    From: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Co zrobic jesli karta jest kradziona ?
    Date: 15 Mar 2002 20:25:03 +0100
    Sender: r...@n...onet.pl

    On Fri, Mar 15, 2002 at 04:32:26PM +0100, Musical Man wrote:

    > Ani wlasnoscia klienta.

    So what? Przeciez to nie upowaznia sklepu do jej zatrzymania!

    Jesli pozycze sluzbowy samochod to przeciez sasiad nie zatrzyma mnie
    bo poruszam sie nie swoim samochodem.

    > Twoim zdaniem sklep ktory zatrzymuje osobe podejzana o kradziez popelnia
    > przestepstwo. W jaki sposob sklepy moga w takim razie walczyc z kradzieza -
    > i nie mowie tutaj o kartach ale o kradziezy towarow. Sklep ma prawo
    > zatrzymac osobe podejzana o kradziez i obowiazek zawiadomienia o tym fakcie
    > policji.

    Maja walczyc w ramach obowiazujacego prawa. To co proponujesz to po
    prostu bezprawie.

    Sklep nie ma prawa zatrzymac osoby podejrzanej o kradziez karty. Sklep
    ma prawo zatrzymac osobe podejrzana o kradziez w sklepie. Jesli nie
    widzisz roznicy to przepraszam.

    > Chcialbym uslyszec zdanie prawnika w tej sprawie. Ale wydaje mi sie ze mozna

    Sklep nie ma prawa zatrzymac towaru ktory do niego nie nalezy.

    > w tym wypadku o analogicznej sytuacji jak w przypadku otrzymania falszywego
    > banknotu. Czy w takim wypadku oddasz osobie falszywy banknot i zapomnisz o
    > spawie, czy zglosisz probe dokonania przestepstwa?

    Karty platnicze nie maja inne znaczenie - one daja gwarancje sklepowi
    zaplaty - one nie sa pieniedzmi. Nazywanie ich w ten sposob jest tylko
    pewnym uproszczeniem w dyskusji.

    > Dzwonilem w tej sprawie do KG Policji. Na pytanie: Czy nalezy w takiej
    > sytuacji zatrzymac dana osobe do wyjanienia sprawy przez policje uslyszalem
    > odpowiedz od naczelnika: "Raczej tak".

    A zapytales sie na jakiej podstawie?

    > Tobie moge tylko zyczyc zebys sie nie znalazl w sytuacji w ktorej bedziesz
    > mogl liczyc tylko na interwencje policji a wszelkie osoby postronne odwroca
    > sie od Ciebie plecami.

    Zapominasz o tym ze proponujesz wprowadzic panstwo policyjne - kazdy
    chodzacy po ulicy jest podejrzany i kazdemu na dzien dobry nalezy sie
    48h.

    Probuje pokazac ze zabezpieczenia nie moga byc ukladane na tym
    poziomie, bo sprowadzaja kazdego kupujacego od razu do miana mniej
    wiecej zlodzieja.

    No i na koniec - przeczytales co podeslal MK? Bo tam sa polecenia
    jakie _musi_ spelniac merchant aby moc sie dogadac z
    akceptantem. Policyjne 'raczej tak', nie oparte o jakiekolwiek przepisy
    (pamietaj ze kazde zapytanie mozna sformulowac tak aby sugerowac
    odpowiedz) czy o cokolwiek powoduje ze to jest zabor mienia. Zabor
    mienia wykonany przez pracownika sklepu na kliencie!

    Ale jak wolisz panstwo policyjne to zapraszam do jugoslawi.

    --

    --w