    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Deficyt budzetowy
    Date: Wed, 31 Aug 2016 18:27:31 +0900

    On 08/31/2016 05:52 PM, J.F. wrote:

    > Oprocz tego mamy 900 mld dlugow, uzbierane przez poprzednie rzady (w tym
    > i PiS),
    > od ktorych trzeba placic odsetki, prowizje przy rolowaniu, no i rolowac
    > trzeba.
    > I rzad nie zamierza ich wcale splacac, a wrecz zamierza podniesc do 960
    > mld.
    > Tzn czesc splaci, ale pieniadze na te splaty pozyczy.
    >

    > Ale ... wszystkie panstwa tak maja.

    No, nie wszystkie.

    Np. w Niemczech korzystają z dobrej koniunktury i ich całościowe
    zadłużenie maleje.

    U nas mimo dobrej koniunktury nasz deficyt puchnie. Co będzie jak
    przyjdą gorsze czasy?

    > No i ... ciekaw jestem co by bylo, gdyby tak rzad, a raczej wiele
    > kolejnych rzadow, splacil.
    > Inwestorzy krajowi musieliby poszukac lepszej lokaty, za granica ?
    > Czy przemysl by sie rozwinal, bo kredyty by potanialy.

    Estonia prawie nie ma długów (10% PKB czy coś koło tego), i go dalej
    sukcesywnie spłaca.

    > A to akurat sie okaze czy wyzsze.

    Jak na razie są wyższe. I dużo wyższe niż np. Niemiec czy Czech.

    > No i rok temu tez trzeba bylo znalezc,
    > i dwa lata temu, i trzy ..

    Ale mniej.

    > No coz, jesli czlowiek np buduje dom na kredyt, i uwaza to za dobra
    > inwestycje (chyba, ze we franku),
    > to czemu panstwo nie mialoby zbudowac szpitala czy mostu na kredyt ?

    Albo czemu miałoby nie zbudować modelu TU-154, sfinansować jeszcze
    więcej lekcji religii (której programu nie układa nikt w Ministerstwie
    Edukacji), czy finansować czarne dziury węglowe... i masę innych
    bzdurnych, antyrozwojowych wydatków.

    Tomasz Chmielewski
    https://lxadm.com