  • 11. Data: 2004-02-07 15:54:54
    Temat: Re: Jak podzielic kasę na kilka lokat
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik napisal/a:

    > Praktycy do dzieła!!

    praktycy założą konto avista zwane plus w WVB a w dodatku dzielenie kasy
    powoduje, że odsetki są mniejsze dla każdej lokaty.
    A ja będę strzelał: podzielić na pół, i później jedną z połówek podzielić
    1:2
    Dobrze?

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy

  • 12. Data: 2004-02-07 16:20:43
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Osoba zwana t...@p...onet.pl napisała:

    > Mam kase w wysokości np. 30.000 PLN. Chcę założyć np. 3 lokaty na ten sam okres
    > i te same oprocentowanie. Ale możliwe jest, że w trakcie trwania lokat będę
    > potrzebował jakieś pieniądze. Wtedy jedną, dwie lub trzy lokaty trzeba będzie
    > zerwać i nie dostane odsetek. Aktualnie nie znam ile będę potrzebował. Jak
    > powinienem podzielić kwotę 30.000 na lokaty aby moja strata była jak
    > najmniejsza.

    To jest zbyt teoretyczne :-)
    Powiedziałbym tak - jeśli byłaby to kwestia jednorazowej potrzeby wypłaty
    pieniędzy to chyba najlepiej byłoby je podzielić 5-10-15
    Natomiast jeśli byłoby prawdopodobne, że może być kasa potrzebna kilka
    razy w większych odstępach czasu, to chyba 3x10

    Ale to tylko teoria - w praktyce jest przecież tak, że oprocentowanie
    zależy od wysokości lokaty. W tym momencie jeśli np. progiem jest 5 tys.
    to założyłbym lokaty 6x5 (bo niby dlaczego tylko trzy lokaty :-)
    No i oczywiście manipulowałbym długością lokat

    --
    Górnik | "Więc kimże w końcu jesteś ?
    g...@g...w.pl | która wiecznie zła pragnąc
    www.gumasy.w.pl | wiecznie czyni dobro." (J.W.Goethe "Faust")

  • 13. Data: 2004-02-07 21:09:19
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    t...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > chwilę dla tego zadania załóżmy, że wszystkie mają ten sam okres.
    >
    > Mozna zadanie uprościć i zamiast 3 lokat rozważać tylko dwie lub utrudnić i

    Nie ma w założeniach nic o tym, że należy wziąć pod uwagę różnicę między
    % jednej trzydziestotysięcznej lokaty a n-lokatami w mniejszej
    wysokości. Domyślam się jednak, że należy znaleźć złoty środek między
    zyskiem a potencjalną "potrzebą" finansową. Biorąc pod uwagę brak danych
    nt. potencjalnych potrzeb gotówkowych i jednocześnie drastyczny spadek
    zysku z lokat zerwanych przymusowo, proponuję wariant z n-lokatami o
    minimalnym wkładzie. Drugi wariant wymagałby dodatkowego założenia, że
    pieniędzy będziesz potrzebował z pewnym poślizgiem (np. 7 dni) i
    zakładanie samoodnawialnej lokaty np. 7 dniowej.

    > Praktycy do dzieła!!

    A to już inna sprawa. Po co kombinowac z lokatami, jak można wrzucic
    pieniądze w fundusz pieniężny? Np. GTFI RP ma na tyle wysoki rating, że
    przyrost ju jest niemalże "gwarantowany". Czas wycofania środków z
    takiego funduszu jest w granicach 1-2 dni. Najdoskonalszą płynność ma
    zaś Pluskonto w VW ;-) - a i % dla 30k to 4,3 rocznie, czyli w granicach
    niezłej (choć nie najlepszej) lokaty.

    > PS. Ja niedawno miałem dokładnie taki właśnie problem.

    Trzeba było zapytać na grupie ;-))))

  • 14. Data: 2004-02-07 21:51:01
    Od: t...@p...onet.pl

    Drodzy koledzy i koleżanko
    Wasze odpowiedzi wyrażnie wskazują, że jesteście praktykami całą gębą w
    najlepszym tego słowa znaczeniu. Problemy matematyczne rządzą się jednak innymi
    prawami. A ten problem jest takim właśnie. Może jeszcze kilka dodatkowych uwag.
    Załóżmy, że
    1. Oprocentowanie lokat nie zależy od kwoty lokaty i jest stałe
    2. Mamy do dyspozycji tylko lokaty roczne
    3. Lokat można zrobić co najwyżej trzy.
    4. Po zerwaniu lokat niewykorzystanej kwoty już nie można lokować.

    Przykładowo, jeżeli podzieliłem kapitał np. równo na trzy lokaty tzn. założyłem
    lokaty po 1.000 PLN, to gdy potrzebuje 1500 PLN to musze zerwać dwie.
    Wykorzystuje 1500 a pozostałe 500 nie mogę juz ulokować.

    Jak więc należy kwotę 3000 PLN podzielić na trzy lokaty aby moja strata była
    średnio jak najmniejsza jeżeli przewiduje jedną "potrzebę finansową" ale nie
    wiem jakiej będzie wysokości.

    Jest oczywiste, że po rozwiazaniu tego problemu możemy zadanie zbliżyć bardziej
    do rzeczywistości. Ale dopiero potem. Najpierw skupmy się na tym teoretycznym
    problemie. Z jego rozwiązaniu wynikają jednak całkiem praktyczne wnioski.

    Tensor1

    Ps1. Tak na prawdę, to wielkość początkowej kasy nie na znaczenia.

    PS2. Rozwiązania typu zakładam n lokat, gdy n dąży do nieskończoności, lub
    zakładam lokaty na różny okres są niezgodne z założeniami.

  • 15. Data: 2004-02-07 21:56:59
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

> [...]
    innymi
    > prawami. A ten problem jest takim właśnie.

    5-10-15 i MZ nic lepszego i równie uniwersalnego nie wymyślisz.

  • 16. Data: 2004-02-07 22:24:20
    Od: t...@p...onet.pl

    > innymi
    >
    > 5-10-15 i MZ nic lepszego i równie uniwersalnego nie wymyślisz.

    Z przykrością stwierdzam, że można podzielić lepiej i to znacznie. Jeszcze
    trochę pomyśl a będziesz pierwszy na tej grupie, który rozwiąże ten problem.

    Wskazówka. Zauważ, że jeżeli twoje potrzeby są np. trochę powyżej 15 to musisz
    zlikwidować dwie lokaty 15 i 5 na łączną sumę 20. Dzieląc inaczej tracisz mniej.

    Tensor1

  • 17. Data: 2004-02-07 22:28:54
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    t...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > 3. Lokat można zrobić co najwyżej trzy.
    > 4. Po zerwaniu lokat niewykorzystanej kwoty już nie można lokować.

    Tensor przecież tego nie napisałeś w wyjściowym poście. Zmieniasz
    założenia pisząc jednocześnie, że wszyscy podali błędne rozwiązania
    ;-))) Poza tym, nawet przy jakichś tam teoretycznych założeniach takie
    rozważania nie mają zbytnio sensu, bo optymalizowanie złego rozwiązania
    (a takim jest założenia lokat nie znając swoich potencjalnych potrzeb
    finansowych) jest chyba gorsze od wyboru rozwiązania dobrego.

  • 18. Data: 2004-02-07 22:51:27
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Piotr Grzegorz Skowroński" <s...@S...PRECZpoczta.fm>
    napisał w wiadomości news:4024e1ca@news.home.net.pl...
    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> wrote:
    > Ja bym podzielił na najmniejsze możliwe części (minimalna kwota lokaty
    > dopuszczalna przez bank). Wtedy możesz "podbierać" tę kasę z
    wykorzystaniem
    > jej bardziej efektywnie - np. potrzebując 11 000 PLN zrywasz 11 lokat po
    > 1000, zamiast dwóch po 10 000.

    Ale przecież zwykle jest tak, że przy większej kwocie masz wyższe
    oprocentowanie :) Musiałbyś więc jeszcze oszacować ryzyko konieczności
    zerwania lokaty i obliczyć czy opłaca się dostać gorsze oprocentowanie.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 19. Data: 2004-02-07 23:17:38
    Od: jason <J...@u...torun.pl>

    Użytkownik S.T. napisał:

    > innymi

    > 5-10-15 i MZ nic lepszego i równie uniwersalnego nie wymyślisz.

    Kochani, to przeciez BANALNE a mielicie to juz drugi dzien.
    Kolejne lokaty tworza postep geometrycznyo ilorazie 2 i sumie S
    Dla trzech mamy l1+l2+l3=x+2x+4x=x(1+2+4)=7x=S
    ogolnie dla n wyrazow mamy
    S=(1+2+4+...)x=(2^n-1)x
    w tym przykladzie mamy x=20000/7, czyli (w przyblizeniu)
    l1=2857
    l2=5714
    l3=11428
    Niezaleznie od podebranej kwoty stracimy niepotrzebnie oprocentowanie co
    najwyzej z kwoty <=l1 (czyli niecalych 3000)

    EOT

  • 20. Data: 2004-02-08 00:09:20
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Z przykrością stwierdzam, że można podzielić lepiej i to znacznie. Jeszcze
    > trochę pomyśl a będziesz pierwszy na tej grupie, który rozwiąże ten problem.

    No dobra, ale to pytanie jest podchwytliwe,
    Może być nieco lepiej, ale na perno nie prościej
    nikt normalny (poza matematykiem ;)) nie będzie dzielił kwot co do grosza,
    popełniłem małą niekonsekwencję, zeby za wiele nie myśleć ;)

    zapytaj o 35 tyś to Ci odpowiem lepiej 5-10-20
    Kurcze, ja teraz jestem na etapie jak wytłumaczyć dziecku,
    co to jest ułamek, a Ty mi tu takie łamania głowy ;)

    Przy podziale na 2 lokaty będzie 1/3 i 2/3
    czyli druga 2x większa
    Przy podziale na 3 lokaty będzie 1/x, 2/x i 4/x gdzie x=1+2+4=7
    czyli następna 2x większa
    Przy podziale na n lokat będzie 1/x, 2/x, 4/x i 8/x gdzie x=1+2+4+8=15
    czyli ogólnie
    x^1 + x^2 + x^3 + ...+ x^n

    dla n=
    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ...
    będzie:
    1, 3, 7, 15, 31, 63 123 ...
    Jaki to bedzie ciąg?

    wyglada mi na x=2^n-1

    może być?

    To będzie lepiej zoptymalizowane niż na oko,
    ale znajsź mi kogoś kto tak będzie dzielił lokaty ;)))