  • 41. Data: 2020-11-22 00:38:48
    Temat: Re: DOS na AliorKantor?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Komunikacja i funkcjonalnosc przewidywaly tylko wyswietlanie znakow.
    > Moze producent dorzucil jakas semigrafike.

    ANG3000 miały grafikę mniej-więc taką jak Hercules (HGC), a może nawet
    miały dwa (trzy?) poziomy jasności (+ czarny) w grafice.

    > Nawet, gdyby producent dorobil troche grafiki (ha, ha - przez RS232 z
    > predkoscia 19200), to byloby to niestandardowe, wiec mialoby wsparcie
    > tylko od nielicznych programow.

    W jakim sensie niestandardowe? Niezgodne z "ANSI", czy z Tektroniksem,
    albo innym VT-52? No pewnie że niestandardowe.
    Szybkość była chyba większa, może 115 kbps (chyba można było ustawić).

    > Stacja dyskow w ogole nie potrzebuje pamieci. Szczegolnie jesli ma
    > wspolpracowac z komputerem na 8080/Z80 z przewidziana obsluga dyskow.

    Owszem. Gorzej, jeśli to nie jest spełnione. Ale możliwe że rzeczywiście
    tamte Meritum miały "całą" pamięć w sobie, a stacja była głupia.

    > I jeszcze trzeba miec ambicje "Polish Software House", zeby to
    > obsluzyc, choc akurat za socjalizmu mogl wypalic ...
    >
    > A potem nadchodzi ten przykry moment, gdzy trzeba klientowi powiedziec
    > ... wie pan co - najlepiej by bylo, gdyby ten caly sprzet kupiony dwa
    > lata temu wyrzucic i kupic pecety, bo to juz jest zlom.

    To akurat było normalne i nikt się wtedy nie dziwił. Zresztą z pecetami
    to było inaczej? Też po dwóch latach trzeba było wyrzucić i kupić nowe
    - no może monitor został.
    Ile to ja miałem/używałem tych pecetów? 8088, 286, 386, 486, P5, K6,
    Celeron - to tylko w ubiegłym wieku, jeśli niczego nie zapomniałem
    (liczę tylko "główną" maszynkę). Dopiero po pojawieniu się Athlonów XP
    procesory zrobiły się (przez jakiś czas) "wystarczające".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2020-11-22 00:46:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Czy takie powszechne ... wezmy takiego C64, podobno 17 mln sztuk.
    > Spektrum 5 mln.
    > Coz to jest jak na populacje Europy, USA i Japonii, a przeciez jeszcze
    > pare krajow aspiruje do "rozwinietych".

    Także Atari (nie wiem czy nie bardziej popularny), Tandy, Apple, możliwe
    że jeszcze inne. Japończycy mieli jakieś swoje chyba.

    > Ale juz na populacje nastolatkow - pokrycie moze byc duze.

    Wielokrotnie większe (100x? 1000x?) niż u nas wtedy.

    > Problem polegal raczej na tym, ze w tym roku to on byl juz zbyt
    > kiepski, chyba za drogi, a ministerstwo nie mialo pieniedzy ... i moze
    > dobrze, ze nie mialo ...

    To możliwe, ale na Zachodzie taki sprzęt był normalnie w domach.
    Chociaż tam także były to drogie zabawki.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 43. Data: 2020-11-23 17:15:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Także Atari (nie wiem czy nie bardziej popularny), Tandy, Apple,
    >możliwe

    C64 ponoc najliczniejszy, ale to moze byc np kwestia ilosci modeli
    Atari.

    >że jeszcze inne. Japończycy mieli jakieś swoje chyba.

    >Wielokrotnie większe (100x? 1000x?) niż u nas wtedy.

    Raczej licze inaczej - powiedzmy 1.5 mld ludzi w "krajach
    cywilizowanych", jakies 20 mln w roczniku ... zakladajac kilkuletni
    okres uzytkowania ... moze starczy dla kazdego mlodego.
    Szczegolnie, jak odjac dziewczyny ...

    >To możliwe, ale na Zachodzie taki sprzęt był normalnie w domach.
    >Chociaż tam także były to drogie zabawki.

    Na zachodzie to po domach byly juz pecety, Amigi, Mac/ki.
    Zreszta gdzies tam mozna bylo wyczytac "pecety produkcji krajowej sa
    nieokreslone, ale mowi sie, ze to ma byc XT, a przeciez XT jest juz
    skonczone, teraz mamy AT".

    Tak czy inaczej - napedy dyskietek kosztuja, twardy dysk kosztuje,
    monitor kosztuje, i na prywatna socjalistyczna kieszen - bardzo drogo.

    J.

  • 44. Data: 2020-11-23 19:28:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Na zachodzie to po domach byly juz pecety, Amigi, Mac/ki.

    No, powiedzmy. Często to jednak wciąż były 8-bitowce, co innego sprzęt
    do pracy, a co innego zabawka.

    > Zreszta gdzies tam mozna bylo wyczytac "pecety produkcji krajowej sa
    > nieokreslone, ale mowi sie, ze to ma byc XT, a przeciez XT jest juz
    > skonczone, teraz mamy AT".

    Owszem. Taka np. mazowszanka (Mazovia) kosztowała chyba podobnie do
    tajwańskiego AT, i dochodził problem z dziwnym złączem / adapterem /
    wysokością (XT-BUS). I po co to wszystko? Żeby mieć HGC (?) z polskimi
    znakami? To można było załatwić wymianą EPROMu.

    > Tak czy inaczej - napedy dyskietek kosztuja, twardy dysk kosztuje,
    > monitor kosztuje, i na prywatna socjalistyczna kieszen - bardzo drogo.

    Ano.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 45. Data: 2020-11-23 20:51:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >No, powiedzmy. Często to jednak wciąż były 8-bitowce, co innego
    >sprzęt
    >do pracy, a co innego zabawka.

    Amiga byla "do pracy" ? Produkowali od 1985, to ktos kupowal :-)
    Ale widze, ze C64 robili do 1994 ... pogratulowac.

    Spectrum do 1992 ... no, to jeszcze pare lat mogloby Elwro zyc ... o
    ile by zeszlo z cena do 100$ :-)

    >Owszem. Taka np. mazowszanka (Mazovia) kosztowała chyba podobnie do
    >tajwańskiego AT,

    Trudno, aby kosztowala mniej - co tam bylo "polskiego" ?
    Obudowa ? FDD ?

    Do tego jakies dziwne przeliczniki dewizowe, ktore w krajowym
    przemysle egzystowaly.

    J.

  • 46. Data: 2020-11-23 23:40:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Amiga byla "do pracy" ? Produkowali od 1985, to ktos kupowal :-)
    > Ale widze, ze C64 robili do 1994 ... pogratulowac.

    Sam widzisz. BTW wiem, że ludzie używali Amigi także do pracy. Ale to
    raczej wyjątki.

    > Trudno, aby kosztowala mniej - co tam bylo "polskiego" ?
    > Obudowa ? FDD ?

    Procesor pewnie z NRD, itp. FDD - bardzo wątpię.
    No ale pamiętam że oni to chyba wciąż produkowali na początku lat 90.
    Wtedy kupowało się raczej 386DX (a przynajmniej jakieś szybsze AT).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 47. Data: 2020-11-24 07:26:52
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 23.11.2020 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Amiga byla "do pracy" ? Produkowali od 1985, to ktos kupowal :-)

    Oczywiście. Z uwagi na możliwość synchronizacji zegara
    systemowego sygnałem odchylania poziomego idealnie nadawała
    się do wszelkiej pracy w TV, zwłaszcza po zbudowaniu karty
    VideoToaster. Była też np. wersja Amigi 3000UX, do pracy
    z Uniksem. Oczywiście w Polsce laikowi kojarzy się wyłącznie
    z pięćsetką, no może czasem z tysiącdwusetką.

    Swoją drogą, Amiga była naprawdę świetną maszyną,
    pod wieloma względami wyprzedzającą swoje czasy.
    No, ale Commodore wykupił ją tylko po to, żeby "mieć czym"
    rywalizować z Jackiem Trzmielem, swoim byłym szefem,
    który wykupił Atari (stąd też bezsensowne "wojenki"
    schodzące niżej do użytkowników rzeczonych maszyn).
    A pomysł na rozwój miał mocno średni, lepiej było marnować
    zasoby na kopie PC, w którym to segmencie i tak nie
    miał szans ze skośnooką konkurencją...

    > Trudno, aby kosztowala mniej - co tam bylo "polskiego" ?
    > Obudowa ? FDD ?

    Chyba faktycznie tyle. Bodajże KFAP ruszyło szumnie
    z produkcją FDD 360 kB :-) I Stilon Gorzów z dyskietkami.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 48. Data: 2020-11-24 11:35:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Oczywiście. Z uwagi na możliwość synchronizacji zegara
    >systemowego sygnałem odchylania poziomego idealnie nadawała
    >się do wszelkiej pracy w TV, zwłaszcza po zbudowaniu karty
    >VideoToaster.

    wersja dla malych TV kablowych :-)

    >Była też np. wersja Amigi 3000UX, do pracy
    >z Uniksem. Oczywiście w Polsce laikowi kojarzy się wyłącznie
    >z pięćsetką, no może czasem z tysiącdwusetką.

    Ale tez 3000 to pozniejsze czasy, i inna cena.

    >Chyba faktycznie tyle. Bodajże KFAP ruszyło szumnie
    >z produkcją FDD 360 kB :-) I Stilon Gorzów z dyskietkami.

    Te FDD to wydaje mi sie, ze robilismy wczesniej.
    Tylko lekko dostosowano do peceta, albo nawet nie trzeba bylo.

    A - Elwro robilo jeszcze zasilacze.

    J.

  • 49. Data: 2020-11-24 11:46:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Procesor pewnie z NRD, itp.

    troche watpie. Czasy juz takie, ze oryginalne nie byly drogie.
    Mialo to w ogole jakas wlasna plyte glowna, czy tajwanska ?

    >FDD - bardzo wątpię.

    Byly krajowe, z KFAP. Ale czy pokrywaly krajowe zapotrzebowanie, i czy
    trafily do Mazowii to nie wiem ..

    https://archiwum.allegro.pl/oferta/polska-stacja-dys
    kietek-mera-kfap-5-25-fdd-i7362940871.html

    >No ale pamiętam że oni to chyba wciąż produkowali na początku lat 90.
    >Wtedy kupowało się raczej 386DX (a przynajmniej jakieś szybsze AT).

    Ale byla tez Mazovia AT ... czy mi sie z elwro pomylilo ?
    Internet wspomina "egzemplarze pokazowe" ..

    J.

  • 50. Data: 2020-11-24 11:58:38
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.11.2020 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > wersja dla malych TV kablowych :-)

    Nie tylko. Używał ich Polsat, w tym pięćsetki z genlockiem
    do nakładania swojego znaczka na obraz. Niestety chyba
    zaczęła im się przegrzewać, bo kilka razy widziałem
    gustowne Guru Meditation :-)

    Telewizja, za przeproszeniem, publiczna również
    używała Amig, oczywiście z pirackim softem. Najlepszy numer
    był, gdy podczas meczu Polska-Norwegia realizatorowi
    wymsknął się na wizję ekran roboczy używanego (spiraconego)
    programu Scala, pochodzącego z... Norwegii :-)

    > Ale tez 3000 to pozniejsze czasy, i inna cena.

    Oczywiście. Ale Amiga zaczęła się nie od pięćsetki,
    ale od modelu 1000 a potem 2000, do zastosowań bynajmniej
    nie rozrywkowych (vide prezentacja możliwości graficznych
    Amigi przez Andy'ego Warhola).

    Choć faktem jest, że to wykastrowana 2000 pod nazwą 500
    podbiła rynek, a zwłaszcza serca (i portfele) graczy.

    Co ciekawe, dziś kto popędza Wieśka III na PC
    ma profesjonalną gamingową maszynę, wtedy Amiga była
    zabawką, zaś PC 286 z Herculesem- profesjonalnym komputerem :-)

    > Te FDD to wydaje mi sie, ze robilismy wczesniej.

    Możliwe. Jakieś tam komputery z 8085 (nie 86) z CP/M
    w bankowości kojarzę- one nie miały czasem właśnie
    polskich flopów? Z tym, że to były 8 calowe.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.