Aug 2016 04:30:47 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    > Pewnie, że dziwne, o to przecież chodzi, żeby klientowi było się ciężko połapać.
    > Ale podział nie jest między bankami, tylko między organizacjami.
    > Także jeszcze raz:
    > 1) visa rozlicza już wszystkie polskie karty w PLN (nie z dobroci
    > serca, żeby klienci mieli "jaśniej", tylko dlatego, że mogła sobie
    > podnieść spready przy przeliczaniu na złotówki - wcześniej
    > przeliczała na euro i spread musiał być taki jak dla 400 milionów
    > mieszkańców strefy euro - a teraz jest taki, jak dla niecałych 40
    > milionów Polaków)

    Myslisz, ze o to chodzi ? Czy raczej o to, ze dawniej Polak za granica
    placil czesto w Euro ... i Visa nic z tego nie miala :-)

    >- i banki mogą sobie doliczać jedynie prowizję -
    > rezultat był taki, że wszystkie dodały do dawnych prowizji połowę
    > spreadu

    Czy to wystarczajacy powod, aby ich nazwac "zlodzieje" ? :-)

    > To były czasy, gdy skala płatności kartami w Polsce była mniej
    > więcej taka, jak obecnie skala płatności polskimi kartami za
    > granicą - rynek raczkujący i jeszcze luksusowy raczej.

    Juz nie taki calkiem luksusowy, to byly juz karty dla szerokiej
    publiki ... ale przy stopach rzedu 15%, to ja sie nie dziwie, ze bank
    wcale nie ma ochoty zaplacic sklepowi i czekac miesiac az mu klient
    zaplaci. Ten 1% byl uzasadniony.

    Teraz to mnie Citi dziwi - wpycha te karty i wpycha, a prowizje od
    sklepow malutkie ... liczy na to, ze klienci nie splaca w terminie ?

    > Teraz banki podeszły od innej strony, bo na tyle są sprytne, że
    > wiedzą, że prowizji w Polsce nie przejdą - ale opłaty za karty to
    > już co innego, tzn. za "nieużywane", ale niektórzy - np. deutsche
    > bank - tak się wydziczyli z warunkami, że pewnie im liczba
    > debetówek spadła - ale to wiedzą tylko oni sami.

    Oni maja tez wiele innych wad.

    > Dokładnie, a do tego strefa euro - większość transakcji
    > zagranicznych i tak w euro robią, chyba że blisko granicy mieszka i
    > do PL na zakupy duże przyjeżdża co tydzień.

    Akurat on bywa dosc czesto. Co tydzien to nie, ale czesto.

    > Echh, też nie
    > mielibyśmy tego kłopotu gdybyśmy nie wklekli się w ogonie unii.

    No wiesz - Visa w Niemczech to takie troche "dobro luksusowe".
    U nich byl duzy opor sklepow przeciw tym wysokim prowizjom.
    Czesto nie przyjmowali. i zrobili swoje EC.
    Rok temu cos sie zmienilo i jest lepiej.

    A Polacy, narod bogaty, widac nas stac na te ~3% :-)
    Jeden sklep znalem, co sie leciutko zbuntowal.

    > Starcza na wszystko - a to, co sobie polskie banki z klientów

    Kiedys, jak bylo 2-5%, to starczalo.
    Teraz ponoc ok 0.5% - to moze zabraknac.

    > Waluty nie ma na karcie - i dobrze, że nie ma.

    > To, w jakiej walucie karty rozliczać, zapisane jest w umowie między
    > bankiem a organizacją - i może to być różnie dla mc z różnych
    > banków
    Ale tak samo dla wszystkich kart jednego banku ?
    Czy kazda karta moze byc roznie ?

    >(bo visa już tylko wyłącznie w PLN).

    Tak mowia, a praktyka jakos mi przeczy.
    Dwa banki zastosowaly wlasny kurs.
    Przeliczyly dwa razy ?
    Czy tylko raz - jesli kwote oryginalna maja, to tylko sprawdzic czy
    tabela banku nie jest gorsza niz kurs Visa :-)

    > Brak waluty "na karcie" ma swoje minusy - np. bankomaty proponują DCC dla karty do
    konta w euro, co kosztować będzie np. dla karty z IKA 20% !!!

    Tak swoja droga - gdzie to DCC wystepuje ?
    Mnie jeszcze nie zaszczycilo ..

    > W citku możesz mieć konta walutowe w EUR i USD, oczywiście dodatkowo
    > do ROR w PLN, ale to, które konto będzie obciążane transakcjami KD,
    > musisz wskazać ręcznie (oczywiście w ST albo apce, ew. przez
    > telefon) przed daną transakcją.

    No wlasnie ... zmieniamy to, system informuje MC, i oni odpowiednio
    rozliczaja, czy tak naprawde rozliczaja w oryginalnej walucie (ew.
    kilku glownych walutach), a ile bank zedrze z klienta, to jego sprawa?

    J.