  • 1. Data: 2003-01-30 19:53:19
    Temat: Sprzedaż auta vs. zastaw bankowy
    Od: "Karolo" <r...@g...pl>

    Jest sobie pewne auto kupione przez znajomego. Użytkuje go od paru lat i
    spłaca kredyt zaciągnięty na nie. Zatem w dowodzie rej. istnieje adnotacja o
    zastawie bankowym (bank jest jego właścicielem). W jaki sposób znajomy za
    zadziałać by mógł sprzedać mi je. Zakładam, że spłaci resztę kwoty kredytu z
    pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży tego auta mojej osobie. Co po kolei
    musiałby zrobić bym ja mógł kupić je bez zastawu w bezpieczny sposób? Jak
    czyni się to zwyczajowo, przepisowo?
    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2003-01-31 00:38:39
    Temat: Odp: Sprzedaż auta vs. zastaw bankowy
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@N...gazeta.pl>

    >Zatem w dowodzie rej. istnieje adnotacja o
    > zastawie bankowym (bank jest jego właścicielem

    zastaw bankowy???
    czy przypadkiem nie pomyliłeś z zastawem rejestrowym?
    nie znam dokładnie obowiązujących przepisów i w tej chwili nie
    mam do nich dostępu, ale o ile dobrze pamiętam to banki miały
    pół roku od momentu wejścia w życie ustawy czyli bodajże
    do 1 lipca 98. (mowa o ustawie o zastawie rejestrowym i rejestrze
    zastawów) na wpisania swoich zastawów bankowych do centralnego
    rejestru.
    Dobrze mówię?

  • 3. Data: 2003-01-31 08:35:58
    Temat: Re: Sprzedaż auta vs. zastaw bankowy
    Od: "Dan" <d...@p...pl>

    > zadziałać by mógł sprzedać mi je. Zakładam, że spłaci resztę kwoty kredytu
    > pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży tego auta mojej osobie. Co po kolei
    > musiałby zrobić bym ja mógł kupić je bez zastawu w bezpieczny sposób? Jak

    Witam.

    Z rok temu znajomy robil podobnie. Najlepiej
    skontaktujcie sie z bankiem, bo z tego co pamietam
    to musialo zostac gdzies zatwierdzone w centrali
    ustalane byly warunki itp. itd. bynajmniej duzo
    wiecej zachodzu niz z samym
    kupieniem tego samochodu na raty.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 4. Data: 2003-01-31 19:35:40
    Od: "Sebol" <j...@s...KASUJ.neostrada.pl>

    Dawno temi Karolo o slodko brzmiacym adresie <r...@g...pl>
    obwieścił:
> [...]
    > tego auta mojej osobie. Co po kolei musiałby zrobić bym ja mógł kupić
    > je bez zastawu w bezpieczny sposób? Jak czyni się to zwyczajowo,

    Bank nie jest właścicielem. Ma tylko ograniczone prawo rzeczowe
    do samochodu, w przypadku, gdyby znajomy kredytu nie spłacił.
    Jako, że jest to pewnie zastaw rejestrowy, można złożyć do sądu wniosek
    o zmianę wpisu w KRZ. Za zgodą banku zmieni się właściciel przedmiotu
    zastawu. Ale co z kredytem? Jeżeli spłaci to po co zastaw? Sytuacja, w
    której on nie spłaci a ty jesteś właścicielem przedmiotu zastawu jest
    średnio wygodna.

    Możesz spróbować taką konstrukcję, że podpisujecie umowę sprzedaży,
    w której część kasy (zakładam, że wiecej niż pozostało kredytu do spłaty)
    przekazujesz na konto spłaty kredytu a resztę znajomemu. Sąd wykreśla
    wpis na podstawie wniosku z oświadczeniem wierzyciela (bank), że
    wierzytelność
    wygasła (spłacił) lub musi wynikać to z innego dokumentu (np. aneks o
    zmianie
    zabezpieczenia).