  • 1. Data: 2002-06-10 08:24:36
    Temat: Obliczanie zdolności kredytowej klienta banku
    Od: "Bartosz Matyaszek" <b...@n...com.pl>

    Witam,

    Odbylem ostatnio kilka wycieczek do pobliskich bankow w celu ustalenia
    w jaki sposob bank okresla zdolnosc kredytowa swojego klienta. Dodam iz jest
    mi to potrzebne do pracy inzynierskiej, stad tez dane, ktore chcialem zebrac
    powinny byc szczegolowe a do tego najlepiej na podstawie konkretnego banku.

    Takie sa zalozenia a teraz rzeczywistosc.
    A rzeczywistosc jest taka iz w biurze obslugi klienta na moje pytanie w jaki
    sposob jest to zorganizowane dostawalem zdawkowe odpowiedzi ze koszty
    utrzymania mieszkania + 300 PLN na czlonka rodziny itd tyle ze zadnych
    konkretow. Na moje pytanie czy istnieje mozliwosc udostepnienia mi jakis
    dokumentow gdzie dokladnie powiedziane jest w jaki sposob sie to odbywa,
    zostalem poinformowany iz sa to rozporzadzenia wewnetrzne i sa one tajne.
    Czyli generalnie /dev/drzewo
    Nawet mily pan z biura obslugi klienta nie potrafil mi powiedziec do kogo z
    taka sprawa sie udac.

    No i tu moje pytanie czy ktos moze mi pomoc w tej sprawie ?
    Czy ktos wie jak to sie liczy ?
    Albo gdzie takich informacji mi udziela ?
    Albo chociaz wytlumaczy mi dlaczego klient banku nie moze wiedziec w jaki
    sposob jest obliczana jego zdolnosc kredytowa ?

    Za wszelkie pomocne odpowiedzi bede bardzo wdzieczny.

    Pozdrawiam
    Bartosz Matyaszek

  • 2. Data: 2002-06-10 13:54:17
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Za wszelkie pomocne odpowiedzi bede bardzo wdzieczny.

    Wal bezposrednio do rzecznika prasowego...

  • 3. Data: 2002-06-11 06:39:47
    Od: "Bartosz Matyaszek" <b...@n...com.pl>

    Użytkownik AMRA <a...@a...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ae2b1c$kb4$...@n...onet.pl...

    > Wal bezposrednio do rzecznika prasowego...

    na skarge czy po informacje ? ;)))

    Pozdrawiam
    Bartosz Matyaszek

  • 4. Data: 2002-06-11 06:50:38
    Od: <b...@p...onet.pl>

    > Użytkownik AMRA <a...@a...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:ae2b1c$kb4$...@n...onet.pl...

    > na skarge czy po informacje ? ;)))
    >
    > Pozdrawiam
    > Bartosz Matyaszek

    Nie sadze zeby ktos udzielil Ci wyczerpujacej odpowiedzi. To rzeczywiscie
    tajemnica, nie jest to moze super tajne ale nikt nie powie Ci jak ulozyc sobie
    cechy zeby zawsze dostac kredyt

  • 5. Data: 2002-06-11 09:11:30
    Od: Michal Mokosa <m...@2...com.pl>

    --
    Tez mi sie tak wydaje. Tylko, ze moim zdaniem nie powiedza Ci dlatego, ze
    nie ma jednoznacznych przepisow, ktore to reguluja. Wniosek wysnuwam na
    podstawie wlasnych doswiadczen kredytowych.
    Zdazylo mi sie np nie dostac kredytu w Fortisie na kupno mieszkania
    (potrzebowalem 25% wartosci, czyli moj wklad wynosil 75%), ale zeby nie
    komplikowac i nie popadac w koszty, chcialem kredyt zabezpieczyc hipoteka na
    dzialce budowlanej, ktorej wartosc zakupu ponad dwukrotnie przekraczala
    wartosc kredytu. I okazalo sie, ze oni nie wiedza, czy tak sie da, a mi sie
    spieszylo, wiec wniosek wycofalem.
    W Lukasie na samo brzmienie nazwiska zostalismy (ja i moj brat - niezaleznie
    od siebie) uznani za niewiarygodnych. Gdy zadzwonilem do nich z awantura i
    pytaniem dlaczego (podobno nie udzielaja takich informacji) pan w koncu
    przeanalizowal moje dane doglebnie i przyznal sie, ze nie wie, dlaczego nie
    przyznano mi kredytu. Na sugestie, ze moze jest to kwestia uznania osoby
    siedzacej przy telefonie w czasie weryfikacji, pan ani nie zaprzeczyl ani
    nie potwierdzil. Natomiast rozbroil mnie odpowiedzia na pytanie co w takim
    razie sugeruje - 'niech pan sprobuje jeszcze raz'... Sugestywne, prawda? A
    najciekawsze jest to, ze weryfikacja odbyla sie na podstawie imienia i
    nazwiska. Ani numeru PESEL, ani moich zarobkow pani w sklepie nie zdazyla
    przekazac, bo juz sie dowiedziala, ze kredytu nie dostane. Z moim bratem
    bylo tak samo - imie, nazwisko i wyrok - pan nie ma szans. Pani nawet do
    reki nie wziela zaswiadczenia o zarobkach.

    Wydaje mi sie, ze najwiecej bys sie dowiedzial jakbys znalazl jakies
    nieoficjalne dojscie do osoby, ktora pracuje w takim dziale. Moze moneta
    rzucaja?

    Pozdrawiam
    MM

  • 6. Data: 2002-06-11 09:21:03
    Od: "Bartosz Matyaszek" <b...@n...com.pl>

> [...]
    > tajemnica, nie jest to moze super tajne ale nikt nie powie Ci jak ulozyc

    Jak "ulozylc cechy" ? Przeciez to nie manager pilki noznej na PC tylko
    wniosek o kredyt. Przeciez nie wpisze ze nie jestem zonaty skoro
    przedstawiam dokumenty ze jestem. Nie podam falszywych informacji o
    zaciagnietych innych kredytach bo zaden problem dla banku takie informacje
    sprawdzic, poza tym Bank ma prawo dodatkowo zadac zlozenia innych dokumentow
    potwierdzajacych sytuacje prawna, majatkowa i ekonomiczna Wnioskodawcy lub
    Poreczycieli co wyklucza "ukladanie cech". W takim razie jaki problem dla
    Banku udzielic dokladnych i konkretnych informacji o tym w jaki sposob
    obliczana jest moja zdolnosc kredytowa ?

    Jedyne co mi przychodzi do glowy to to iz obliczanie tejze zdolnosci
    jest rozne w roznych Bankach a co za tym idzie Banki boja sie ze Klient
    wczesniej sobie sprawdzi, w ktorym banku ma wieksza zdolnoc kredytowa i
    pojdzie do Banku, ktory bedzie dla niego bardziej atrakcyjny. No ale to jest
    przeciez czysty element konkurencji, czyzby Banki baly sie konkurowac ze
    soba na tej plaszczyznie ?

    Dla mnie jest to calkowicie niezrozumiale.

    Pozdrawiam
    Bartosz Matyaszek

  • 7. Data: 2002-06-11 10:08:48
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Michal Mokosa napisał(a):

> [...]
    > razie sugeruje - 'niech pan sprobuje jeszcze raz'... Sugestywne, prawda?

    kiedy tak wlasnie jest, z tym probowaniem po kilka razy w lukasie
    moje przygody z kk:
    1. przez telefon dowiedzialem sie na jaki limit moge liczyc z
    oficjalnymi zarobkami - zaczalem produkowac sztuczna "historie" do konta
    2. w oddziale powiedzieli mi ze trzeba pracowac 1 rok zeby zlozyc
    wniosek o vc - stwierdzilem ze powiem ze poprzenie umowy to nie byly
    zlecenia tylko umowa o prace
    3. w kolejnym oddziale kazali przyniesc swiadectwo pracy z tych
    poprzenich zatrudnien :(
    4. w kolejnym oddziale powiedzialem ze pracuje juz 4 lata w jednym
    miejscu - ale chcieli mi dac limit w wysokosci zarobkow netto
    5. w kolejnym oddziale powiedzialem ze juz mam premie i dali mi to co
    chcialem

    moglbym przyniesc od razu potrzebne zaswiadczenia z pracy (jakbym chcial
    to bym dostal) ale po drodze z pracy mijam 4 oddzialy lukasa i
    pomyslalem, ze zobacze jak dziala ich system oceniania kredytobiorcow

    roberts

  • 8. Data: 2002-06-11 10:54:46
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Dla mnie jest to calkowicie niezrozumiale.

    Ale dlaczego?
    To sa wewnetrzne ustalenia banku i juz. Wcale nie maja obowiazku z nikim sie
    tym dzielic :) Dlatego z prosbo musisz sie do rzecznika zwrocic - zazwyczaj
    nie robia problemu.
    Co do tych kredytow - pamietaj, ze klient klientowi nie rowny - i ten, ktory
    ma dluzszy staz, a mniejsze wplywy moze dostac inny kredyt...
    Nikt ci tego na tacy nie da. Jesli jakis bank ma maly odsetek zlych
    kredytow - to inne banki chetnie przyjrzalyby sie dlaczego tak sie dzieje...
    I tak dalej i tak dalej.
    Jak nie pojdziesz do rzecznika, albo nie zlapiesz jakiegos znajomego - to
    raczej nie ma szans...

  • 9. Data: 2002-06-11 14:14:39
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Mon, 10 Jun 2002 15:54:17 +0200, "AMRA" <a...@a...com>
    wrote:

    >Wal bezposrednio do rzecznika prasowego...

    Albo szukaj osob odpowiedzianych za produkty kredytowe w centrali. W
    oddzialach to raczej nikt Ci duzo nie powie bo po pierwsze nie bedzie
    wiedzial na ile sa to infomacje nadajace sie do ujawnienia a pod
    drugie czesto wogle nie bedzie tych zasad znal. Komputer liczy i tyle
    :-).
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl