  • Data: 2020-05-08 23:29:38
    Temat: Re: Jak silny jest dolar w danym momencie?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> szukaj wiadomości tego autora

    Szymon napisał(a) w wiadomości: ...

    >stooq.pl
    >Bardzo dobra strona. Podaje kursy średnie wielu instrumentów finansowych
    >- waluta, ale też np. złota, ropy itd.
    >
    >Do rozważenia też:
    >investing.com
    >tradingview.com

    >Zawsze jeden instrument jest kwotowany do drugiego. A zatem zawsze masz
    >do czynienia z parą.

    Można pokusić się o średnią ważoną względem jakiegoś
    "koszyka" walut i/lub surowców.

    >Nie zawsze. Czynników wpływających na cenę jest wiele. Waluty są ze sobą
    >skorelowane.

    Np. 2 strefy walutowe a wiekszość obrotów mniejszej jest
    z tą wiekszą. I spokój w polityce i na rynkach. Wtedy
    waluta mniejszej podąża (w pewnym stopniu) za walutą
    większej. Odwrotnie też ale w dużo mniejszym stopniu.
    Analogia: Księżyc krąży wokół Ziemii (niekoniecznie
    w równej odległości) ale pływy jednak są.
    Dlatego złotówka teoretycznie będzie bardziej podążała
    za EUR niż USD...
    W 2015 poratowano stabilność ukraińskiej hrywny
    również swapem z PLN. A że gospodarce Ukrainy bliżej
    do polskiej niż innych gwarantów to przez kilkanaście
    miesięcy UAH niemal pezyspawała się do PLN.

    >Różnie.

    >Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Zbyt wiele czynników na
    >to wpływa.

    Polityka banków centralnych, Polityka gospodarcza władz,
    struktura gospodarki, geopolityka, oraz rynek, czyli emocje,
    np. spowodowane pandemią.

    >Ciekawostka... Gdy ropa była lekko powyżej 20$ w 2014/15 to rubel
    >kosztował 4,8 grosza. Dziś ropa jest poniżej 20$, ale rubel stoi po 5,6.

    Co zrobiono ze złotówką od 2015, kto rządził w Polsce i jak...
    Porównać RUB do innych walut.
    Teoretycznie w czasach zapaści gosp. waluty państw
    "surowcowych" (ropa, gaz, węgiel) powinny spadać (RUB, NOK,
    AUD). Ale to też jest zakłócone bo np. Austalia nieźle sobie
    radzi z pandemią a Ekwador po prostu używa USD.
    Ciekawie wyglądały notowania palladu i rodu - składniki
    katalizatorów (benzyniaków, w dieslach platyna).
    Najpierw bańka podsycana wyklęciem Diesli w Unii i aferą
    spalinową VW a potem wstrząsy i zjazd w związku z pandemią.

    >Podobnie jak zazwyczaj, gdy $ rósł to złoto spadało i odwrotnie.

    Złoto na giełdach wyceniane w USD więc oczywiste.

    >Historycznie doszukiwano się korelacji... Teraz jedno i drugie rośnie.
    >Historia spowodowała, że sporo osób umoczyło...

    W czasach niepewności popyt na USD i Au przeważa nad
    innymi czynnikami. (jeszcze inaczej wygląda gdy chodzi o złoto
    w metalu a inaczej gdy złoto "papierowe" czyli kontrakty na złoto).
    Podczas wojny z Irakiem w tymże państwie bardziej od swojej
    ceniono walutę głównego wroga...

    Arek