  • 1. Data: 2003-10-16 08:12:29
    Temat: [RP] Poręczyłeś - płacisz - nawet jak cie nie zawiadomią
    Od: "S.Stefanek" <s...@P...onet.pl>

    Sąd Najwyższy Zawiadamianie poręczyciela
    Niedopełnienie obowiązku niezwłocznego zawiadomienia poręczyciela o
    opóźnieniu się dłużnika w spłacaniu długu przez wierzyciela nie zwalnia
    poręczyciela z wykonania zobowiązania za dłużnika - wynika z orzeczenia Sądu
    Najwyższego.

    Podobnie stanowisko zajęły sądy niższych instancji w sprawie z powództwa
    Pekao-Leasing sp. z o.o. z Warszawy (występowało jako następca prawny
    PGB-Leasing sp z o.o. z Łodzi) przeciwko Marcinowi R. i Wojciechowi P.
    Chodziło o uiszczenie rat leasingowych - 19 tys. zł. Kwotę tę sądy zasądziły
    solidarnie od obu.

    Pierwszy nabył w leasingu auto, drugi był jego poręczycielem. Gdy Marcin R.
    (leasingobiorca) zaczął zalegać z płatnością rat, firma leasingowa
    wypowiedziała mu umowę, a samochód sprzedała. Wobec niemożliwości
    ściągnięcia całości rat od Marcina R. wystąpiła o ich zapłatą do Wojciecha
    P. jako poręczyciela. Rzecz w tym, że o zaległościach leasingobiorcy
    zawiadomiła go z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Tymczasem zgodnie z art. 880
    kodeksu cywilnego, jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia,
    wierzyciel powinien zawiadomić o tym niezwłocznie poręczyciela.

    - Nie zawiadamiając o tych faktach poręczyciela na czas, czyli niezwłocznie,
    firma leasingowa pozbawiła go możliwości wykonania umowy za dłużnika -
    argumentował mec. Andrzej Wosiński, pełnomocnik Wojciecha P., autor
    kasacji. - Więcej, takie zachowanie zniweczyło nie tylko kontrakt
    leasingowy, ale i poręcznie, którego sensem było (i jest) doprowadzenie do
    wykonania umowy w razie kłopotów leasingobiorcy. A tak kontraktu nie
    dokończono, auto nabyła osoba trzecia, a przecież gdyby leasing dokończono,
    mogłby ono przypaść np. poręczycielowi.

    - Czy opóźnienie w zawiadomieniu poręczyciela może mieć aż tak istotne
    znaczenie, żeby prowadzić do uchylenia jego odpowiedzialności za
    poręczenie? - pytała z kolei pełnomocnik Pekao-Leasing mec. Karolina
    Kaźmierska. - Otrzymał on zresztą upust w postaci zmniejszenia odsetek za
    okres opóźnienia.

    - Ma rację autor kasacji, że istotą poręczenia jest zabezpieczenie wykonania
    kontraktu, czyli zobowiązania dłużnika. Nie można się jednak zgodzić ze
    stanowiskiem, że brak niezwłocznego zawiadomienia poręczyciela zwalania go
    ze spełnienia świadczenia - powiedziała w ustnym uzasadnieniu sędzia Helena
    Ciepła (Wyrok z 10 października, sygn. akt II CK 84/02).

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_031016/p
    rawo/prawo_a_7.html

  • 2. Data: 2003-10-16 09:00:20
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    S.Stefanek <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > ze spełnienia świadczenia - powiedziała w ustnym uzasadnieniu sędzia Helena
    > Ciepła (Wyrok z 10 października, sygn. akt II CK 84/02).

    Tłumaczenie z prawniczo-reporterskiego na nasze:

    Poręczyciel, jeśli nie zostal niezwlocznie zawiadomiony może jedynie
    uchylić się od zapłaty odsetek i dodatkowych kosztów. Jednak nie zwalnia
    go to od zapłaty należności głównej.

    --
    ___________ (R)

  • 3. Data: 2003-10-16 09:32:12
    Od: "S.Stefanek" <s...@P...onet.pl>

> [...]
    >
    > Poręczyciel, jeśli nie zostal niezwlocznie zawiadomiony może jedynie
    > uchylić się od zapłaty odsetek i dodatkowych kosztów. Jednak nie zwalnia

    Nie dokońca:

    >Otrzymał on zresztą upust w postaci zmniejszenia odsetek za
    okres opóźnienia.

    od wierzyciela, który zrobił to bo chciał, ale nie musiał. W orzeczeniu nie
    mam słowa, że za okres gdy poręczyciel nie był powiadomiony należy mu się
    jakikolwiek bonus

    Stefan

  • 4. Data: 2003-10-16 10:11:19
    Od: "Rafal" <r...@W...wp.pl>

    Użytkownik "S.Stefanek" <s...@P...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:bmlpst$523$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    nie
    > mam słowa, że za okres gdy poręczyciel nie był powiadomiony należy mu się

    Ano włąśnie - też mam takie przeczucie. Dla mnie albo "reporter" czegoś nei
    zanotował/nie dopisał, albo pytanie do sądu było żle postawione, a sąd nie
    pokwapił się żeby sprawę rozpatrzyć całościowo. Rozumiem że opóźnienie nie
    zwalnia z poręczenia - inaczej byłoby to dziwne. Natomiast jeśli można sobie
    dowolnie opóźniać zawiadomienie, to mamy piękny sposób na "hodowlę
    odsetek" - wystarczy że firma leasingowa poczeka z rok- półtora z
    zawiadomieniem. a poręczyciel nie ma pojęcią że dłużnik nie spłaca rat, i
    pięknie można na tym zarobić (ocywioście z perspektywy wierzyciela). Zresztą
    co się dziwić - skoro urzędy skarbowe stosują właśnie taką
    praktykę...nieprecyzyjne i niejasne orzecznictwo stwarza warunki pracy dla
    prawników, więc o to chodzi :)

  • 5. Data: 2003-10-16 11:20:04
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    S.Stefanek <s...@p...onet.pl> wrote:

    > od wierzyciela, który zrobił to bo chciał, ale nie musiał. W orzeczeniu nie
    > mam słowa, że za okres gdy poręczyciel nie był powiadomiony należy mu się
    > jakikolwiek bonus

    Orzeczenie dotyczy tyl;ko kwestii wyłaczenia odpowiedzialności, niczego
    więcej.

    --
    ___________ (R)

  • 6. Data: 2003-10-16 11:21:32
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Rafal <r...@w...wp.pl> wrote:

> [...]
    > pokwapił się żeby sprawę rozpatrzyć całościowo. Rozumiem że opóźnienie nie

    SN nigdy nie rozpatruje 'całościowo', a zawsze odpowiada na postawione
    pytanie.
    IMHO jeśli jest obowiązek zawiadomienia bezzwłocznego, to niewywiązanie
    sie z tego obowiązku powodujące naliczenie kosztów kwalifikuje się pod
    art. 415 K.C.

    --
    ___________ (R)

  • 7. Data: 2003-10-16 16:05:09
    Od: kam <X...@X...plX>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > SN nigdy nie rozpatruje 'całościowo', a zawsze odpowiada na postawione
    > pytanie.

    to była kasacja, jakie pytanie?

    > IMHO jeśli jest obowiązek zawiadomienia bezzwłocznego, to niewywiązanie
    > sie z tego obowiązku powodujące naliczenie kosztów kwalifikuje się pod
    > art. 415 K.C.

    raczej 471 kc

    KG

  • 8. Data: 2003-10-16 18:41:56
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości

    > to była kasacja, jakie pytanie?

    Ale rozpoznawana w granicach zaskarżenia, a nie całościowo.

    > raczej 471 kc

    Zdecydowanie prościej byłoby coś osiągnąć.

    Pozdrawiam,
    Washko