  • 1. Data: 2008-08-29 17:07:20
    Temat: Czy mBank nalicza odsetki na Emax+ zgodnie z ustawą?
    Od: "Sebastian" <k...@o...pl>

    Na stronie www.pit.pl zadałem pytanie expertom podatkowym

    Tytuł: Jak obliczany jest podatek belki od odsetek na osobistym rachunku
    oszczędnościowym?

    Pytanie: Od środków na emax+ mBank naliczył mi 2,49 zł odsetek i nie pobrał
    żadnego podatku. W następnym miesiącu zapewne znowu naliczy 2,49 zł odsetek.
    Czy podstawa opodatkowania znowu wyniesie 2,49? A może podatek Belki liczy się
    od podstawy sumowanej narastająco od początku roku albo od początku
    oszczędzania? Wtedy podstawa opodatkowania wyniosłaby około 6 zł i bank
    pobrałby podatek. Czy bank naliczając podatek uwzględnia inne rachunki tej
    samej osoby w tym banku? Czy dla każdego rachunku liczy oddzielnie? Jeśli
    oddzielnie, to rozdzielenie oszczędności między 4 emax+ dałoby mi oszczędności
    podatkowe.

    Odpowiedź nr 20522: Tak, podstawą opodatkowania będzie kwota 2,49, przy czym
    pobanie zaliczki należy do płatnika. Poboru zaliczek powinno dokonywać się
    łącznie z wypłątą odsetek.Bank ma obowiązek, jako płatnik, uwzględniać
    wszystkie rachunki podatnika w tym banku.

    Podstawa prawna:
    Art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia
    1991-07-26 (Tekst jednolity 2000r. Dz.U. Nr 14, poz. 176)
    ========
    a teraz pytanie na bankową grupę dyskusyjną:

    Ciekawi mnie jak wygląda praktyka. "Bank ma obowiązek, jako płatnik,
    uwzględniać wszystkie rachunki podatnika w tym banku." Czy mBank to robi?
    A co z innymi bankami

  • 2. Data: 2008-08-29 20:09:10
    Od: Mariusz <m...@w...pl>

    Sebastian pisze:

    > Podstawa prawna:
    > Art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia
    > 1991-07-26 (Tekst jednolity 2000r. Dz.U. Nr 14, poz. 176)

    A nie art. 30a ust. 1 pkt 3 ?

    > Ciekawi mnie jak wygląda praktyka. "Bank ma obowiązek, jako płatnik,
    > uwzględniać wszystkie rachunki podatnika w tym banku." Czy mBank to robi?
    > A co z innymi bankami

    Tak, podatek naliczany jest na wszystkich rachunkach.
    A dla każdego rachunku liczy oddzielnie.

    Mariusz

  • 3. Data: 2008-08-30 17:07:11
    Temat: Re: Czy mBank nalicza odsetki na Emax+ zgodnie z ustaw??
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 29 Aug 2008 19:07:20 +0200, "Sebastian"
    <k...@o...pl> wrote:

    >"Bank ma obowiązek, jako płatnik,
    >uwzględniać wszystkie rachunki podatnika w tym banku." Czy mBank to robi?
    Robi. Uwzglednia wszystkie i od odsetek z kazdego rachunku nalicza
    podatek. Lacznie bank pobiera od Klienta sume podatkow od odsetek, a
    nie podatek od sumy odsetek z roznych rachunkow.

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl

  • 4. Data: 2008-08-30 20:28:09
    Temat: Re: Czy mBank nalicza odsetki na Emax+ zgodnie z ustawÂą?
    Od: k...@o...pl

    > Lacznie bank pobiera od Klienta sume podatkow od odsetek,
    > a nie podatek od sumy odsetek z roznych rachunkow.

    pięknie dziękuję, zaraz dzwonię do mBanku zakładam kolejne 3 emax+
    i rozkładam oszczędności pomiędzy rachunki tak, a by na każdym
    zbierało się 2,49 miesięcznie.

  • 5. Data: 2008-08-30 20:47:16
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 30 Aug 2008 22:28:09 +0200, kredytywkarpaczu napisał(a):

    > pięknie dziękuję, zaraz dzwonię do mBanku zakładam kolejne 3 emax+ i
    > rozkładam oszczędności pomiędzy rachunki tak, a by na każdym zbierało
    > się 2,49 miesięcznie.

    Musiałbyś tam trzymać po 500 złotych chyba...

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 6. Data: 2008-08-31 20:42:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20>

    k...@o...pl 3...@n...onet.pl

    > zbierało się 2,49 miesięcznie.

    2.485

    I uważaj, bo mnie naliczyli niepoprawnie, przez co straciłem 2 złote -- po złotówce z
    konta.
    Zamierzam to reklamować!!! Najpierw nie miałem praw do kont (wreszcie metodą prób
    i błędów doprowadziłem do tego, że jestem do kont upoważniony) a teraz mam nieco
    utrudniony dostęp do netu, bo mnie odcięto i popsuł się mój nowy nabytek zwany
    notebookiem. :)

    Imo to wszystko świadczy o zmowie!!! ;)

  • 7. Data: 2008-09-02 19:55:29
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sun, 31 Aug 2008 22:42:52 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):

    > I uważaj, bo mnie naliczyli niepoprawnie, przez co straciłem 2 złote -- po złotówce
    z konta.
    > Zamierzam to reklamować!!!

    Przypuszczam, że popełniłeś ten sam błąd co ja.
    Założyłeś, że jeśli wycofasz środki z konta ostatniego dnia miesiąca, to
    odsetki będą niższe, a to nie jest prawda!
    ZTCW, odsetki za okres od ostatniego dnia starego miesiąca do pierwszego
    dnia nowego miesiąca, są zaliczane już do nowego miesiąca.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 8. Data: 2008-09-03 06:13:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 02 Sep 2008 21:55:29 +0200, Chris napisał(a):

> [...]
    > niższe, a to nie jest prawda! ZTCW, odsetki za okres od ostatniego dnia
    > starego miesiąca do pierwszego dnia nowego miesiąca, są zaliczane już do

    A ja przypuszczam, że popełnił błąd nieco inny. Wycofał środki w dniu
    wolnym od pracy w sytuacji gdy do końca miesiąca nie było już żadnego dnia
    roboczego. MBank nalicza odsetki w ostatnim dniu roboczym tak jakby do
    końca miesiąca miało już nie być żadnych operacji. Potem w następnym
    miesiącu takie odsetki korygują. Oczywiście odsetki a nie podatek ;)
    Więc może starcić jeszcze raz - jeśli nie będzie miał środków na tę
    korektę, to ma szansę wejść w niedozwolony debet i polecą różne kary
    przewidziane w TOiP.

  • 9. Data: 2008-09-04 17:40:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20>

    "jureq" g9l9v5$9j9$...@n...onet.pl

> [...]
    > Więc może starcić jeszcze raz - jeśli nie będzie miał środków na tę
    > korektę, to ma szansę wejść w niedozwolony debet i polecą różne kary

    A ja przypuszczam, że wówczas bym zamknął tam konta.

    ZTCP odsetki naliczano o jeden dzień za długo, niejako
    zakładając, że tego dnia nic nie może nastąpić po naliczeniu.

    Inna sprawa, że nie musiałem podchodzić aż z dwoma
    kontami tak blisko granicy 2.494, aby się przekonać
    o możliwości zaistnienia błędu. :)

    -=-

    Są ustalone sposoby naliczania odsetek i ewentualna dowolność
    (w tym miesiącu naliczymy więcej, aby odprowadzić podatek
    a w następnym mniej, aby zabrać za niedopuszczalny debet)
    są IMO oszustwem i niedozwoloną kombinacją. :)

    Kolejnym krokiem byłoby naliczenie mniej dla kogoś i więcej dla kogoś innego. ;)

  • 10. Data: 2008-09-04 18:23:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20>

    "Chris" news:g9k65v$5ui$1@atlantis.news.neostrada.pl

> [...]
    > ZTCW, odsetki za okres od ostatniego dnia starego miesiąca do pierwszego
    > dnia nowego miesiąca, są zaliczane już do nowego miesiąca.

    01-06-2008
    30-05-2008
    PODATEK OD ODSETEK KAPITAŁOWYCH -1,00 535,62

    01-06-2008
    30-05-2008
    KAPITALIZACJA ODSETEK 2,50 536,62

    01-05-2008
    01-05-2008
    PRZELEW WEWNĘTRZNY WYCHODZĄCY -8,96 534,12

    01-05-2008
    30-04-2008
    KAPITALIZACJA ODSETEK 0,08 543,08

    534,12*5.5*.31/365=2,49499890410959

    Miesiąc nie może liczyć więcej niż 31 dni.

    -- Więc mięsień [prostujący ten palec] jest aż tutaj?
    Myślałem, że jest w palcu...
    -- Na razie jest tutaj. I jeszcze przez jakiś czas
    będą te mięśnie właśnie tutaj. Przynajmniej do
    końca obecnego stulecia. ;) Później być może
    będą rosły w palcach. ;)

    No... I być może wówczas miesiąc będzie liczył sobie 32 dni lub nawet więcej. ;)

    31 maja to sobota. Nic wówczas nie wycofywałem. :)
    Inna sprawa, że dla 32 dni też jest inaczej niż naliczyli.

    534,12*5.5*.31/365=2,49499890410959
    534,12*5.5*.32/365=2,57548273972603
    543,08*5.5*.31/365=2,53685315068493