  • 11. Data: 2005-01-22 12:27:46
    Temat: Re: Płatność kartą a napiwek
    Od: "..." <...@k...tam.pl>

    > Ale nie znam osobiście takiego lokalu w którym "karciany" napiwek
    > trafiłby w całości do kelnera(ki), o ile wogóle trafia.

    w znanej mi restauracji, kelnerzy dostaja napiwek z kart w formie umowy
    zlecenia... od ktorej odprowadzany jest podatek wiec w calosci raczej nie
    trafia :)

  • 12. Data: 2005-01-22 13:03:24
    Od: Maciej Maciejewski <m...@g...pl>

    Dnia Sat, 22 Jan 2005 10:17:21 +0000 (UTC)
    Samotnik <s...@s...eu.org> nabazgral:

    > No właśnie, ale jak to się dzieje? Bo wydrukowano kwitek na X zł. Co
    > się robi, żeby potem "dociągnąć" napiwek? Drugi raz bez fizycznej
    > obecności karty się ściąga, czy co...?

    Wpisujesz dlugpisem przy podpisywaniu kwote w miejscu napiwek.
    Kelnet ma ok 5 min po transakcji na dobicie tego napiwku do twojej
    transakcji. terminale nie pozwalaja sciagnac wiecej niz 20% sumy
    tranzakcji, wiec jak placisz 50 PLN to napiwej moze wyniesc max 10 PLN

    --
    Maciej Maciejewski
    maciej [dot] maciejewski [at] gmx [dot] de

  • 13. Data: 2005-01-22 16:41:18
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Pierwsze pytanie raczej na p.s.s-v: w jaki sposób można dać napiwek w
    > restauracji w sytuacji, gdy płaci się kartą?

    Gotówką lub dopisując do rachunku z terminala. Różni się to tym, że gotówka
    idzie najczęściej do wspólnej kasy i jest dzielona równo między kelnerów, a
    napiwek z rachunku jest wypłacany konkretnemu kelnerowi.

    > Drugie pytanie chyba na p.b.b: na wydrukach z terminala czasem - oprócz
    > zapłaconej sumy - jest pozycja 'napiwek' i 'suma z napiwkiem'. Czy
    > wpisanie
    > tam jakiejś kwoty spowoduje naliczenie napiwku dla restauracji?

    Tak, ale dla kelnera, nie dla restauracji. Wpisuje się kwotę napiwku, a
    poniżej jest miejsce na zsumowanie napiwku z kwotą rachunku.

    > Czy
    > pozostawienie pól pustych umożliwia restauracji 'naciągnięcie' rachunku?

    Tak, lepiej wpisać 0 przy napiwku i w łącznej kwocie przepisać kwotę
    rachunku (kiedy dajemy napiwek gotówką, kiedy napiwek jest wliczony do
    rachunku lub kiedy z jakichś powodów nie dajemy napiwku).

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 14. Data: 2005-01-22 16:42:21
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > No właśnie, ale jak to się dzieje? Bo wydrukowano kwitek na X zł. Co się
    > robi, żeby potem "dociągnąć" napiwek? Drugi raz bez fizycznej obecności
    > karty się ściąga, czy co...?

    Tak, dopisuje się do konkretnej transakcji kwotę napiwku.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 15. Data: 2005-01-22 16:43:46
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Z doswiadczenia mojej znajomej: zaleznie od lokalu do kelnera trafia od
    > 50%
    > do 70% napiwku z kart.

    Do kelnera trafia 100% napiwku minus podatek. Każda inna możliwość jest
    bezprawna.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 16. Data: 2005-01-22 17:08:37
    Od: "Krab" <_...@k...pl__>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości
    > Do kelnera trafia 100% napiwku minus podatek. Każda inna możliwość jest
    > bezprawna.

    ta odpowiedż najbardziej przypadła mi do gustu - bezprawność w napiwku ;-)
    a zwlaszcza pojęcie "naiwek minus podatek" - zus tez wliczaja ?

  • 17. Data: 2005-01-22 17:19:41
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > ta odpowiedż najbardziej przypadła mi do gustu - bezprawność w napiwku
    > ;-)
    > a zwlaszcza pojęcie "naiwek minus podatek" - zus tez wliczaja ?

    Napiwek jest dochodem kelnera i jest od niego pobierana zaliczka na podatek
    dochodowy tak samo jak od stałego wynagrodzenia. Nie ma w tym nic dziwnego.
    Natomiast żadnego tytułu prawnego do tych środków nie ma pracodawca.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 18. Data: 2005-01-22 17:39:52
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Beniamin napisał:

    > Do kelnera trafia 100% napiwku minus podatek. Każda inna możliwość jest
    > bezprawna.

    Zebys sie nie zdziwil. To pojdz do knajpy i zapytaj kelnera czy i ile
    dostanie. Ja kiedys zapytalem. Od tamtego czasu daje napiwki tylko gotowka.

    Bartol

  • 19. Data: 2005-01-22 17:54:14
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Beniamin wrote:

    > Gotówką lub dopisując do rachunku z terminala. Różni się to tym, że gotówka
    > idzie najczęściej do wspólnej kasy i jest dzielona równo między kelnerów, a
    > napiwek z rachunku jest wypłacany konkretnemu kelnerowi.

    Różni się to tym, że z napiwku na kartę kelner nie zobaczy ani grosza, a
    to co dostanie do ręki w gotówce bedzie jego.

    > Tak, ale dla kelnera, nie dla restauracji.

    Chyba dla właściciela knajpy, bo kelner w rzadko której knajpie zobaczy
    ten napiwek.

  • 20. Data: 2005-01-22 22:54:47
    Od: "jst" <j...@W...MNIE.wp.pl>

    > Zebys sie nie zdziwil. To pojdz do knajpy i zapytaj kelnera czy i ile
    > dostanie. Ja kiedys zapytalem. Od tamtego czasu daje napiwki tylko
    > gotowka.
    >
    > Bartol

    Znajona która pracuje jako kelnerka nie dostaje z napiwków z karty ani
    grosza -wszystko zabiera szef

    pzdr.
    j.